Oficialii abilitati sa rezolve problemele energiei nucleare, cei care trebuie sa puna la punct strategia in domeniu, se straduiesc fara folos sa o finalizeze. Avem o strategie energetica care schiopateaza, specialistii catalogand-o deja drept incompleta, si cateva proiecte privind gospodarirea combustibilului uzat si a deseurilor radioactive rezultate din functionarea instalatiilor nucleare si radiologice, respectiv finantarea acestor activitati.

Avem aceste proiecte, dar ele nu pot fi prezentate Ministerului Economiei si Finantelor, pentru ca depind de strategia nationala de dezvoltare a energiei nucleare, considerata de expertii Centrului Roman de Politici Economice (CEROPE) drept incoerenta si cu serioase lacune de forma si de fond.

Stim cum sa ne gospodarim deseurile...

Pentru a intelege care proiecte sunt prioritare si traseul pe care-l parcurg pana la finalizarea lor, directorul Agentiei Nationale pentru Deseuri Radioactive (ANDRAD), Antonius Sorescu, ne-a informat ca "strategia nationala pe termen mediu si lung privind gospodarirea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive rezultate din functionarea instalatiilor nucleare si radiologice, pe toata durata lor de viata utila, precum si din dezafectarea acestora, este o componenta a Strategiei nationale de dezvoltare a domeniului nuclear, se elaboreaza si se actualizeaza periodic de ANDRAD, se avizeaza de Agentia Nucleara (AN) si Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN) si se aproba de Ministerul Economiei si Finantelor".

"Strategia nationala de dezvoltare a domeniului nuclear este in curs de elaborare, la fel si strategia energetica nucleara nationala. ANDRAD a initiat anul trecut un proiect finantat cu fonduri PHARE, care s-a finalizat in ianuarie 2007. Acest proiect cuprindea si revizuirea strategiei nationale in domeniul gospodaririi deseurilor radioactive. In acest moment, ANDRAD are o strategie nationala revizuita care, dupa finalizarea strategiei in domeniul energetic, va putea fi inaintat MEF, cu respectarea legislatiei in ceea ce priveste transparenta", ne-a mai spus Antonius Sorescu.

...dar nu avem banii necesari

Potrivit aceleiasi surse, definitivarea strategiei nucleare este extrem de importanta odata ce, pentru a-si pune la punct propria strategie de gospodarire a deseurilor radioactive, ANDRAD trebuie sa stie cu exactitate cate reactoare nucleare vor fi in functiune la Cernavoda in urmatorii 10 ani (respectiv 3 sau 4), pentru a negocia cu potentialii investitori de la aceste unitati si pentru a atrage fonduri externe necesare aplicarii proiectului.

Citeste si:

"In ceea ce priveste finantarea, ANDRAD a elaborat si a promovat luna aceasta un proiect de Hotarare de Guvern privind constituirea resurselor financiare, pe baza principiului «poluatorul plateste»", ne-a mai spus managerul ANDRAD, precizand ca "proiectul a fost elaborat in baza Raportului de tara din 2005, recomandarile Comisiei Europene, OUG 11/2003 cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea nr. 108 / 2005 a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, avand ca efect cresterea MWh nuclear cu aproximativ 2 euro".

Tabelele, facute cu "copy/paste" din engleza

Expertii Centrului Roman de Politici Economice (CEROPE) au conchis ca documentul despre strategia energetica a Romaniei reprezinta un pas inainte, dar nu poate fi numit strategie, pentru ca nu are cuprins, nu are un sumar de executiv privind termenul de finalizare a etapelor si ii lipseste glosarul.

Tabelele prezentate in proiectul de strategie "nu sunt clar explicitate, o parte dintre ele nu au titlu, uneori nu au legatura cu textul si sunt luate cu «copy and paste» in limba engleza, din alte documente", iar obiectivele prezentate in strategie sunt formulate contradictoriu si confuz. "Este greu de crezut ca o strategie poate atinge in mod eficace 33 de obiective simultan", spun specialistii, citati de NewsIn, recomandand ierarhizarea obiectivelor in timp si in functie de importanta.

"Au confundat cererea cu oferta"

De asemenea, CEROPE considera ca fundamentarea documentului este deficitara. Analiza problemelor de mediu este inexistenta, iar strategia nu prezinta prognoze ale consumului de energie pe fiecare tip de combustibil, care ar fi esentiala pentru un astfel de document. Mai mult, strategia nu ia in consideratie incertitudinea conferita de orizontul lung de timp pentru care este creata. "In general, prognozele pentru o asemenea durata cu privire la evolutia oricarui sector/economii se fac pe cel putin 2-3 scenarii posibile", se arata in studiu.

CEROPE sustine ca documentul ar trebui sa contina un capitol asupra situatiei financiare a companiilor din sectorul energetic si ca ar fi trebuit mentionate cifre estimative cu privire la investitiile care ar putea fi atrase sau la imprumuturile ce ar putea fi contractate.
Capitolul "Prognoza cereri de energie" cuprinde, de fapt, prognoza productiei de energie electrica pentru acoperirea consumului intern. "Acest document pare sa confunde in mod constant cererea cu oferta", apreciaza specialistii CEROPE.