Masinile care au inscris in cartea tehnica un nivel al emisiilor de carbon de pina la 120 de grame pe kilometru nu vor avea taxa de inmatriculare, iar taxa minima pe gram va fi de 0,5 euro, au dezvaluit surse guvernamentale pentru Cotidianul.

Taxa pe gramul de CO2 va fi progresiva, in functie de emisii. Astfel, pentru emisii de CO2 de pina la 120 de grame pe kilometru, nu va exista taxa. Pentru emisii intre 120 si 150 de grame pe kilometru, taxa va fi de 0,5 euro pe gram. La peste 150 de grame, taxa va fi de un euro, iar la 200 de grame, cel mai probabil, va fi de 1,5 euro. „Dacia va avea o taxa de 1,5 euro pe gram“, spun sursele citate.

Acest pas al Guvernului, pe care il negociaza in prezent cu UE, ar conduce la scaderi importante ale taxei de inmatriculare pentru masinile nepoluante. Adica, pentru o Dacie Logan diesel de 1,5 litri, care emite 120 de grame de CO2 la un kilometru, ar urma sa se plateasca 60 de euro, fata de o taxa de prima inmatriculare calculata in prezent la 168 de euro, precizeaza Cotidianul.

Citeste si:

Insa pentru modelul de 1,6 litri pe benzina, care emite 172 de grame de CO2 pe kilometru si care are in prezent o taxa de 183 de euro, noua taxa ar urca la 258 de euro.Noua formula ar scadea costurile celor mai „curate“ dintre SUV-uri. De exemplu, Hunday Santa Fe ar avea o taxa de aproximativ 300 de euro in loc de 837 de euro, in prezent.Daca acest nou proiect va fi aprobat, Ford Fiesta, masina care urmeaza sa fie produsa la Craiova, ar avea taxa zero, avind emisii de dioxid de carbon de doar 116 grame la kilometru. Guvernul lucreaza la ultimele modificari privind taxa auto dupa ce Comisia Europeana a solicitat ca noul sistem de calcul, corelat cu emisiile de carbon, pe care-l agreeaza, sa fie introdus si pentru masinile Euro 3, nu doar pentru autovehiculele Euro 4 si Euro 5, cum a propus Executivul.

Ziua aminteste ca, in urma cu trei saptamani Executivul a trimis o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care a fost prezentata o formula de calcul corelata cu emisiile de carbon. Astfel, autoritatile au propus ca taxa auto sa fie calculata diferentiat, in functie de emisiile CO2 pentru masinile Euro 4, iar pentru celelalte autovehicule sa fie aplicata actuala formula dupa norma de poluare, data de emisiile de noxe si cilindre. Taxa auto a fost negociata in ultimele saptamani de reprezentantii Guvernului si oficiali ai Comisiei Europene. Expertii europeni au cerut ca taxa sa fie calculata in functie de emisiile de CO2 si pentru masinile Euro 3.