Sindicalistii sustin ca mai multi inspectori ai autoritatii ar activa si ca piloti sau copiloti in cadrul acestor companii, cu toate ca unii dintre ei nu ar avea experienta necesara.

Director general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, Florea Geica, spune ca demersul mediatic al Confederatiei "Cartel ALFA" s-a produs "fara ca autoritatile competente sa fi fost sesizate conform procedurilor stabilite, asa cum prevede legea".

"Mai mult decat atat, in aceasta perioada ar trebui sa aiba loc negocierile Contractului Colectiv de Munca al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, insa colegii nostri din sindicat nu au raspuns solicitarilor de a participa la discutii, fiind foarte preocupati de activitati care nu intra sub incidenta obiectului de activitate sindicala", se mai arata in comunicatul de presa semnat de Florea Geica.

Cum ajung acesti inspectori sa fie si piloti?

Din spusele sindicalistilor, ilegalitatile ar incepe inca din momentul angajarii acestor inspectori de catre Autoritatea Aeronautica Civila.

Cei din Cartel Alfa, dar si presedintele Sindicatului Liber al angajatilor AACR, Adrian Ioan, fost presedinte al autoritatii, acuza asa-zisul nepotism de care ar da dovada membrii conducerii AACR, care ar angaja diversi prieteni fara ca acestia sa aiba experienta necesara.

In mod normal, un inspector ar trebui sa aiba la activ cateva mii de ore de zbor, pentru a putea sa controleze piloti care la randul lor au la activ mii de zboruri.

Sindicalistii sustin, insa, ca in cadrul autoritatii activeaza circa 20 de inspectori, multi dintre ei avand o experienta limitata, de doar cateva ore de zbor, dar care ocupa si postul de copiloti.

Se pare ca acestia ar incheia anumite intelegeri cu comandantii de aeronave si, astfel, in schimbul unui raport favorabil, ei sunt ajutati sa acumuleze ore de zbor.

Daca aceste acuzatii se confirma, se poate vorbi despre un conflict de interese.

Nu este logic ca cel care trebuie sa controleze sa fie in acelasi timp si cel controlat.

Pe de alta parte, dupa cum au atras atentia si reprezentantii Cartel ALFA, oricand pilotul poate avea o problema de sanatate si atunci copilotul va trebui sa controleze avionul, cu toate ca, asa cum am spus si mai devreme, unii dintre ei au o experienta redusa.

Citeste si:

"Se face o eludare a mecanismului de control normal, bazandu-se pe ideea ca un capitan de zbor are ore suficiente de zbor, si chiar daca vine un controlor cu zece ore de zbor, nu conteaza pentru ca experienta exista”.

“Dar exista si premiza ca unui capitan i se poate face rau, iar lucrurile pot derapa. Si avem temerea ca acest lucru poate crea un mare semn de intrebare asupra sigurantei de zbor", spune presedintele Cartel ALFA, Bogdan Hossu.

Solutii

In afara de Tarom, companiile care au mai fost mentionate de sindicalisti sunt Blue Air si Carpat Air.
Ca solutii, sindicalistii spun ca au cerut in repetate randuri Ministerului Transporturilor sa ancheteze aceste lucruri, dar ca singurul rezultat a fost desfiintarea corpului de control al ministerului.

Asa ca acum ei cer corpului de control al primului ministru sa intervina si sa remedieze aceasta situatie, in caz contrar operatorii aerieni romani riscand sa fie exclusi din spatiul aerian european.

"Vrem corpul de control al primului ministru sa faca o ancheta in baza tuturor sesizarior si sa se ia masurile adecvate si sa se elimine toate premizele care pun in pericol buna desfasurare a traficului aerian”.

“Trebuie promovati oameni care au competenta si au acumulat experienta necesara pentru a putea sa faca sensul autoritatii, adica controlul operatorilor si controlul sigurantei in sistemul de zbor", mai spune Bogdan Hossu.

Reactia Autoritatii Aeronautice Civile Romane

Intr-un comunicat de presa directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, Florea Geica, spune ca institutia pe care o conduce nu este publica.

"Invocarea fondurilor publice si a infractiunilor stabilite de lege pentru functionarii publici este ilegala si este utilizata in mod eronat, ca suport pentru afirmatiile mincinoase din cadrul materialului pus la dispozitia participantilor la conferinta de presa ce face subiectul acestui punct de vedere", se arata in document.

Domnul Geica considera ca afirmatiile facute "aduc o grava atingere imaginii institutiei noastre si aviatiei civile din Romania, atat in plan intern, cat si la nivel international, prin insinuarea ideii inacceptabile ca problemele semnalate „ar putea conduce la diminuarea dramatica a sigurantei zborului".