Dupa intalnirea ministrului Sebastian Vladescu cu Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe si impozite, purtatoarea de cuvant a acestuia din urma a lamurit lucrurile: Romania poate pastra taxa, dar cu respectarea a doua conditii esentiale: sa fie proportionala cu vechimea masinii si sa nu discrimineze masinile de mana a doua, aduse din strainatate!"

Cu aceste precizari, subiectul e ca si incheiat, dovedind ca modul in care a fost conceputa "taxa Vladescu" este exact pe dos fata de practica europeana. Pe de o parte, la noi taxa e cu atat mai mare cu cat masina e mai veche, in vreme ce in UE lucrurile stau invers, ceea ce e perfect logic, iar pe de alta parte masinile second-hand sunt grosolan discriminate la noi, in vreme ce europenii resping orice asemenea masura restrictiva. De notat ca ministrul Vladescu a incercat sa motiveze dificultatea presupusa de modificarile care ar trebui aduse legislatiei fiscale, dar cum stim bine ca noul Cod fiscal e si asa ca vai de lume si va trebui reconsiderat substantial, e clar ce va urma.

Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, si comisarul european Laszlo Kovacs au convenit la intalnirea de ieri, de la Bruxelles, ca Romania sa modifice nivelul taxei de prima inmatriculare in urma unei colaborari cu expertii CE. Totodata, Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului Kovacs, a precizat ca Romania poate pastra taxa, dar ca ea trebuie sa respecte doua principii, si anume "sa fie proportionala cu vechimea masinii si sa nu discrimineze masinile la mana a doua sau aduse din strainatate". Cu alte cuvinte, Romania trebuie sa aplice o taxa a carei valoare sa nu fie mai mare decat valoarea reziduala a autoturismului achizitionat, asa cum se intampla in prezent. In plus, aplicarea la noi a unei astfel de valori a impozitului sub forma actuala este diametral opus cu ceea ce se intampla in majoritatea celorlalte state membre UE.

In ceea ce priveste discutia de ieri dintre vladescu si Kovacs, purtatorul de cuvant al comisarului european a precizat ca "ministrul Vladescu i-a explicat comisarului Kovacs problemele pe care le implica schimbarea legislatiei, in timp ce comisarul european a subliniat ca Romania este stat membru UE si trebuie ca masurile luate sa nu fie discriminatorii".

Pe de alta parte, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu a declarat ca "exista o intelegere a CE fata de necesitatea acordarii unei atentii importante cuvenite protectiei mediului inconjurator si fata de dorinta legitima a Guvernului de a nu transforma Romania intr-o zona de evacuare a rezidurilor industriale. Ambele parti sunt de acord asupra faptului ca prevederile Tratatului de Aderare trebuiesc respectate.

Citeste si:

De asemenea, vreau sa reamintesc ca exista o propunere a DG TAXUD privind introducerea unui taxe ecologice la nivelul tarilor UE, propunere ce va fi discutata pentru prima data la consiliul ECOFIN din luna mai a acestui an". Acesta a completat ca "nivelul scazut al veniturilor romanilor, atat ca medie pe cap de locuitor cat si pe anumite grupuri de populatie constituie o limitare solida in calea introducerii unor alte sisteme de taxare utilizate in alte stat europene care determina o imbunatatire a parcului auto si implicit o reducere a gradului de poluare cu implicatii favorabile asupra starii de sanatate a populatiei".

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. Potrivit ministrului de finante insa, CE nu a contestat dreptul Romaniei de a institui aceasta taxa, ci modalitatea de calcul. Din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi ajunge sa depaseasca valoarea reziduala a autoturismului.

Taxa urmeaza sa fie modificata, astfel incat sa fie in conformitate cu legislatia europeana.
Ministerul Finantelor a primit acordul reprezentantilor CE pentru taxa de inmatriculare, in vara, insa modul de calcul a fost modificat in Parlament, in timpul dezbaterilor asupra Codului Fiscal. Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.

Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Vladescu a participat, luni si marti, la Reuniunea Consiliului ministrilor de finante din Uniunea Europeana, ECOFIN, care se desfasoara la Bruxelles.