Ministerul roman al Apararii este in tratative finale cu firma italiana Alenia Aeronautica pentru achizitionarea a sapte aparate de zbor. Potrivit presei italiene (www.paginedidifesa.it), tipul de avion C-27J fabricat de societatea italiana "se afirma ca vehicul de transport tactic din noua generatie al tarii intrate de curand in NATO".

"De fapt, Ministerul roman de Aparare a invitat Alenia, in exclusivitate, sa ia parte la tratativele finale pentru furnizarea avionului C-27J destinat reinnoirii flotei actuale aeriene de transport mediu in colaborare cu forta aeriana romana. Contractul final prevede livrarea a sapte avioane pentru o valoare care se ridica la 220 milioane euro si ar trebui sa fie semnat pana la finalul anului. Vehiculele vor fi echipate cu un sistem complet de autoprotectie pentru a servi operatiunilor din afara zonei in orice scenariu operativ si cu maxima siguranta", se arata in publicatia italiana online.

Considerat de italieni singurul vehicul de transport tactic

Potrivit aceleiasi surse, avionul C-27J a fost preferat celui produs de EADS-Casa (C-295) datorita caracteristicilor sale operative si a faptului ca este singurul vehicul din categoria sa proiectat in mod specific ca mijloc de transport tactic. "De fapt, acest tip de avion, care exista deja in Italia (12 buc.) si Grecia (12), a fost deja comandat si de catre Bulgaria (8 exemplare) si de Lituania (3), purtandu-se negocieri si cu Republica Ceha, Slovacia si Slovenia", noteaza "Pagina di difensa" in editia sa electronica de sambata.

Vehiculul a trecut recent cu succes o serie de probe operative in Statele Unite pentru a raspunde unor cerinte comune (Jca, Joint Cargo Aircraft) ale aeronauticii in functionarea unui numar total de 145 de avioane. Decizia finala din partea americanilor este asteptata pentru martie 2007. Avionul C-27J este in curs de utilizare in diverse misiuni, printre care transportul de trupe, de marfuri si sanitar, lansarea de materiale si parasutisti, antiincendiu si sprijinul altor operatiuni de protectie civila. Printre altele, C-27J nu are nevoie pentru decolare si aterizare de o pista mai mare de 500 metri, cu o greutate maxima la decolare de 30 tone, poate transporta pana la 62 de soldati echipati complet sau 46 de parasutisti si, in versiunea aero-ambulanta, 36 de targi, precum si asistentii sanitari.

Citeste si:

Batranele AN 26 rusesti

La aceasta ora, Fortele Aeriene Romane (FAR) dispun de doua tipuri de avioane de transport. Este vorba de AN 26 (varianta militara a lui AN 24) si de imensele C 130 Hercules americane. Cel mai probabil, viitoarele achizitii vor fi folosite pentru inlocuirea batranului AN 26. Avionul rusesc AN-26 a fost cunoscut initial ca AN-24 T, fiind insa echipat cu motoarele AI-24 T, mai puternice si avand fuselajul posterior complet reproiectat pentru a putea fi dispusa o trapa de dimensiuni apreciabile. Destinat initial transportului de marfuri cu capabilitati de parasutare, avionul poate fi usor adaptat transportului de pasageri, MEDEVAC sau transportului de parasutisti. Avionul a fost prezentat pentru prima data in 1968 si a intrat in serviciul Fortelor Aeriene Romane in anul 1974.

Romania are in dotare puternicele C 130 Hercules din 25 octombrie 1996. Atunci primul din cele 4 aparate C-130B Hercules a intrat in inzestrarea FAR, Romania fiind primul stat din fostul Tratat de la Varsovia care opereaza acest tip de aeronava.

Avionul este capabil sa decoleze si sa aterizeze scurt, sa transporte cel putin 92 militari echipati de lupta ori 64 parasutisti la 2.100 km sau 30.000 kg incarcatura la 1.800 km. De asemenea, este prevazut cu doua usi laterale si o trapa posterioara cu posibilitati de a fi deschise in timpul zborului. Mai mult de 2.000 de aparate sunt in serviciu la ora actuala in peste 56 de tari.