Curtea Europeana a Drepturilor Omului a decis ca fostul director in Ministerul Transporturilor, Gabriel Marian Stefanescu, care a fost demis abuziv in 1996 de ministrul de atunci al Transporturilor, Traian Basescu, sa fie reangajat si sa primeasca daune materiale si morale. In urma deciziei CEDO, Ministerul Transporturilor se va constitui parte civila si il va da in judecata pe Traian Basescu pentru a achita salariile restante ale lui Stefanescu. Acesta a dat in judecata institutia dupa ce a fost concediat de Basescu pe cand actualul sef al statului era la conducerea ministerului. Ulterior, angajatul haituit de Basescu a castigat procesul la CEDO. Trebuie amintit ca Traian Basescu nu este la prima incalcare a legilor de cand a inceput sa ocupe diverse demnitati publice, celebrul "dosar Flota" si imobilele ocupate in mod abuziv fiind cateva exemple. Mai mult, cazul Stefanescu nu este singurul din cariera lui Basescu. Unul aproape identic este cel al lui Florin Mihalache, fost director general al Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos.

Procese de ani de zile

Prin hotararea din 20 septembrie 2007, luata cu unanimitate de voturi si comunicata la 11 octombrie 2007 statului Roman si petentului, Curtea Europeana a Drepturilor Omului i-a dat dreptate lui Gabriel Marian Stefanescu, punand definitiv punct unui lung sir de procese inceput in urma cu 11 ani. Punctul de pornire a fost ordinul ministrului Transporturilor nr. 462 din 13 decembrie1996, semnat de Traian Basescu, prin care Stefanescu, in acel moment Director General al Directiei de Control al Ministrului, a fost dat afara. Si din functie, si din institutie. Motivatia lui Basescu a fost "incompetenta profesionala". Faptul s-a petrecut la doar doua zile dupa instalarea lui Basescu la carma ministerului. Trebuie adaugat aici ca demiterea lui Stefanescu s-a facut fara preavizul impus de lege. De fapt, nici una dintre cerintele imperative ale Codului Muncii nu a fost respectata de ordinul lui Basescu. Procesele consecutive acestei ilegalitati au durat, in instantele romane, ani de zile. Astfel, "Printr-o Hotarare din 3.10.1997, confirmata printr-o decizie definitiva din 1.02.1999 a Curtii de Apel Bucuresti, Ministerul a fost condamnat sa-l reintegreze pe petent pe post si sa-i plateasca salariul din decembrie 1996 si ianuarie 1997, in suma de 818.537 lei vechi (ROL) precum si 5 milioane ROL despagubiri morale", se arata in decizia CEDO, care rezuma demersurile din justitia romana. Trebuie precizat aici ca era vorba de plata salariului doar pe doua luni fiindca reclamantul isi gasise, intre timp, un alt loc de munca.

Doctorand in Transporturi, incompetent pentru Basescu

Citeste si:

Gabriel Stefanescu este absolvent al Universitatii Brasov, Facultatea de Mecanica, Sectia Autovehicule, cu diploma obtinuta in 1989. In 1993, a obtinut inca o diploma universitara, dupa terminarea studiilor la ASE Bucuresti, specialitatea Managementul Transporturilor. A urmat apoi si cursurile Facultatii de Drept Public si Stiinte Administrative a Universitatii Bucuresti. Cand a fost pus pe liber, in decembrie 1996, era doctorand in specialitatea Transporturi, ulterior obtinand titlul de doctor. Asadar, aceasta este fisa profesionala a "incompetentului" dat afara de Basescu. Trebuie aratat aici, ca un amanunt interesant, ca Stefanescu, simplu inginer angajat in Ministerul Transporturilor, este remarcat, in 1992, de insusi ministrul Basescu si promovat in functia de sef de serviciu in cadrul Directiei Management. Acelasi inalt demnitar, dupa patru ani, il va da afara pentru incompetenta! Motivul real este insa faptul ca Stefanescu a prezentat unei comisii senatoriale amanuntele disparitiei flotei romane.

Situatia flotei, domeniu tabu

Nu pretinsa incompetenta profesionala este adevarata cauza a indepartarii lui Stefanescu din minister. "Traian Basescu a fost extrem de iritat de declaratiile mele facute in fata comisiei parlamentare de ancheta privind situatia flotei, comisie prezidata de senatorul Romul Vonica. De asemenea, de intrebarile pe care i le-am pus in 1993, cand nu mai era ministru, ci deputat de Vaslui, iar eu faceam parte dintr-o comisie restransa. Intrebari clare, de genul cum se explica faptul ca nave vandute, radiate din evidentele Registrului Naval Roman, au ramas sa figureze in continuare in contabilitatea SC PETROMIN? Din pacate, acel raport Vonica a ramas litera moarta", ne-a declarat Gabriel Stefanescu. Fostul director ne-a relatat si o intamplare care ar putea fi socotita hazlie daca n-ar fi vorba de un ministru. Atacat de Basescu intr-o emisiune in direct la OTV, Gabriel Stefanescu s-a dus imediat la Dan Diaconescu in timp ce demnitarul il balacarea pe post si s-a ales, din partea acestuia, cu o trimitere neaosa la origine!

Valoarea daunelor morale intrece cifra daunelor materiale

Instanta de la Strasbourg obliga statul roman sa-i plateasca lui Gabriel Stefanescu 2500 euro cu titlu de despagubiri materiale si 3500 euro despagubiri morale. Curtea Europeana a tinut seama de intregul complex de urmari, in plan psihologic si social, ale ordinului 462/1996. Act arbitrar, ilegal, expresie a unei firi razbunatoare. De altfel, si Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, care a obligat Ministerul Transporturilor la daune morale in suma de 5 milioane ROL, admisese, pe langa nulitatea absoluta a ordinului ministrului, ca "masura desfacerii contractului de munca, prin natura ei, provoaca un stres puternic care afecteaza indubitabil sanatatea". Cu toatea acestea, ea nu a fost pusa in aplicare. Succesorii lui Basescu la carma Ministerului Transporturilor, pedista Anca Boagiu si pesedistul Miron Mitrea, au ignorat-o si ei.