Intr-un document intern dat recent publicitatii, Congregatia pentru Doctrina Credintei a etichetat Bisericile ortodoxe drept „biserici particulare”, care sufera de o „lipsa”. Motivul il reprezinta faptul ca acestea nu il recunosc pe Suveranul Pontif drept urmas al lui Apostolului Petru. Totodata, „comunitatile protestante nu pot fi numite Biserici” pentru ca dezvolta o alta conceptie a euharistiei si a sacerdotiului, se mai arata in document.

Congregatia subliniaza si faptul ca angajamentul ecumenic „nu inseamna ca Biserica Catolica renunta la convingerea ca este unica adevarata Biserica a lui Christos”. Vaticanul sustine totusi ca dialogul ecumenic „constituie una din prioritatile Bisericii Catolice. Totusi, pentru ca dialogul sa fie cu adevarat constructiv, in afara de deschiderea interlocutorilor, este necesara credinta in identitatea religiei catolice”, informeaza Mediafax.


Documentul Congregatiei reia idei mai vechi, dezvoltate in „Dominus Jesus”, un text publicat in 2000 care a stirnit polemici in lumea crestina, mai ales in sinul protestantilor, nerecunoscuti ca membri ai unor adevarate Biserici. Textul de acum doua zile a dorit sa explice un cuvint din „Lumem gentium”, Constitutia Dogmatica despre Biserica adoptata in cadrul Conciliului Vatican II. Acesta afirma ca Biserica lui Hristos „subzista” in Biserica Catolica, cuvintul fiind ales la acea vreme in defavoarea lui „exista/se afla”, dupa discutii aprinse. Teologii liberali l-au considerat o dovada a faptului ca celelalte Biserici crestine, ortodoxe si protestante, sint si ele indreptatite sa se numeasca „Biserici ale lui Christos”.

„Dominus Jesus”, emis pe vremea cind actualul Papa era cardinal si se afla in fruntea Congregatiei pentru Doctrina Credintei, afirma insa ca verbul „subzista” nu poate fi atribuit decit Bisericii Catolice. Mai mult decit atit, subliniaza faptul ca Biserica Catolica este unica „in deplina identitate” cu ceea ce isi dorea Hristos.

Biserica Ortodoxa Romana se arata ingrijorata de ideile reluate de Vatican. „Stim cu totii ca exista un dialog teologic international ortodox si romano-catolic. Unele afirmatii din acest document pot crea insa suspiciuni si obstacole in calea acestui dialog”, atrage atentia parintele Constantin Stoica, purtatorul de cuvint al Patriarhiei Romane. „Tot vorbim acum de Europa Unita. Noi, crestinii, ar trebui sa avem o singura voce, reprezentata de cele doua Biserici”, continua parintele Stoica, referindu-se la confesiunea ortodoxa si cea catolica. „Daca luati, pe de alta parte, declaratia comuna semnata de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu si de Papa Benedict al XVI-lea in noiembrie anul trecut, la Constantinopol, veti vedea ca si angajamentele luate de Sfintul Parinte acolo sint intr-o oarecare masura anulate de acest document”, a mai declarat pentru Cotidianul purtatorul de cuvint al Patriarhiei Romane.