Perioade "nejustificat de lungi" pentru obtinerea unei sentinte in cazuri de spalare de bani, personal insuficient pentru autoritatile de supervizare din domeniu si incapacitatea de a identifica persoanele expuse sunt cateva dintre lacunele evidentiate de un raport al CoE publicat vineri.
Comisia de experti pentru evaluarea masurilor de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului (MONEYVAL) a Consiliului Europei (CoE) a publicat vineri cel de-al treilea raport referitor la Romania.
Raportul analizeaza implementarea standardelor internationale si europene pentru combaterea spalarii de bani si a finantarii miscarilor teroriste in Romania, evalueaza nivelul de aplicare a recomandarilor Financial Action Task Force (FATF) si include un plan de actiune recomandat pentru imbunatatirea sistemului de prevenire a spalarii banilor si a finantarii terorismului (AML/CFT).

Din aprilie 2002, cand s-a desfasurat ultima evaluare, Romania a trecut la o "abordare completa" a infractiunilor ce pot fi comise in domeniu. Astfel, mita sub forma "micilor atentii" a fost inclusa pe lista infractiunilor si a fost introdusa raspunderea juridica a institutiilor. De asemenea, sunt confiscate bunurile si castigurile sau echivalentul lor, in caz de spalare de bani si de finantare a terorismului.

Legislatia in domeniu este in vigoare si pare sa corespunda cu cerintele internationale, constata raportul. Totodata insa, comisia de evaluare si-a manifestat ingrijorarea in legatura cu perioadele de timp "nejustificat de lungi" dintre inceperea anchetei si pronuntarea sentintei. Au existat sentinte finale in cinci cazuri de spalare de bani, iar evaziunea fiscala este inca cea mai frecventa infractiune in domeniu.
In 2004 au fost introduse in textul legii referiri separate la finantarea terorismului, dar tentativa de a comite aceasta infractiune nu este avuta in vedere, atrage atentia documentul. La momentul efectuarii evaluarii, aceste prevederi nu fusesera inca aplicate in nicio investigatie sau ancheta.

Oficiul national roman pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor (ONPCSB) are un rol esential in dezvoltarea, coordonarea si dezvoltarea sistemului de prevenire a spalarii banilor si combarere a finantarii terorismului. Chiar daca Oficiul national pare ca dispune de personal suficient, numarul persoanelor care pot face verificari la fata locului este insuficient in comparatie cu numarul mare de entitati care trebuie supravegheate, a constatat comisia de evaluare.

In ceea ce priveste demersurile de prevenire a acestor fenomene, raportul constata ca legislatia din Romania respecta recomadarile FATF legate de protectia consumatorului. Totusi, exista lacune in arii-cheie, mai ales in zona asupra careia FATF insista in mod explicit, anume identificarea posibililor beneficiari si a persoanelor expuse din punct de vedere politic. Masurile de prevenire a splarii banilor si finantarii terorismului trebuie, de asemenea, sa fie imbunatatite pentru anumite profesii si afaceri non-financiare.

ONPCSB supervizeaza toate entitatile in domeniu care nu au alta conducere. Raportul atrage atentia ca este in curs de implementare o supervizare comuna, exercitata de catre ONPCSB si alte autoritati auxiliare. Cu toate acestea, subliniaza raportul, avand in vedere numarul entitatilor care trebuie controlate si resursele limitate ale ONPCSB, Romania ar trebui sa ia in considerare fie cresterea capacitatii de supervizare a ONPCSB, fie redefinirea responsabilitatilor intre diferitii supervizori.
Raportul a fost adoptat in cadrul sesiunii plenare a Consiliului Europei din luna iulie. MONEYVAL va monitoriza implementarea recomandarilor raportului si va realiza un nou raport de evaluare la un an de la adoptarea documentului in sesiunea plenara.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.