Televiziunile continua sa relateze elogios activitatea politica a PSD si PPRM, iar actuala coalitie de guvernare si majoritatea parlamentara apar destul de rar la televizor. Acestea sint concluziile unei monitorizari CNA referitoare la perioada 11-30 aprilie 2005. Cifrele arata, practic, ca obedienta televiziunilor manifestata sub guvernarea PSD se prelungeste si in 2005. Tot fata de PSD, desi partidul a intrat in opozitie.

Fata de statisticile prezentate in anii trecuti, cind actuala putere (opozitia de atunci) avea o prezenta foarte palida pe ecrane, ultima monitorizare aparuta pe piata surprinde prin spatiile importante si contextele pozitive in care este prezentat fostul partid de guvernamint. Altfel spus, puterea s-a schimbat, dar televiziunile se comporta asemanator cu anul trecut.

Realitatea TV lauda PSD

Realitatea TV este postul care difuzeaza cele mai numeroase stiri "de bine" despre PSD si PPRM, adica 52,6 la suta din totalul materialelor, fata de numai 19,4 la suta in cazul majoritatii si 12,7 la suta in cazul autoritatilor. In top urmeaza Prima TV, cu 46,3 la suta si, surprinzator, Antena 1, cu 41,9 procente. Desi Dan Voiculescu este presedintele Partidului Conservator (PC), ex-PUR, care face parte din coalitia de guvernare, statia controlata de magnatul Grivco se comporta ca si cum ar sustine politic coalitii de guvernare din vechiul mandat, din care faceau parte PSD si PUR. Majoritatea parlamentara, din care face parte si PC, nu are decit 9,5 la suta din aparitiile pozitive de la Antena 1 si 9 la suta din cele negative (critice).

Cifrele CNA desemneaza PRO TV drept cel mai critic post, cu 8,8 la suta aparitii in context negativ ale majoritatii parlamentare, in timp ce autoritatile sint criticate doar in 3,8 la suta din totalul stirilor monitorizate, dar opozitia apare intr-o lumina negativa in 36,8 la suta din cazuri.

Citeste si:

Dincolo de interpretari care pot da nastere la polemici, monitorizarea CNA arata ca "luna de miere" sau "cele 100 de zile de miere" s-au sfirsit. Faptul ca posturile de televiziune au inceput sa acorde spatii extinse activitatii opozitiei poate fi considerat firesc, in conditiile in care asta ar putea insemna ca puterea este implicit criticata, iar ratiunea de a fi a presei este tocmai sanctionarea autoritatilor.

Prezenta foarte timida a puterii in jurnale poate fi interpretata si ca reflectind expectativa in care au trecut mass-media dupa "luna de miere", inainte ca eventual sa inceapa sa sanctioneze transant posibilele greseli importante ale actualei puteri.

Anul trecut, opozitia zgiria pe la usile televiziunilor

Monitorizarile realizate anul trecut de Agentia de Monitorizare a Presei - "Academia Catavencu" releva ca vechea putere domina covirsitor opozitia prin numarul de aparitii TV. In luna iulie, la mijlocul perioadei dintre cele doua campanii electorale, puterea avea o vizibilitate intre 66 la suta si 85 la suta la principalele posturi de televiziune. Per total, puterea avea un avantaj de 70 la suta fata de 30 la suta din aparitii ale opozitiei.

Postul TV cel mai prietenos cu puterea era Prima TV, in timp ce PRO TV si TVR se situau in cealalta parte a clasamentului. Ion Iliescu si Adrian Nastase aveau impreuna 63 la suta din totalul aparitiilor in perioada 1-20 iulie 2004, in timp ce liderii opozitiei din acea vreme, Traian Basescu si Theodor Stolojan, insumau 26 la suta din totalul aparitiilor. Procentele de astazi sint asemanatoare.