Cuvintul care are drept sarcina sa repare imaginea Romaniei in Uniunea Europeana este o alaturare mecanica intre "fabulos" si "spiritual", dupa ce alte idei, precum "mamaliga" sau "sarmale", au fost abandonate. Sloganul a fost creat de Ministerul Afacerilor Externe si firma gav/Scholz&Friends. Experti de la alte companii de publicitate, consultati de "Cotidianul", au avut destule reprosuri fata de aceasta alegere: e artificial, nu are impact si continua pacatul in care ne-a bagat Ceausescu, si anume ca ne credem mai destepti si mai haiosi decit restul lumii. Campania de promovare a sloganului "Romania - Fabulospirit" este estimata la 3 milioane de euro.

O noua imagine a Romaniei a prins viata in Departamentul de comunicare al Ministerului Afacerilor Externe, paralela cu "brandul de tara" la care Agentia pentru Strategii Guvernamentale lucreaza de doi ani. Campania mizeaza pe cuvintul inventat "Fabulospirit", pentru ca ministerul nu a identificat nici o alta trasatura pur romaneasca.

Mamaliga a pierdut startul

Citeste si:

La idee se lucreaza din decembrie 2006, iar oficialii vor sa o lanseze deja in luna mai a acestui an. Corina Vintan, purtatorul de cuvint al ministerului, a explicat ca au fost facute o serie de focus-grupuri, care sa identifice simboluri strict romanesti, dar nu a fost cazul nici cu sarmalele, nici cu mamaliga. Campania este dirijata impotriva perceptiilor negative din tarile UE, iar planul s-a facut dupa evaluarea imaginii Romaniei in unele state europene. "Exista o risipa la nivel de mesaj si nu concura pe aceeasi directie", comenteaza initiativa Alfred Bulai, presedintele Agentiei pentru Stategii Guvernamentale, care lucreaza la brandul de tara.

Capcana lui Ceausescu

"Doar tarile sarace mizeaza pe spirit. Daca vii cu mesajul asta intr-o tara bogata, poate ca vei cistiga simpatie, dar foamea nu-ti va disparea de pe chip", spune publicitarul Mihai Coliban. "Pare pus cu mina, e destul de artificial. Picam iar in aceeasi capcana in care ne-a bagat Ceausescu, ca sintem mai destepti si mai haiosi decit restul. De fapt, sintem o tara imbracata in gri, maro si bleumarin. E o flotare logica: daca n-avem sarmale, avem spirit. Poate avem mujdei de usturoi", amendeaza si Bogdan Naumovici, directorul de creatie al grupului Leo Burnett. Stefan Liute, Strategy Director Grapefruit, gaseste defectul in proba realitatii: "Experienta interactiunii cu Romania nu va confirma decit ocazional promisiunea facuta de mesaj. In plus, originile lui «fabulospirit» sint ambivalente. De la fabulos la fabulatie nu e decit un pas".