Si o treime din total vor reprezenta si disponibilizarile de personal - adica vreo 35.000 de lucratori - de pe platforma de la Pitesti si din firmele adiacente care lucreaza direct pentru Logan. S-a mai amenintat ca s-ar putea sa se renunte la proiectatele noi investitii ale grupului Renault in Romania. Cum s-ar spune, santaj in toata regula!

Sa vedem ce va face guvernul! Daca stam bine si ne gandim nu trebuie sa-l plangem ca se afla cumva intre ciocan si nicovala: respectiv intre presiunile Comisiei Europene (care ameninta cu sanctiuni financiare) si asa-numitii "investitori straini". Asa-numitii investitori, pentru ca macar Renault face productie in Romania, ceea ce i-a si dat nas sa iasa la bataie, dar majoritatea presiunilor vin din partea cohortei de importatori de masini straine! Si aceasta nicovala nu prea este tocmai o nicovala intrucat, vai!, si guvernamentali de rang inalt, cu decizie in domeniu, sunt implicati in mod direct in problema, fiind importatori de masini noi. Asa ca nu este exclus ca guvernul sa nu cedeze in fata presiunilor Comisiei de la Bruxelles acceptand plata amenzilor administrate ca doar nu le va plati altcineva decat contribuabilul roman!

Fraierul de contribuabil roman, atat de fraier incat va accepta injustitia, cu toate ca nu are nu numai nici o vina, dar chiar nici o implicare! Evident, ar plati toti contribuabilii si nu doar automobilistii! Cat despre solutia evocata de dl Vladescu, a extinderii taxei asupra inmatricularii masinilor deja inmatriculate in Romania, o porcarie mai mare nici ca s-ar putea concepe: sa plateasca inclusiv niste amarati pentru supraimbuibarea unor imbuibati!

Interventia santajista a trustului Renault in disputa cu privire la taxa pentru prima inmatriculare aduce in atentie doua aspecte majore, a caror evidentiere, chiar daca poate nu foloseste la mare lucru, este totusi de interes public.

Citeste si:

Pe de-o parte, s-a dovedit fara echivocuri cam de pe unde a izvorat ideea taxei pentru prima inmatriculare: de la producatorii straini de automobile in Romania si de la importatorii de masini straine in Romania, care si-au gasit coniventa sau chiar "cointerese" in structurile guvernamentale. Episodul arata cu ce argumentatii-baliverna - de la apararea pietei interne la combaterea poluarii - sunt tratati bietii romani. Marile grupuri industriale si financiare vest-europene au sustinut de fapt aderarea Romaniei la Uniunea Europeana tocmai in ideea de a face aici ceea ce nu-si permit in tarile lor de origine, chiar de ar fi sa sfideze in acest scop normele europene.

Pe de alta parte, a aparut in vazul lumii cam ce resorturi ghideaza unele - din pacate, chiar daca dintre cele cu staif - implicari investitionale in Romania. Si tot din pacate, grupul Renault da un exemplu semnificativ in domeniu. Prinzand la stramtoare Romania, in cel mai prost an postdecembrist, grupul Renault a preluat, in urma cu aproape un deceniu, uzinele Dacia in conditii extrem de avantajoase grupului, in care nu pretul de achizitie a contat, ci facilitatile fiscale si de alta natura obtinute. Strategia a fost clara: se finanteaza din aceste facilitati cercetarea-dezvoltarea unei masini noi, de clasa ieftina, in atentia indeosebi a consumatorilor saraci din Est. Totul sub egida marcii Dacia.

Daca proiectul se dovedea un esec, acesta ramanea romanesc. Daca dimpotriva avea sa fie un succes, reusita urma sa fie preluata treptat de Renault. Ca tipologie de abordare se vrea sa se continue pe aceeasi linie. Un centru de cercetare-dezvoltare - investitia la care oficialul Renault se referea ca ar putea face obiectul unei renuntari in cazul reducerii taxei de prima inmatriculare - este proiectat sa fie implantat in Romania. Potrivit propunerii partii franceze - agreate se pare la Bucuresti - cercetatorii-dezvoltatori ar urma sa fie detasati din Franta si platiti doar partial de catre trust, grosul remunerarii avand a fi acoperit de partea romana, prin cheltuieli de sprijinire a cercetarii -dezvoltarii, permise de normele europene de ajutor de stat, ceea ce ar insemna ca activitatea centrului ar fi de fapt finantata de Romania din banul public! Halal investitie straina!