Comisia Eurpeana a trimis recent la Consiliul UE si la Parlamentul European proiectul de regulament privind conditiile care trebuie indeplinite pentru a exercita ocupatia de operator de transport rutier.
Acest proiect impreuna cu proiectul privind acccesul la piata de transport fac parte din bateria de regulamente prin care Bruxelles si-a propus sa uniformizeze legislatia pietei unice europene de carausie, "pentru crearea unei concurente corecte".

Neoficial, Bruxelles-ul spera ca astfel sa mai aeriseasca o piata care incepe sa se aglomereze, mai ales dupa ce, in acest an, si-a deschis larg portile pentru inca cateva mii de firme din transport, cele din Romania si Bulgaria.

"Daca nu se prevede o aplicare graduala, putem interpreta ca, sub masca celor mai bune intentii ale unei Europe Unite, scopul regulamentului este de fapt segregarea economica, prin blocarea accesului celor mai putin pregatiti (a ultimilor veniti) atat la profesie, cat si la piata", arata Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, in cadrul audierii publice pe marginea regulamentului, organizate saptamana trecuta de Comisia de Transporturi din Parlamentul European.

TIR-ul, cu cheltuiala se tine



Reprezentantul transportatorilor romani se refera, in primul rand, la prevederile privind modalitatile de dovedire de catre operator a capacitatii financiare: sa dispuna anual de active circulante in valoare de cel putin 9.000 de euro pentru un singur vehicul utilizat si de 5.000 de euro pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat.

De asemenea, operatorul trebuie sa dovedeasca, pe baza conturilor anuale verificate de un auditor, ca dispune de creante, valori mobiliare si lichiditati in banca si in casierie a caror valoare depaseste 80% din datorii.

Citeste si:

Teoretic, Bruxelles-ul cere si acum garantii privind capacitatea financiara, prin directiva privind accesul la ocupatia de transportator rutier. Dar, spre deosebire de regulament, care trebuie sa fie preluat ca atare in legislatia nationala, directiva este transpusa cu adaptari locale. Astfel, de cativa ani, romanii au gasit formula politei de asigurare prin care o firma poate dovedi formal capacitatea financiara. "Daca nu se adopta aceasta varianta, jumatate din firmele de transport dispareau", spune Radu Dinescu.

De aceasta data, singura derogare care pare sa se admita este dovada printr-o garantie bancara, dar, din start, aceasta se va traduce prin cresterea costurilor, spun transportatorii romani.

Inclusiv Uniunea Internationala a Transportatorilor Rutieri (IRU) a ridicat obiectii asupra acestor conditii impovaratoare chiar si pentru cei din Vest. Astfel, "sunt mari sanse ca restrictiile sa fie revizuite in urma amendamentelor care vor fi depuse", spune Adriana Ticau, vicepresedintele Comisiei de Transport din PE, raportor pentru regulamentul privind accesul la profesie.