Coliziunea "avion-masina" petrecuta la sfarsitul lui 2007 pe Aeroportul Otopeni constituie doar varful unui aisberg extrem periculos.

Aviatia romana a fost si in 2005 la un pas de a se fi confruntat cu o catastrofa. Ancheta demarata atunci la Romatsa SA a identificat deficiente majore, generalizate si repetate. Reactia celor vinovati a fost de a musamaliza adevarul. Autoritatea Aeronautica Civila a fost informata de existenta incidentului de catre ambasada turca, iar ministrului Dobre i-a fost prezentat raportul preliminar ca fiind cel final.

La 13 mai 2005 un avion apartinand Turkish Airline care trebuia sa aterizeze pe Aeroportul Otopeni a fost pe punctul de a se ciocni in aer cu o aeronava germana particulara care urma sa aterizeze pe Baneasa. Clasificarea tehnica stabilita de Comisia de investigatie a fost de incident grav si numai profesionalismul pilotului aeronavei turcesti a facut sa fie evitata o catastrofa. Practic, pilotul aeronavei turce s-a pomenit in fata cu avionul german care fusese coordonat aiurea si a trebuit sa faca o manevra brusca pentru a evita coliziunea.

Comisia care a anchetat acest caz a incercat sa traga un semnal de alarma extrem de puternic asupra situatiei de la Romatsa, avertizand asupra faptului ca nu este vorba de o eroare individuala, ci de un lant de grave deficiente, repetate si carente profesionale si ca la nivelul companiei este un haos generalizat. Traseul aeronavei germane a constituit un sir continuu de gafe din momentul in care a intrat din spatiul aerian ungar in cel romanesc. Preocuparea principala ulterioara a fost de a impiedica investigatia si a musamaliza incidentul. Autoritatea Aeronautica Civila Romana a aflat despre producerea lui de la pilotul aeronavei turce si de la Ambasada Turciei in Romania. Eforturile de musamalizare au culminat cu inaintarea catre ministrul Gheorghe Dobre a raportului preliminar elaborat de comisie drept raport final. Termenii raportului sunt atat de duri (serioasa necunoastere a procedurilor, lacune pofesionale grave in ceea ce priveste notiuni de baza ale aviatiei, necoordonare etc.), incat nu poti sa nu te miri ca incidente precum cel din 2005, cel din 2007 sau chiar mai grave nu se intampla zilnic.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.