Lipsa banilor a transformat infrastructura feroviara intr-un pericol pentru transportul de profil.
Statul va acorda in acest an companiei CFR SA, care administreaza reteaua de cale ferata, subventii de 828 de milioane de lei, pentru acoperirea in totalitate a costurilor de administrare, intretinere si reparatii a infrastructurii feroviare, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Transporturilor. Suma de primit in acest an este cu 62% mai mare decit cea alocata in 2007. Pentru perioada 2008-2012, valoarea subventiilor se va ridica la 4,7 miliarde de lei, mai prevede proiectul de act normativ.

Decizia luata de Ministerul Transporturilor (MT) survine unei radiografii recente a situatiei caii ferate, foarte critice, facute de catre firma de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC).
Publicitate

Studiul a fost cerut expres la inceputul anului de catre premierul Calin Popescu Tariceanu.

Potrivit analizei facute de PwC, dar si a datelor de la CFR, pe 13.730 km (linii curente si directe) exista 1.054 de puncte periculoase, din care 319 sint de categoria I. Anul trecut s-au produs peste 19.500 de deranjamente la instalatii care au dus la intirzierea a 4.512 trenuri cu 51.117 minute (peste 35 de zile in total - n.red.). Ca urmare a subfinantarii sale constante, CFR inregistreaza datorii masive la Electrica, de 636 milioane de lei, din care penalitatile sint de 191 de milioane de lei.

Citeste si:

Subventia care va fi incasata de CFR, daca Guvernul isi va da acordul, va acoperi diferenta dintre sumele incasate de societate din Tariful de Utilizare a Infrastructurii (TUI - taxa incasata de CFR de la societatile de transport feroviar si care este principala sursa de finantare a companiei) si cheltuielile estimate ale companiei pentru 2008. Conform notei de fundamentare, Tariful de Utilizare a Infrastructurii feroviare reprezinta circa 66% din veniturile companiei, fondurile bugetare avind o pondere de numai 4% din veniturile totale.

In nota de fundamentare a proiectului de act normativ, Ministerul Transporturilor arata ca nivelul veniturilor CFR SA a scazut din anul 2004 si pina in prezent, deoarece TUI aplicat transportului public de calatori nu a crescut decit cu 2-3%, adica de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructura la 9 lei, in timp ce costurile au crescut cu 28%.

Cresterea de 2-3% a fost aplicata si la tariful pentru transportul de marfa, respectiv de la 3,6 euro/tren pentru km de infrastructura din 2004 la 14 lei tarif aplicat in prezent. Companiile care platesc TUI la CFR SA au avut insa grija sa-si majoreze mult mai mult preturile practicate. In perioada mentionata, tarifele pentru transportul public de calatori au crescut cu 64,5%, iar cele practicate de operatorii de transport de marfa s-au majorat cu aproximativ 43%.