Romania a introdus la inceputul acestui an in Codul Fiscal, o taxa pentru prima inmatriculare a autovehiculelor, diferentiata in functie de capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii. Executivul european a decis saptamana trecuta, sa inceapa o ancheta si ar putea deschide in luna martie procedura de infringement impotriva Romaniei, pe care o acuza de incalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE. Controversata "taxa de prima inmatriculare" a devenit mai nou motiv de disputa intre presedintele PNL, Calin Popescu Tariceanu si Emil Boc, presedintele PD.

In timp ce Partidul Democrat, prin vocea lui Emil Boc sustine suspendarea aplicarii taxei de inmatriculare argumentand ca "aceasta taxa nu este obligatorie din perspectiva UE: ea exista in 16 tari din UE si in 11 tari nu exista", Calin Popescu Tariceanu (prim ministru, presedinte de onoare al APIA si actionar majoritar al unuia dintre cei mai mari importatori de automobile de pe piata romaneasca) mentine pozitia initiala a executivului.

Folosind pretextul ca Romania nu este "lada de gunoi a Europei" in care sunt importate permanent masini de mana a doua, Tariceanu promite ca va analiza si va tine cont de observatiile Comisiei Europene (CE) privind taxa pentru prima inmatriculare. El a aratat ca observatiile CE nu se refera la legalitatea taxei, ci la cuantumul acesteia care depaseste valoarea reziduala a masinii. Premierul a amintit totodata ca nivelul taxei nu a fost stabilit de guvern, ci a rezultat din modificarile aduse in parlament asupra Codului Fiscal.

Si Emil Boc considera ca problema taxei pentru prima inmatriculare a autovehiculelor a fost "deformata" in urma dezbaterilor din parlament fata de varianta initiala propusa si trimisa de guvern. Suspendarea propusa de liderul democrat ar fi valabila doar temporar. "Suspendam temporar aceasta taxa, ne consultam sa vedem care sunt solutiile in cele 11 tari in care ea nu exista", a propus Boc.