Seful statului a declarat, luni seara, la Realitatea TV, ca documentul redactat de Comisia prezidentiala pentru analiza Constitutiei, in care se face o analiza a textul fundamental si se stabileste cadrul dezbaterilor pentru revizuirea sa a fost finalizat, urmand a fi lansat dezbaterii publice dupa alegerile din 30 noiembrie. Seful statului a explicat ca nu a supus opiniei publice analiza Comisie prezidentiale inainte de alegeri pentru ca nu a dorit sa ofere un nou subiect "de atacuri". De asemenea, presedintele a mai spus ca textul pe care il va propune cuprinde pentru situatiile neclare ale actualei legi fundamentale nu una, ci mai multe solutii.

Basescu a precizat ca principiul de la care a plecat documentul, la cererea sa, este ca regimul politic al Romaniei sa nu devina republica prezidentiala, ci acela ca situatiile de criza sa poata fi rezolvate de presedintele tarii prin parghii pe care sa le capete prin noul text. "Eu am atentionat Comisia din capul locului sa nu faca(Romania) republica prezidentiala ci, doar daca vreti sa fiu foarte sincer, sa-i dea presedintelui parghii de deblocare a crizelor", a spus Basescu.

Traian Basescu a sustinut ca este nevoie de un mecanism pe care presedintele tarii sa-l poata folosi pentru deblocarea crizelor: "ori sa dizolve Parlamentul ori sa dizolve Guvernul, una din doua, nu trebuie mai mult". El a aratat ca intr-o situatie de criza Legislativul si Executivul nu trebuie sa-si "tarasca pana la final mandatul" iar cineva trebuie sa-si asume "riscul formidabil" de a declansa alegeri anticipate.

Citeste si:

Presedintele a mai spus ca un argument, din punctul sau de vedere, in favoarea modificarii Constitutiei este neclaritatea textului in mai multe situatii, care au avut ca efect faptul ca in ultimii ani Curtea Constitutionala a "avut multa treaba" .

Modificarea Constitutiei a fost, pe rand, declarata o prioritate de catre toate partidele politice, in vara anului 2006 inregistrandu-se si modele constitutionale lansate in declaratiile publice ale mai tuturor liderilor politici. Astfel, Traian Basescu a vorbit despre un Parlament unicameral si de alegerea acestuia prin vot uninominal, PD fiind formatiunea care a propus regimul prezidential. PNL a revenit, ca si in anul 2000, cu ideea republicii parlamentare, cu Parlament bicameral, ales prin vot mixt (proportional si uninominal) si prtesedinte ales de Parlament. PSD a avut mai multe modele, dar dominanta a fost tot varianta republicii parlamentare. In ultima vreme, premierul Calin Popescu Tariceanu a mai vorbit si despre modelul monarhiei constitutionale.

Constitutionalistii au fost de acord ca in prezent neclaritatile textului legii fundamentale a produs interpretari care au dus la tensiuni si conflicte intre puterile si institutiile statului, in conditiile in care regimul politic a fost conceput ca o republica semiprezidentiala, in care raspunderile si puterile sunt distribuite echivoc intre mai multi actori publici. De pilda, presedintele tarii nu poate dizolva Parlamentul decat in situatia in care trei Guverne cad succesiv in Parlament in decurs de 60 de zile. De asemenea, presedintele poate revoca un ministru numai daca ii cere premierul, iar seful statului nu-l poate revoca pe primul ministru, desi este cel care il desemneaza. Premierul este, in schimb, demis de Parlament, prin motiune de cenzura.