Raportul comisiei parlamentare de ancheta de la inceputul anilor ’90, vazut de BBC, confirma faptul ca transportul minerilor a fost organizat de filialele FSN din teritoriu, dar si de sindicatele miniere si de unele intreprinderi de profil.

Din examinarea faptelor petrecute pe 13 iunie, scriu parlamentarii de la acea vreme, a rezultat ca se crease un pericol grav pentru ordinea de drept.

Guvernul provizoriu si presedintele Iliescu au hotarat sa faca apel la populatie pentru "neutralizarea fortelor scapate de sub control".

Raportul parlamentar aduce in discutie legitimitatea apelului presedintelui si guvernului.

Raspunsul citat de raport apartine Institutului de Cercetari Juridice, la care lucra pe vremea aceea Rodica Stanoiu, ulterior ministru al justitiei.

Parerea expertilor era ca "interventia presedintelui a contribuit la gasirea unor solutii eficiente pentru iesirea din criza...maselor infricosate li s-a oferit solutia...iesirea in strada pentru a se impotrivi agresorilor".

Primii cetateni care au raspuns chemarii presedintelui au fost cei din localitatile din jurul Bucurestiului, in jur de 500 de oameni.

Cel mai numeros grup de mineri, aproape 6000, a sosit in dimineata zilei de 14 iunie cu trei trenuri speciale, formate in urma anularii unor curse regulate.

Unui tren cu destinatia Craiova i s-au atasat vagoane de la un tren care ar fi trebuit sa plece spre Constanta.

Locomovita trenului, se spune in raportul parlamentar, a fost oferita de ceferisti din spirit de solidaritate cu minerii.


De la Comanesti au venit in Bucuresti aproape 3500 de mineri.

Citeste si:

Au fost organizate si deplasari cu autobuzele de la exploatarile miniere de la Schitu Golesti si Borsa.

In afara de mineri, in Bucuresti in 14 iunie 1990 au venit si aproape 6000 de alti cetateni.

Transportul minerilor s-a facut pe baza unor note de comanda, in care s-a specificat cine va efectua plata si se dadea chiar si contul din care se urmau sa se faca platile.

Taxele au fost platite de Liga minerilor din Valea Jiului, Sindicatul Liber al Minerilor Comanesti, dar si de consiliile judetene provizorii de la acea vreme Brasov, Galati, sau de Frontul Salvarii Nationale Slatina. Cheltuielile de transport s-au ridicat la 1.300.000 de lei.

Aceasta a fost varianta de raport semnata de parlamentarii FSN.

O alta varianta, semnata de parlamentarii PNL, PNtCD si PSDR, considera ca probele examinate de comisie au infirmat teoria lansata de guvern si presedintele Iliescu despre evenimentele din 13 iunie ca fiind o "manifestare de tip rebeliune legionara".

Raportul parlamentarilor din opozitie vorbeste despre implicarea in organizarea transportului minerilor la Bucuresti a unor oficiali guvernamentali.

Adrian Sarbu, consilier al premierului Petre Roman, se spune in raport, i-a telefonat ministrului de atunci al Transporturilor, Corneliu Burada, pentru a-i cere sa asigure transportul oamenilor solicitat de FSN Galati.

Ministrul i-a raspuns ca e nevoie de o comanda speciala, care in cele din urma a fost facuta.

Dosarul mineriadelor este inca nerezolvat dupa 17 ani. Cert este ca fostul presedinte Ion Iliescu este invinut in dosarele intstrumentate de procurorul militar Dan Voinea.