Lipsa de toleranta, nerespectarea regulilor europene de convietuire, dar si incalcarea legalitatii genereaza adevarate conflicte inter-umane, dar si drame ecologice. Pe parcursul catorva episoade, vom incerca sa va supunem atentiei unele probleme, rezolvabile printr-un efort comun: gasirea unei solutii ca sporturile nautice (canotajul si kaiac-canoe), care de altfel ne-au adus atatea satisfactii, sa-si poata derula pregatirea in conditii optime, delimitarea unei zone capabile sa "gazduiasca" o pista olimpica, protejarea ecologica a lacului prin lucrari specifice, stoparea debandadei de pe luciul apei, integrarea si mentinerea in circuitul turistic a unor monumente incarcate de istorie si spirit.

Un proiect rupt de realitate

Traditia sportiva a zonei, rezultatele fara egal in lume obtinute de sporturile noastre nautice de-a lungul vremii, indreptatesc demersul facut de Federatia Romana de Canotaj pentru realizarea unei piste olimpice. Problema este, insa, unde? Oficialii FRC insista sa ramana pe Lacul Snagov. In acest sens, s-a realizat de catre SC Aquaproiect SA un studiu de prefezabilitate in valoare de 20.000 de RON, costuri suportate de catre Agentia Nationala pentru Sport, prin Complexul Sportiv National Snagov, cunoscuta drept "Baza Noua". Potrivit punctului de vedere al staff-ului FRC, oportunitatea realizarii imediate a acestei piste rezulta din urmatoarele: "In prezent, exista serioase ramaneri in urma la nivelul unor loturi, dupa cum alte loturi abia s-au inchegat si nu au o baza reala si sigura de pregatire. Baza de antrenament, existenta pe Lacul Snagov, are numai patru culoare, este total insuficienta, iar antrenamentul propriu-zis se desfasoara in conditiile grele ale utilizarii luciului apei pentru agrement nautic, in baza unui Regulament de circulatie pentru diverse ambarcatiuni (barci si salupe cu motor), pentru populatia din zona.

Realizarea de urgenta a unei piste olimpice de canotaj pe Lacul Snagov ar asigura pregatirea corespunzatoare a canotorilor pentru Olimpiada din 2012 si chiar inscrierea pe lista tarilor organizatoare de Cupe Mondiale, Campionate Mondiale si Jocuri Olimpice - daca s-ar asigura conditiile specifice si pentru celelalte sporturi participante obligatorii". Studiul s-a concretizat prin selectarea a doua variante. Prima varianta a fost considerata realizabila, avand in vedere ca in al doilea caz, 90% din terenurile de pe cele doua maluri sunt in proprietate privata, costurile estimate fiind foarte mari. Varianta preferata presupune o "linie dreapta" de 2200 m, cu o deschidere de 162 m, adancimea ceruta (obligatorie dragarea) fiind de 2,5 m, pe ultimii 900 m fiind necesari 3,5 m. Sunt prevazute totodata o serie de constructii specifice: ponton pentru turnul de start, cabina aliniorului, trei casute de cronometraj, turnul de sosire si o tribuna la finis cu o capacitate de 950 de locuri, acestea urmand sa fie amplasate ca si cladirea administrativa, vestiare, centru medical, pe Ravena. O insula cu o suprafata de zece ha formata prin dragarile anterioare. Costul estimat este de 4,2 milioane de euro.