Dupa zece luni de la intrarea in vigoare a Codului Rutier, comisarul-sef Gino Bosman, seful interimar al Directiei Politiei Rutiere, face bilantul. Concluzia? "Ne laudam" cu o circulatie de cosmar

Dupa aproape zece luni de la intrarea in vigoare a Codului Rutier, comisarul-sef Gino Bosman, seful interimar al Directiei Politiei Rutiere face bilantul. Concluzia? "Ne laudam" cu o circulatie de cosmar. Dam cu flit amenzilor. Incalcam legile ori de cate ori avem ocazia. In trafic, cei 700 de agenti de circulatie din Capitala au devenit practic neputinciosi. Pe soselele din Romania se moare pe capete. Sa fi fost Codul Rutier o mare teapa?!


Jurnalul National: Au trecut zece luni de la implementarea Codului Rutier. Haideti sa facem un mic bilant. Daca tragem linie, ce rezulta? Care sunt roadele?

Gino BoSman: Ne-am pus mari sperante in ideea ca normele legale introduse la 1 decembrie 2007 aveau sa schimbe in bine nivelul sigurantei rutiere. Vreo doua luni am avut semnale pozitive cum ca participantii la trafic au inteles intr-o mai mare masura regulile de circulatie. Din pacate, acest efect a fost unul de moment. Ceea ce s-a intamplat insa lunile urmatoare si s-a accentuat in perioada sezonului estival a fost o degradare accentuata a nivelului sigurantei rutiere. Evident ca analizele pe care le-am facut asupra fenomenului ne-au aratat ca avem de-a face cu o intensificare fara precedent a circulatiei rutiere si mergand mai in adancimea fenomenului am observat ca principala cauza a intensificarii traficului este legata de aderarea Romaniei la UE. Daca inainte de 1 ianuarie 2007 regimul era mult mai restrictiv, acum regimul de trecere a frontierei s-a diversificat.

- E clar ca nici macar un cod rutier mai drastic nu a schimbat lucrurile. Pe soselele din Romania se moare pe capete. Se respecta sau nu legile?

Sunt intr-adevar probleme. Tragedia este aceea ca, in ciuda faptului ca masurile sanctionatorii au devenit mult mai serioase fata de ceea ce era inainte, acest lucru nu prea are efect asupra conduitei participantilor la trafic. De ce? Evident ca si noi ne-am pus intrebarea ce se intampla? Nu ne mai e frica de sanctiuni? Mai mult, avem pregatit chiar un document pe care vrem sa-l inaintam Presedintiei, Parlamentului si Guvernului, in care aratam faptul ca daca avem o lege rutiera mai dura nu inseamna ca vom avea si rezultatele pe masura.

- Unde este de fapt "buba"?

Desi legile au devenit mai aspre, din pacate finalitatea actului de justitie, cel putin in circulatia rutiera, este foarte mic. Pe zi ce trece constatam cu stupoare ca amenzile nu mai sperie pe nimeni. Asa ca degeaba sanctionam.

- Conducatorii auto se plang ca, desi intersectiile sunt pline de agenti de circulatie, acestia mai rau incurca decat descurca lucrurile. Isi fac politistii meseria asa cum trebuie?

Bucurestiul reprezinta peste 10% din populatia Romaniei si zilnic in Capitala circula in jur de o jumatate de milion de autovehicule. Dirijarea circulatiei este doar o mica parte din activitatea noastra. Ganditi-va ca, desi s-a ajuns in 2007, Bucurestiul nu are un sistem de management automat al traficului. Din acest considerent, dirijarea nu poate sa cuprinda decat rute limitate. Avem doar 700 de agenti rutieri pe Bucuresti.

Nu ne mai sperie amenzile!

- Cum stau celelalte tari la capitolul rutier? Se circula tot asa in "regim de cosmar"? Sau suntem campioni?

Si in capitalele europene se circula bara la bara, dar ai o alternativa viabila in mijloacele de transport in comun. Liniile de transport au prioritate, li se creeaza culoare separate pe care se deplaseaza, au prioritate in trafic fata de celelalte cai de rulare. Sa stiti ca in orice capitala europeana viteza este a melcului. Noi avem boala ca toate strazile sa treaca prin buricul localitatii. In Bucuresti, kilometrul zero este chiar la Intercontinental, iar de acolo in sistem radial pleaca toate drumurile nationale. Asa se intampla si cu localitatile. Cum ai iesit din Bucuresti sunt o groaza de localitati traversate de drumuri exact prin centrul lor. De aceea sunt si asa multe accidente in zona rurala, pentru ca drumurile nu ocolesc localitatile.

- Ce greutati intampina agentii de circulatie in trafic? Au existat situatii in care au fost tratati nerespectuos de catre conducatorii auto?

Din pacate, vreau sa va spun ca acest lucru se intampla destul de frecvent. Dupa fiecare week-end oamenii nostri ne informau ca sunt batjocoriti, injurati. Se loveau de o atitudine sfidatoare a participantilor la trafic care nu inteleg ce se intampla. Problema este ca romanii nu vor sa mai respecte nici o regula de circulatie. Daca la inceputul anului aveam acele semnale incurajatoare ca circulatia rutiera a intrat intr-un fagas bun, in momentul de fata se incalca orice regula de circulatie ori de cate ori este posibil. Uitati-va la cum se circula la noi si veti vedea ca practic asistam la o cursa. Soferii sunt intr-o competitie de neinteles pentru noi. Ei uita ca in trafic trebuie sa fie parteneri.

- Ca tot vorbim despre comportamente. Cum este cel al agentilor de circulatie? Au aceeasi atitudine fata de toti participantii la trafic sau se merge inca pe sistemul preferential?

Nici la capitolul acesta nu stam prea bine. Sunt si aici doua probleme pe care trebuie sa le rezolvam. In primul rand trebuie sanctionata drastic orice abatere constatata. Nimeni nu trebuie iertat. Pentru ca in momentul in care cei indisciplinati vor fi sanctionati va fi un semnal clar ca cei care incalca legea nu vor scapa. Din pacate, nu avem efectivele necesare pentru a crea un sentiment de omniprezenta a Politiei. In Bucuresti observati ca majoritatea politistilor se ocupa cu dirijarea circulatiei si nu cu aplicarea legii.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.