Tariceanu mai spune ca TVA si cota unica nu vor fi marite si ca PNL mizeaza pe cel putin 16% la europarlamentare.

Va considerati un invingator sau un invins in meciul cu Traian Basescu?

Conform Constitutiei romane, actionam pe doua paliere diferite. Eu conduc Executivul, iar rolul pe care Constitutia il rezerva presedintelui este un rol diferit, moderator, de echilibru intre institutii. Sigur, observam cu totii ca presedintele vrea sa joace altceva decit ii da Constitutia dreptul. De aici deriva permanent aceste imagini de meci intre premier si presedinte. La acest lucru contribuie natura presedintelui, care se hraneste din conflicte permanent si de aceea le cauta. In plus, are o problema personala in ceea ce ma priveste, pe care nu si-o ascunde, dar care pe mine ma intereseaza foarte putin. Eu sint premier al Romaniei si nu cred ca trebuie sa-l am ca preocupare pe Traian Basescu.

Considerati ca recenta criza italiana deschide cutia Pandorei, fiind posibil ca legi de tipul celei initiate de italieni sa se adopte si in alte tari europene?

Este greu sa fac o anticipare. Mie mi-e teama de altceva. Atitudinile acestea politice de tip xenofob, fascist, extremist sint foarte molipsitoare si Italia nu e singura tara in care sa existe acest tip de politicieni. Exista peste tot. In momentul in care se creeaza conjunctura favorabila, n-am nici o indoiala ca vor aparea si in alte tari personalitati care sa propuna adoptarea unor masuri dupa modelul italian. E foarte posibil. Depinde foarte mult de modul in care autoritatile din fiecare tara sint in masura sa tina in mina situatia. Politia n-a fost concesiva numai fata de romani. Italia este la al treilea val de infractionalitate. Mai intii au fost bosniacii, apoi au fost albanezii, acum este al treilea val. Astazi, romanii sint in situatia de a fi in numar mare in cautarea unui loc de munca in Italia. Situatia din Italia este rezultatul a doi factori cumulati. Primul este o prezenta numerica foarte importanta a unor persoane cu activitati infractionale. Ceea ce s-a intimplat acum a fost punctul final dintr-un sir destul de lung de fapte anterioare, dintre care nu mai putin de doua crime anterioare. Al doilea lucru este atitudinea autoritatilor italiene, in special la nivel local. Foarte ingaduitoare. Toate campusurile astea cu baraci improvizate s-au petrecut sub ochiul ingaduitor al lor. In alte orase italiene nu-i acelasi lucru. La Roma, evolutia a fost probabil neglijata si la un moment dat a scapat de sub control.

Deci este o dubla vina.

Migratia n-as spune ca este o vina. Este un fenomen normal care are loc intr-o Europa libera, fara granite, in care fiecare cetatean are dreptul sa se stabileasca si sa munceasca unde doreste.

Avem o problema cu tiganii in sensul asta?

Eu n-as face o legatura intre o crima si o etnie. Sigur, minoritatea romilor are o problema de insuficienta integrare sociala si acesta este si motivul pentru care, impreuna cu primul-ministru al Italiei, am adresat o scrisoare Comisiei Europene pentru a-i cere sa sustina un program european de integrare a romilor. La nivelul Guvernului avem o Agentie pentru romi care incearca sa imbunatateasca gradul de integrare sociala. Multi copii romi nu merg la scoala. Gradul de abandon scolar dupa primele patru clase e foarte mare. E urmat de abandonul dupa opt clase. Un procent foarte, foarte mic de copii termina liceul si facultatea. Lipsa de educatie nu le da nici o sansa in viata pentru a se rupe de un mediu...

Asta inseamna ca avem o problema sociala cu romii.

Da, avem o problema si este mai bine sa o recunoastem si sa incercam sa o tratam decit sa ne face ca nu o vedem.

Un parlamentar a propus ca aceia cu cazier si prostituatele sa nu aiba voie sa paraseasca Romania. Credeti ca este o solutie?

Citeste si:

Propunerea vine de la un liberal care cunoaste legislatia europeana. In Europa pot fi adoptate masuri limitative de libera circulatie numai in cazul unor persoane cu potential ridicat de infractionalitate. Nu sint jurist si nu vreau sa ma pronunt. Am decis formarea unui grup de lucru alcatuit din experti de la ministerele de Externe, Interne si Justitie care sa analizeze decretul italian privitor la expulzare, care se pare ca intra in contradictie cu Directiva 38/2004 a Comisiei Europene. Sint doua aspecte. Pe de o parte, e necesitatea asigurarii securitatii individului, iar pe de alta parte, exista drepturile si libertatile individuale ale cetateanului care la nivelul UE sint bunul cel mai de pret. In virtutea acestui drept, si romanii pot sa calatoreasca.

Cum ar fi domnul Argint... V-ati simtit confortabil cind ati aflat ca ati dat mina cu un infractor?

N-am stiut ca este infractor pina dupa ce am terminat intilnirea pe care am avut-o cu asociatia tuturor romanilor din Italia, iar el s-a prezentat ca fiind refugiat politic dinainte de '90, ceea ce nu aveam cum sa verific. Nu cred insa ca Argint este reprezentativ. Problema noastra in Italia si, potential, in alte tari, este prezenta masiva a unei comunitati care isi vede de treaba, muncind cu sau fara forme, dar avind surse de subzistenta garantate, concomitent cu existenta unui numar restrins de persoane cu activitate infractionala. Politia si justitia de acolo fac ordine. Noi nu avem drept de jurisdictie pe teritoriul altor state. Chiar daca avem informatii, nu putem decit sa colaboram cu institutiile corespondente pentru a stapini acest fenomen. Pun o intrebare retorica: de ce nu s-a intimplat acelasi lucru in Spania, unde exista la fel de multi imigranti? Probabil ca atitudinea autoritatilor este mai dura.

Cum apreciati prestatia dlui Cioroianu in aceasta criza? Inclusiv in privinta declaratiei cu deportarea.

Sigur ca nu pot sa fac abstractie de acea declaratie. Si el o regreta si a cerut scuze.

V-ati fi asteptat ca un om de anvergura dlui Cioroianu sa produca asemenea vorbe?

Eu nu vreau sa dau explicatii in locul lui Adrian Cioroianu, care este cel mai in masura sa vorbeasca pe acest subiect. Dincolo de faptul ca a fost un moment pe care eu il regret foarte mult, trebuie sa vedem ce a facut Cioroianu ca ministru de Externe si in privinta situatiei cu Italia. Cioroianu se achita bine si e un om care este capabil sa ne reprezinte.

In planul imaginii, si asta conteaza mult in perspectiva votului la europarlamentare, ati avut doua scandaluri in timp foarte scurt: Remes si Cioroianu. Credeti ca va afecteaza imaginea ca partid, ca guvern?

Orice lucru ca acesta conteaza, nu pot sa-l cuantific. Eu nu neg faptul ca ministrul de Externe a facut o greseala, dar am salutat ca el singur a sesizat asta si a cerut scuze. Am vazut tot felul de apeluri, inclusiv presedintele, care a spus ca ar fi demisionat in locul lui Cioroianu. La cite gafe a facut si la cite declaratii a dat, pentru care este si condamnat, cred ca presedintele trebuia sa o tina de la inceputul mandatului numai intr-o demisie.

Dar scandalurile astea? Remes a creat imaginea de partid corupt, care adaposteste oameni corupti. Credeti ca, din perspectiva PNL, este bine ce s-a intimplat?

N-am cum sa consider ca e bine. Faptul ca i-am cerut demisia lui Remes arata ca nu tolerez asemenea atitudini. Totodata insa, ati sesizat cum a fost prezentata istoria cu Remes si sint tare curios sa vedem ce se intimpla in Justitie. Mi se pare regretabil ceea ce a facut Remes, dar modul in care a fost prezentat la tv pe mine m-a lasat cu mari semne de intrebare si mi-a intarit convingerea ca media, daca vor, pot sa faca agenda politica intr-un anumit fel.

Orice ziarist dadea caseta aceea daca o avea.

Nu asta ma deranjeaza, ca a fost data. A fost o situatie grava de manipulare a opiniei publice prin media. Modul in care s-a facut colajul, la asta ma refer.

Aveti acum imaginea de guvern incompetent si corupt, imagine creata in ultimele 60 de zile.

La capitolul incompetenta, hai sa vedem care este standardul si cine vorbeste despre competenta si incompetenta si care sint elementele criticabile, care sint masurile adoptate. Trebuie sa convenim ce inseamna incompetenta. Incompetent este cineva care adopta masuri gresite. Va dau voie sa spuneti dvs. care sint masurile gresite.