Secretarul de stat in Ministerul Apararii, Corneliu Dobritoiu, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, generalul Constantin Croitoru, si loctiitorul sefului Departamentului pentru Armamente, generalul Eftimie Sandu, fiind prezenti intr-o visita de informare la Washington la sfarsitul lunii trecute, au primit din partea oficialilor americani o oferta in legatura cu achizitionarea aparatului de lupta multirol de catre Romania. "In discutiile avute la sediul central al companiei Lockheed Martin si apoi la Pentagon cu oficiali in domeniu fortelor aeriene americane ni s-a prezentat o viziune din perspectiva Statelor Unite legata de posibilitatea achizitionarii de catre Romania a aparatului multirol F 35", ne-a declarat secretarul de stat Corneliu Dobritoiu. F 35 este un avion invizibil pe radar, tot sistemul de arme este incorporat in carcasa avionului, ceea ce il face foarte greu de detectat. "In situatia in care Romania va fi interesata sa achizitioneze acest aparat, automat va trebui sa luam in considerare o perioada de tranzitie de la momentul luarii unei decizii politice nationale si pana la momentul achizitionarii aparatului respectiv, pentru ca exista un interval de timp, avand in vedere graficele de livrare a comenzilor deja existente, si ei ar avea posibilitatea de livrare pentru Romania incepand cu anul 2018", a mai adaugat demnitarul roman.

TRANZITIE. In momentul de fata, Fortele Aeriene Romane au in dotare supersonicele MIG 21 "Lancer", dar operarea lor de catre pilotii romani este preconizata de expertii Ministerului Apararii pana in anii 2010-2011, cand expira resursa de zbor. "Stiind ca expira ciclul de viata al MIG-ului 21 'Lancer>>, reprezentantii americani au avansat ideea unei perioade de tranzitie cu folosirea aparatelor de zbor F 16", a precizat Corneliu Dobritoiu. Aceasta idee a aparut ca urmare a faptului ca, potrivit spuselor secretarului de stat, "F 35 si F 16 folosesc aceleasi variante de inarmare, avionica este similara, elementele de infrastructura necesare operarii avionului, deci facilitatile de aerodrom, sunt similare, iar, din punct de vedere al mentenantei, F 35 este mai ieftin decat F 16 la operare".

PROPUNERI. Specialistii americani au prezentat partii romane mai multe variante legate de achizitionarea tranzitorie a avionului F 16. "In cazul in care Romania ar adopta o decizie in favoarea lui F 16, am primit o gama larga de optiuni, de la aparate care sunt in uz, care sunt folosite la ora actuala de fortele americane, pana la avioane noi in faza de tranzitie", ne-a spus Corneliu Dobritoiu. Conform demnitarului amintit, oficialilor Ministerului Apararii li
s-a oferit exemplul unor state care au apelat la formule de leasing pentru a acoperi perioada de tranzitie si au achizitionat F 16. Un astfel de stat este Italia, care pentru perioada de asteptare pentru intrarea in dotare a lui F 35 a optat pentru "Falcon". Dar Italia a achizitionat si supersonicul "Eurofighter", produs de europeni. Intrebat de Jurnalul National daca este posibil ca exemplul italian sa fie adoptat si de Romania, prin achizitia de doua avioane multirol, secretarul de stat Cornelul Dobritoiu a fost categoric impotriva. "Nu luam in calcul o dubla achizitie de avion multirol, o astfel de achizitie ar crea un cosmar din punct de vedere logistic. Italia face parte din G8, noi nu ne putem permite din punct de vedere financiar asa ceva. Trebuie sa fim realisti, cu cat avem mai multe produse pentru acelasi gen de misiuni, cu atat costurile de operare si intretinere sunt mai mari, fluxurile logistice sunt mai complicate", a afirmat Corneliu Dobritoiu.

PROBLEMA. In vizita de informare facuta la invitatia Pentagonului, reprezentantii Ministerului Apararii au vizitat Baza Aeriana din Tucson, Arizona pentru a observa care sunt facilitatile de infrastructura necesare operarii unui aparat de zbor multirol. "Pe timpul vizitei nu s-au facut nici un fel de angajamente si nici nu este posibil, pentru ca abia am identificat specificatiile tehnice pentru aparatul multirol. Dar vizita a fost importanta, pentru ca am putut vedea ce inseamna infrastructura pentru aparatul de zbor multirol. Or, a fost, din punctul meu de vedere, un soc. Un lucru este cert, indiferent de avionul pe care il va achizitiona Romania, este urgenta nevoie de modernizarea infrastructurii bazelor aeriene care vor folosi acest aparat. Un multirol nu poate ateriza pe iarba si nu putem sa achizitionam un asemenea aparat si sa-l tinem in curtea blocului", a aratat Corneliu Dobritoiu. Avand in vedere concluziile trase si indiferent care va fi alegerea in cazul avionului multirol este nevoie de facilitati similare, demnitarul a precizat ca in acest moment se fac evaluari la nivelul Ministerului Apararii legat de costurile modernizarii infrastructurii bazelor aeriene care vor opera un astfel de aparat de zbor.