Tranzactiile s-au facut prin negocieri directe, girate de semnatura fostului ministru al Turismului Dan Matei Agathon. Plata s-a esalonat in rate pe 5 ani, unele fara actualizarea cursului.

In aceeasi perioada, tot prin negociere directa si in rate, s-au vandut hoteluri, vile, piscine, parcari,
restaurante, terenuri de sport si centrale termice aflate in patrimoniul societatii Mamaia SA.

Privatizarile "prin negociere directa cu asociatii" au debutat din toamna anului 2001. Atunci, Agathon a inceput sa emita mandate speciale prin care il imputernicea pe reprezentantul Ministerului Turismului in cadrul Mamaia SA sa vanda diverse active ale societatii constand in cladiri si terenuri. Primul astfel de mandat special al lui Agathon, 3977/28.09.2001, a scos la vanzare ceva maruntisuri: chioscuri, grupuri sanitare, parcari. Printre acestea, s-au oferit "la
pachet" si terenuri detinute de Mamaia S.A.

La punctul 4 din mandatul special amintit, ministrul stabilea ca vanzarea activului cu teren Magazin Popas III trebuie sa se faca doar prin negociere directa cu asociatul "Emy Com Trade" SRL Constanta. Devenit specialist in evaluari, Agathon a stabilit si pretul minim al tranzactiei: 2,582 miliarde lei. Insa nici macar acesti bani nu erau incasati pe loc, ci in termen de 5 ani.

Dupa vanzarea constructiei Popas III Mamaia si a terenului aferent, ministrul Agathon a oferit printr-o modalitate controversata peste 8 ha in aceeasi zona. Desi era mult mai simplu sa organizeze o licitatie pentru a instraina aceste terenuri, Agathon a preferat sa le vanda "prin suplimentarea contractelor de leasing deja existente". Adica intai a inchiriat terenurile si abia apoi le-a vandut. Pretul, stabilit tot de Agathon, a fost de circa 8,49 dolari mp.

Citeste si:

Opt hectare in rate pe cinci ani pentru libanezul Murad

La nici doua zile dupa ce Dan Matei Agathon a redactat mandatul special 3977/28.09.2001, Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) de la Mamaia SA s-a intrunit si a decis sa vanda terenuri la pretul indicat de la Bucuresti. Pe 30 octombrie 2001, AGA a aprobat instrainarea in favoarea firmei "Sabin Tour" SRL a unei suprafete de 44.249 mp la pretul de 8,5 dolari mp. Au mai fost vandute si alte suprafete, mult mai mici, pretul cerut de Mamaia SA nedepasind valoarea de 9 dolari pe mp. Afacerile cu terenurile societatii Mamaia au reinflorit insa in 2002.

De aceasta data, la baza tranzactiilor a stat un alt mandat special al ministrului Turismului, cel cu numarul 1140/22.03.2002. Multumit de cei 8 dolari/mp primiti in urma cu cateva luni, Dan Matei Agathon a decis in martie 2002 sa vanda o suprafata mai mare de teren. Procedura nu a fost una transparenta. "Clientii" au fost intai luati in asociere, iar apoi li s-au oferit terenurile prin negociere directa. Asociata cu Mamaia SA de nici un an, societatea "Expo Construct Militari" SA a primit o felie mare, de 34.669 mp, din terenul amplasat in zona Popas III. Pretul cerut de Agathon si reprezentantii statului in AGA Mamaia SA a fost de aproximativ 14 dolari pe mp.

Bineinteles, contractul a avut o clauza prin care plata s-a putut face in rate, pe o perioada de cinci ani. Conform datelor Registrului Comertului, desi cele doua suprafete de teren vandute in 2001 si 2002 au fost cumparate de doua firme diferite, beneficiarii sunt, de fapt, aceiasi. Dupa ce a primit, in 2001, 44.249 mp de teren, firma "Sabin Tour" SRL Constanta si-a schimbat actionariatul, toate partile sale sociale fiind cumparate de "Expo Construct Militari" SA. Adica de firma care a primit apoi si ea, in martie 2002, 34.669 mp teren in Mamaia. In fine, actionarul majoritar al "Expo Construct Militari" SA era Mohammad Murad. Nascut in Liban, Murad si-a dezvoltat in Romania afaceri de peste 50 de milioane de euro. In cercul cunostintelor lui s-au numarat atat lideri PSD, precum Agathon si Hrebenciuc, cat si liberali. Chiar premierul Tariceanu a cochetat putin in afaceri cu Mohammad Murad, cumparand de la acesta un apartament situat in complexul Coral Beach din Mamaia.

Hotelul Bulevard, bagat in asociere si vandut rapid

Desi procedura cea mai corecta de vanzare a activelor societatii Mamaia SA ar fi fost licitatia deschisa, ca urmare a indicatiilor ministrului Agathon toate tranzactiile s-au incheiat doar cu firmele ce aveau contracte de asociere in participatiune. Acolo unde nu existau asociati, acestia s-au gasit repede. Asa s-a intamplat in cazul privatizarii Hotelului Bulevard. Pentru ca acest activ nu era bagat in nici o asociere, nu putea fi vandut la pret mic. Situatia a fost rezolvata de Agathon, care, pe data de 28.09.2001, a avizat personal incheierea unei asocieri intre o firma din Brasov, "Fati International Com" SRL, si Mamaia SA pe activul Hotel Bulevard.

Fix dupa doua luni, adica pe 30 noiembrie 2001, hotelul era vandut. Pretul, stabilit la 7 miliarde de lei, nu a fost achitat integral. S-a descoperit, culmea, ca in cele doua luni de toamna-iarna trecute de la semnarea contractului de asociere "Fati International Com" SRL ar fi investit in Hotelul Bulevard suma de 1,414 miliarde lei. Iar aceasta valoare a fost, bineinteles, scazuta din pretul total.