De maine intra in vigoare modificarile si completarile aduse legislatiei rutiere. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost aprobata, cu mo-dificari si completari, prin Legea nr. 49/2006 si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670/03.08.2006. Astazi va prezentam modificarile cu privire la accidentele usoare si la responsabilitatea pietonilor accidentati din vina lor. Pentru a clarifica mai bine aceste aspecte, am vorbit cu directorul Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, comisar-sef Marian Motoc, care ne-a acordat un scurt interviu.

- Care este va fi procedura in cazul accidentelor usoare incepand de maine?

- Procedura in cazul accidentelor usoare ramane neschimbata si dupa 1 decembrie. Pentru constatatul amiabil nu exista inca reglementari. Se vehiculeaza ideea cu constatatul amiabil si cu faptul ca o parte dintre ele vor fi solutionate mai simplu, dar nu sunt inca reglementate toate aceste activitati. Din aceasta cauza toate accidentele usoare vor fi solutionate in continuare de birourile de tamponari usoare din cadrul sectiilor de politie. Exista posibilitatea ca autorizatiile de reparatii si constatarile avariilor pe care le dadeam noi pentru autoturismele gasite lovite in parcare, sa le faca societatile de asigurare. Deocamdata, pana la aparitia unor noi reglementari, toate tamponarile se vor solutiona in continuare de politia rutiera.

- Care credeti ca vor fi cele mai sanctionate contraventii ale soferilor din Capitala?

- Noi ne-am pregatit, in mod special, pe principalele abateri pe care le faceau pana acum, dar aplicarea de catre soferi a noului cod este un proces care va dura. In linii generale, ne vom axa pe stationarile neregulamentare, respectarea regimului legal de viteza, pe portul centurii, pe depasirea coloanei la semafor si pe depasirile neregulamentare care creeaza pericol de accident si disconfort, pe ocuparea centrului liber, trecerile pe culoarea rosie a semaforului, pietonii care traverseaza neregulamentar si, bineinteles, vorbitul la telefonul mobil fara sistemul "maini libere". Acestea sunt, de fapt, sanctiunile uzuale care, usor-usor, trebuie sa dispara.

- In ceea ce priveste autoturismele abandonate pe trotuare si in cartiere, se schimba ceva?

- Primaria sectorului 3 a aprobat, vineri, in consiliu aceasta hotarare de ridicare a autoturismelor stationate neregulamentar, datorita faptului ca in sectorul 3 exista amenajate parcari si locuri de stationare. Prin lege, politia rutiera poate dispune ridicarea autovehiculelor care stationeaza neregulamentar. Pentru vehiculele care sunt abandonate functioneaza si acum legea 421 care este luata in calcul de catre celelalte primarii de sector.

Citeste si:

- Cum comentati faptul ca pietonii care traverseaza neregulamentar poarta intreaga raspundere a accidentarii lor?

- Si pana acum era la fel, numai ca acest aspect devine mai bine creionat in lege prin noile modificari. Acum este mai bine cristalizat, insa pietonii care traverseaza pe rosu sau prin locuri nepermise au raspuns si pana acum de vinovatia in comiterea accidentului.

- Peste cat timp estimati ca soferii vor invata si vor aplica noile modificari ale legii?

- Va fi un proces de durata, insa vom fi impinsi de la spate si de reglementarea ca pentru redobandirea permisului retinut trebuie sa dam acea testare, si atunci toata lumea va trebui sa cunoasca regulile de circulatie. Cand va fi liniste pe strazi?... Doar atunci cand vor merge impreuna masurile de coercitie cu rezolvarea problemelor de conflict, problemele de retea stradala, cu modernizarile care sunt necesare Bucurestiului, cu montarea sistemelor inteligente. Abia atunci, in paralel cu munca efectuata de politia rutiera si prin masurile de coercitie, plus educarea tuturor participantilor la trafic, vom avea un trafic civilizat ca in alte state.

- Ce parere aveti despre faptul ca distrugerea indicatoarelor si nesemnalizarea lucrarilor pe carosabil vor deveni infractiuni?

- Aceste masuri sunt normale in conditiile in care avem nevoie de pastrarea indicatoarelor, ca fiecare le poate distruge dupa bunul plac in momentul de fata. Legat de semnalizarea rutiera este normal sa fie tras la raspundere si cel care efectueaza lucrarea si nu o semnalizeaza corespunzator, iar dupa aceea sa apara daune materiale si victime. Mi se pare normal sa fie tratat cu responsabilitate si aspectul acesta de semnalizare a lucrarilor. Brigada de Politie Rutiera are actiuni periodice pe linia remedierii deficientelor din planul semnalizarii rutiere. Dar uitati-va la semnalizarile rutiere care sunt prin Bucuresti, incepem sa ne minunam si noi, spre exemplu cea de la Baneasa care este o semnalizare corespunzatoare, normala, si ne ducem putin mai sus pe DN1 sau ne intoarcem pe Calea Giulesti si vedem alte doua tipuri de semnalizari care nu sunt la nivelul standardelor europene.