Saptamana trecuta, pe 11 octombrie, ministrul Mircea Miclea a demisionat, nemultumit ca a primit pentru Educatie mai putin de 4 la suta din PIB. Dupa 8 zile de tacere totala, perioada in care si-a tinut inchis chiar si telefonul mobil personal, prof. univ. dr. Mircea Miclea a acceptat sa vorbeasca despre demisia sa, in exclusivitate, pentru cititorii Adevarului.

- De ce ati demisionat?
- A fost un gest din ratiuni etice. Eu nu pot sa mint oamenii. Un an de zile sa le spun ca educatia este o prioritate nationala si sa am un buget pentru anul viitor mai mic decat cel din acest an. Eu nu pot, poate altii, da. Decizia mea a fost motivata de raportarea mea la mine insumi. Eu am sustinut ceva, iar in conditiile in care nu am reusit mi se pare corect sa demisionez. Nu pot sa duc minciuna asta.

- Presedintele tarii, sindicatele, seful dumneavoastra pe linie de partid va sustin. Veti reveni asupra demisiei?
- Demisia este irevocabila, definitiva. Am preluat un program de guvernare, am simtit ca nu pot sa-l realizez si mi se pare corect sa spun ca nu merg mai departe.

- Sunteti cauza unei rupturi in Alianta?
- Exclus. Demisia nu este un efect al jocului politic.

- Ce v-a spus premierul cand s-a intors din Italia?
- A inteles ca decizia mea este una de etica si de responsabilitate.

- Cu cine ati vorbit inainte de a va scrie demisia?
- M-am consultat cu presedintele PD, Emil Boc. Oricum, i-am spus de mai multe ori, dupa audierile din Comisia de invatamant, ca, daca nu voi primi 5 la suta din PIB, imi voi da demisia.

- De cati bani ati fi avut nevoie pentru derularea proiectelor de reforma?
- Eu am solicitat 5 la suta din PIB. Media scolilor care sunt in situatia noastra, de a accede in Uniunea Europeana, era in 2002 de 5,31 la suta din PIB. Aceste scoli si-au dat seama ca singura lor sansa este investitia in educatie si cercetare. De asemenea, am solicitat acest procent din PIB pentru a avea o crestere graduala a finantarii invatamantului, in conditiile in care legea spune ca de la 1 ianuarie 2007 ar trebui sa avem 6 la suta din PIB pentru Educatie. Daca noi vrem sa construim o economie competitiva, o economie a cunoasterii, atunci investitia in educatie si cercetare este esentiala. Asa au facut Irlanda si Finlanda si s-au dezvoltat rapid, asa face Marea Britanie. Daca nu dai bani pentru educatie, inseamna ca nu iti doresti o economie competitiva. In plus, de la 1 ianuarie 2007, Agenda Lisabona devine automat agenda noastra si ni se va impune sa dam mai multi bani pentru educatie.

- Credeti ca demisia dumneavoastra va afecta derularea proiectelor de reforma a invatamantului?
- Eu sper ca invatamantul sa aiba de castigat. Sper ca aceasta decizie pe care am luat-o sa aduca mai multe fonduri pentru educatie. Nu cred ca reforma sta intr-un om.

- Sunteti multumit de ceea ce lasati in urma dumneavoastra?
- Am inceput mai multe proiecte de reforma a sistemului de invatamant. Primul mare proiect a fost acela de asigurare a calitatii in educatie. Sistemul de invatamant preuniversitar functioneaza la nivel mediu. Nu are rost sa ne mai iluzionam. Una este performanta olimpicilor, care se datoreaza dotarilor lor intelectuale si faptului ca intra intr-un alt sistem de pregatire, si alta este performanta sistemului. Testele internationale arata ca sistemul functioneaza la nivel mediu sau chiar submediu. Noi am creat baza legala pentru asigurarea calitatii. De acum inainte trebuie intarita capacitatea institu-tionala a agentiilor de asigurare a calitatii, infiintate recent. Apoi, Ministerul Educatiei trebuie sa stimuleze bunele practici de asigurare a calitatii. Trebuie finantata asigurarea calitatii. Aceasta, insa, costa.

Citeste si:

- Sunt adapostite aceste agentii de asigurare a calitatii de presiunile politice?


- Intr-adevar, sunt o mare miza, dar in textul legii, discutat la Senat, care va intra in plen, s-a mentinut ideea mea. Nu pot deveni membri rectorii sau persoanele care ocupa o functie de demnitate publica. Agentia de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior este autonoma. Are o relatie contractuala cu ministerul, dar ea este autonoma. Ne va spune unde sa finantam locuri si unde nu. Credibilitatea diplomelor noastre este serios legata de mecanismele de asigurare a calitatii. Daca noi nu demonstram ca avem mecanisme si agentii de asigurare a calitatii, care sunt independente de factorii politici, credibilitatea diplomelor romanesti, calitatea scad.

- Cine va conduce agentiile de asigurare a calitatii?
- In aceasta perioada interimara, consiliul, care este facut pe baza ordonantei, va fi format din oameni numiti de minister, respectiv de Consiliul Rectorilor. Trebuie sa fie buni specialisti, care sa elaboreze standardele de asigurare a calitatii. Ei isi vor alege presedintele si vicepresedintele. Nici macar in perioada interimara nu va fi numit de minister.

- Pe ce criterii vor fi numiti membrii din consiliile agentiilor de asigurare a calitatii?
- Trebuie sa fie priceputi in stabilirea de standarde de evaluare pentru asigurarea calitatii. Principalul criteriu este expertiza lor in evaluarea calitatii. Vom numi oameni incoruptibili, care sa nu cedeze la presiuni. Din CNEAIP si CNEAA vom prelua numai logistica si personalul tehnic, nu si membrii actuali.

- In afara de proiectul privind asigurarea calitatii, mai sunt si alte proiecte de reforma ramase in impas din cauza lipsei banilor?
- Sunt mai multe: informatizarea tuturor scolilor gimnaziale din mediul rural, care este un proiect esential pentru asigurarea egalitatii de sanse. Apoi este programul de constructie de campusuri scolare in care sa fie atat scoala, cat si caminul si cantina pentru elevi, in conditiile in care se vor reduce scolile cu numar mic de copii. Tot in aceste campusuri trebuie construite si garsoniere pentru profesorii navetisti. Aceasta investitie inseamna pe termen lung o economie uriasa la buget. In plus, in urmatorii ani trebuie sa retrocedam foarte multe scoli. De acum trebuie construite spatii alternative. Fara finantare este si proiectul de reformare a educatiei timpurii. Un dolar investit in educatia timpurie iti aduce beneficii de 7 dolari. Sunt calcule facute de expertii Bancii Mondiale. Acest program nu are nici o sursa de finantare.
Un alt proiect la care am tinut este compatibilizarea invatamantului romanesc cu cel european. In continuare, este o urgenta stabilirea cadrului national al calificarilor pentru invatamantul superior. Universitatile trebuie sa devina ofertante de calificari si nu de specializari. In momentul de fata, un absolvent este in posesia unei diplome pe care scrie o anumita specializare. Angajatorul nu stie, insa, de ce este capabil studentul. Trebuie definita calificarea asa cum este in cadrul european al calificarilor prin cunostintele, competentele si abilitatile de care au nevoie.
Saptamana viitoare vom introduce in guvern proiectul privind infiintarea Agentiei pentru Calificarile in Invatamantul Superior, care devine autoritate nationala in domeniu din transformarea APART-ului. In plus, s-a accesat un program PHARE, de aproape un milion de euro, pentru a finanta aceasta agentie.

- Toate aceste proiecte vor fi abandonate?
- In decembrie, noi va trebui sa dam un raport Comisiei Europene despre cadrul national al calificarilor. Deci trebuie facut. In plus, in 2007, la Londra va avea loc intalnirea ministrilor educatiei implicati in Procesul Bologna, unde se va face analiza rezultatelor obtinute de fiecare tara pe construirea cadrului national al calificarilor. Daca nu se va face lucrul acesta, iesim din joc. La fel se va intampla si cu procedurile de asigurare a calitatii.

- La ce lucrati in urmatoarele zile?
- Voi definitiva strategia de descentralizare a invatamantului preuniversitar.

- Veti colabora cu noul ministru?
- Daca are cineva nevoie de mintea mea, sunt dispus sa-i dau tot sprijinul. Sunt dispus sa vin zi de zi sa-l ajut pe viitorul ministru al educatiei. Oricum, ii va fi usor noului ministru, pentru ca am reusit in acest an sa realizez cadrul legal pentru derularea reformei.

- Ce veti face dupa ce veti parasi acest fotoliu?
- Voi merge la Cluj, sa-mi tin cursurile la facultate.

- Va reprosati ceva din perioada ministeriatului?
- Mai multe. Criteriile de promovare didactica cred ca trebuiau introduse mai repede. Ar fi trebuit sa stabilesc mai devreme comisia de etica universitara la nivelul ministerului si cred ca ar fi trebuit sa-mi fac mai multe grupuri de lucru formate din experti. As mai fi vrut sa construiesc o lege pentru invatamantul superior.