ranzactii care se doreau a fi de succes, precum Automobile Craiova si Tractorul Brasov au sfårsit prin a ajunge subiecte de ancheta la Bruxelles. Oficialii europeni au mai luat la bani marunti si tranzactii mai vechi, incheiate inainte de intrarea Romåniei in Uniunea Europeana, cum este cazul producatorului de tevi Petrotub Roman, preluat de Mittal Steel in 2003. Ramåne de vazut ce se va intåmpla in 2008, atåt in privinta investigatiilor demarate, cåt si a privatizarilor “reportate” din 2007. Este cazul complexurilor energetice Rovinari, Turceni si Craiova, care ar putea sa fie våndute la anul. Doar Electroputere Craiova, cumparata de firma Al-Arrab, se poate chema, cel putin deocamdata, o tranzactie cu acte in regula.

Bilantul de anul acesta in materie de privatizari nu este deloc incurajator pentru autoritati. Vanzari amanate pentru 2008 si tranzactii luate sub lupa oficialilor Comisiei Europene (CE) - acestea sunt rezultatele pe anul 2007 in privinta privatizarilor din Romania. De departe, cel mai mare esec in aceas
ta privinta este vanzarea fabricii craiovene Automobile Craiova catre grupul american Ford.

Dupa luni de negocieri purtate intre Comisia de privatizare a uzinei si potentialul cumparator, vanzarea a 72,4% din actiunile detinute de stat la uzina craioveana a fost, in sfarsit, perfectata in luna septembrie a acestui an. La scurt timp, in luna octombrie, “afacerea anului” a devenit subiectul unei investigatii declansate de catre CE.

Citeste si:

Motivul: oficialii europeni suspecteaza acordarea unor ajutoare de stat in cadrul procesului de privatizare. In consecinta, Comisia a cerut Romaniei sa suspende orice subventii ilegale pana la finalizarea investigatiei. Autoritatile de la Bruxelles considera ca guvernul de la Bucuresti a impus anumite conditii la privatizarea Automobile Craiova. Astfel, in al patrulea an de la transferul uzinei, Ford ar fi trebuit sa atinga un nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an.

De asemenea, statul roman - prin Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului (AVAS) - a mai impus cumparatorului sa continue activitatile actuale pe o perioada de patru ani si sa mentina numarul de angajati. Executivul UE verifica influenta acestor conditii asupra pretului de vanzare de 57 de milioane de euro, considerat a fi unul mai mic decat in cazul in care tranzactia ar fi fost una neconditionata. Daca acest fapt se va confirma, CE ar putea considera ca privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat.

Potrivit Comisiei, acceptarea unui pret mai redus de catre statul roman a avantajat Automobile Craiova, permitand cumparatorului sa mentina productia la un anumit nivel. Totodata, Romania ar fi modificat termenii privatizarii pe parcursul pr