Aveti foarte mare grija unde va lasati actele proprii si ale autoturismului dumneavoastra. Cu acestea si cu doar cinci milioane de lei, o persoana rau intentionata poate deveni proprietarul autovehicolului dumneavoastra. Nu veti avea habar, caci masina nu se misca din parcare, si nu veti beneficia de vreo protectie din partea autoritatilor statului. Reteta e simpla, asa cum reporterii "Prezent" vor dovedi in continuare.

Operatiunea "Furam masini cu acte in regula" e rodul unor tranzactii filmate incognito, cu camera ascunsa. Ea probeaza existenta unor retele specializate, ce actioneaza la Biroul de Inmatriculari Auto, dispuse sa incalce legea pentru niste sume modice. Hotul nu trebuie sa aiba cunostinte complete despre clanurile mafiote din Capitala, nici despre retelele de samsari de masini si nici nu trebuie sa fi avut pina acum pile la Politia Rutiera. Pilele se cumpara si nici nu costa mult. Trebuie doar sa stie la ce porti sa bata.

Cum se poate fura o masina cu acte in regula?

Destul de simplu. Cel mai dificil este sa intri in posesia actelor masinii si a buletinului de identitate ale proprietarului. Se iau actele respective, apoi, cu o copie dupa buletinul de identitate al fostului proprietar si una dupa al celui ce va deveni noul proprietar, se ia legatura cu un intermediar cu relatii la Serviciul Public Comunitar regim permise de conducere si inmatricularea vehiculelor, dupa cum suna noua denumire a fostului Birou de inmatriculari. Sau, cu putin noroc, chiar cu un angajat al acestei institutii.

Momeala pe care am folosit-o noi pentru a intra in contact cu acestia a fost o Dacie cu o vechime de 15 ani, dintre care zece ca taximetru, cu peste 200.000 de kilometri la bord, uzata pina la a deveni un pericol public pe sosele. Am pretextat ca vrem sa o vindem in alt oras si pentru asta avem nevoie de numere rosii provizorii.

Le-am explicat celor in cauza ca eram doar intermediarii unei tranzactii de vinzare-cumparare si ca atit proprietarul masinii, cit si cumparatorul lipsesc. Insa, am precizat, avem cite o copie dupa buletinele de identitate ale celor doi absenti. Am plusat, adaugind o alta ilegalitate la povestea noastra: fostul proprietar ar avea mai multe datorii la Fisc si, deci, potrivit legii, nu ar putea sa vinda autoturismul fara sa plateasca anterior banii datorati bugetului de stat. In fine, am sugerat ca nu aveam timp sa stam la cozi si sa umblam dupa acte si ca nici nu doream sa realizam revizia masinii inainte de a o vinde. Asta urma sa fie treaba viitorului proprietar. Am atras atentia celor in cauza ca, in ciuda neindeplinirii conditiilor prevazute de legislatie, avem destui bani de uns mecanismele spagii.

NU E NEVOIE DE RECOMANDARI

Pe cei care ne-au ajutat sa trecem, practic, o masina de la un proprietar la altul in lipsa acestora i-am gasit la unul dintre multele birouri unde se intocmesc acte din fata serviciului mai sus mentionat, situat, in Bucuresti, pe strada Udriste. Am intrat intr-un chiosc la intimplare - deci nu am mers la pont si nici nu ne-a recomandat cineva. Pur si simplu ne-am prezentat ca niste simpli cetateni.

La inceput, angajata cu care am intrat in contact, pe nume Laura, a mimat ca respecta legea. A inceput sa dactilografieze cartea de indentitate a autovehicului, cu numele noului proprietar si certificatul de vinzare-cumparare. Desi am precizat initial o suma de vinzare, apoi o alta, dactilografa nu a schitat nici un gest de mirare. Abia cind i-am mentionat ca detinatorul de drept al autoturismului nu este de fata, noi fiind doar niste intermediari, aceasta s-a oprit din scris. Intr-o prima faza, ne-a prezentat varianta legala.

Reporter: Si pentru radiere, trebuie sa vin cu proprietarul, sau merge fara?

Angajata: Trebuie sa vii cu el, cu buletinul.
(Ulterior, la insinuarea ca am sti cum ca se fac si exceptii, angajata s-a induplecat.)

Reporter: Dar eu stiam ca merge si fara proprietar…

Angajata: Mai merge. Vrei sa iti dau pe cineva sa iti faca si fara proprietar, si tot?

Reporter: Tot, sa nu mai umblu eu.

TAXE LA STAT? PENTRU FRAIERI

Odata rezolvat acest aspect, am trecut la urmatorul. Fostul proprietar avea, pretindeam noi, datorii la stat - taxe si impozite neplatite - dar voia sa vinda masina, fara sa le mai plateasca. Actiunea, pentru un roman onest, care vrea sa fie un bun contribuabil, este imposibila, fiindca este necesar avizul financiar care sa ateste lipsa datoriilor. Nu e greu de obtinut pentru rau platnicii dispusi sa dea spaga.

Reporter: Si viza de la financiar mi-o pui?

Angajata: Ti-o pun. Dar a platit impozitul?

Reporter: Ei, dau si eu vreo 200-300.000, cit poate sa coste. Ma gindeam sa o facem asa, fara…

Angajata: Pai, dar eu stiu cit ti-o cere asta sa-ti dea viza? Hai ca vedem. Hai ca sun pe cineva si vorbesti tu cu el si se rezolva.

Reporter: E de aici, de la Udriste.

Angajata: Da, se ocupa de astea. Te intelegi cu el la bani.

GEORGE SI FRANCOFONIA

Interlocutoarea noastra a pus mina pe telefon si l-a sunat pe un anume George. Din discutia celor doi, am dedus ca nu sintem primii care apeleaza la aceasta cale de a vinde un autoturism. De fapt, doar francofonia (demersul nostru a fost filmat cu camera ascunsa in cele trei zile cit in Bucuresti s-a desfasurat sommetul francofoniei) le-a stricat, temporar, piata. "Cu francofonia asta nu au mai venit clienti. Nu vine nici dracu’. Crede ca e inchis", s-a plins Laura in timpul cit l-am asteptat pe George, care era "la Politie, cu niste acte".

A aparut si George, dupa cinci minute. E un tip obisnuit, care nu iese cu nimic in evidenta. Nu avea insa prea mult timp la dispozitie si nici chef sa negocieze cu noi. Tarifele sint fixe. Spaga, in acest caz, nu se negociaza. Ce e drept, sumele sint aproape modice. Asa ca i-am prezentat situatia, a fost de acord sa ne ajute cu tot, apoi ne-a spus cit ne costa si a plecat.

Citeste si:

Reporter: Sefule, uite care-i problema. Eu am actele, dar nu il am pe proprietar. Am copie dupa buletinul lui. Vreau numerele rosii si radierea, plus viza de la financiar. Ne intelegem?

George: Trebuie buletinul noului proprietar. De ce vrei numai numere rosii? Nu o inmatriculeaza definitiv?

Reporter: Ba da, dar e in alt oras si vrea sa i-o dau. Cit ma costa, cu tot, sa nu mai platesc taxe la stat, la CEC…

George: Radiere si numere rosii iti iau cite doua milioane, plus cinci sute de mii taxele la stat. Mi-i dai pe toti atunci.
(Ne-am intilnit cu George peste trei zile si i-am dat banii.)

EPILOG

In cazul cind operatiunea ar fi fost facuta de niste persoane de rea credinta sau de infractori, si nu de niste jurnalisti care doresc sa demonstreze usurinta cu care se incalca legislatia in domeniu, in acest moment, practic, adevaratul proprietar si-ar fi pierdut masina, chiar daca n-ar fi avut habar de tranzactie si, implicit, nu si-ar fi dat acordul de vinzare.

Ca sa vedem pina unde merge disponibilitatea celor in cauza sa incalce legea, am revenit dupa doua saptamini, pretextind ca nu ne mai intelegem cu noul proprietar. I-am transmis lui George ca vrem sa schimbam numele celui care cumpara masina. Omul nostru nu a ezitat si, dupa ce i-am transmis o noua copie dupa buletinul unei persoane oarecare, ne-a raspuns sa venim dupa o zi, sa ridicam toate actele. Pur si simplu. Ca sintem in Romania si, inca, se poate cumpara orice.

Spaga la revizie, o banalitate

Deoarece masina noastra nu era tocmai in cea mai buna stare de functionare, am incercat sa o ajutam sa treaca Inspectia Tehnica Periodica (ITP sau revizia), dind bani cui trebuie. Nici acest lucru nu s-a dovedit greu de facut. Iata discutia pe care am avut-o la aceleasi birouri de la Udriste.

Reporter: Ce vroiam sa va zic… Am nevoie de viza la financiar si revizie la RAR, ca a fost taxiu asta zece ani si sint rupte lonjeroanele.

Angajata: Pai eu te trimit la cineva, cum cobori podul de la spitalul Fundeni. E un service acolo. Dar nu stiu cit ti-o cere.

Reporter: Cit o fi, numai sa scap de ea. Doua milioane imi ia?

Angajata: Doua milioane se ia, asa, normal. Ca e taxa 700.000 si restul e spaga. In cazul tau, la cit de rau arata… Eu am mai trimis la revizie masini, dar mai bune. II

Dacia, cea mai vinata

Dacia este masina cea mai cautata de hotii de autoturisme, chiar mai mult decit marci de lux precum Mercedes, BMW sau Volkswagen. O statistica a Inspectoratului General al Politiei Romane arata ca municipiul Bucuresti este pe locul I la furturi de autoturisme, urmat de judetele Constanta, Prahova, Timis si Cluj. In coada acestui clasament se afla judetele Botosani, Covasna, Ialomita si Satu-Mare.

Cel mai frecvent sustrase autoturisme sint Daciile (72% din furturi), urmate de autovehiculele de fabricatie straina, mai ales din categoria masinilor de teren, si cele de fabricatie recenta.

Legea cere procuri notariale

Reglementarile in vigoare privind inmatricularea provizorie a unui autovehicul, expuse pe site-ul Prefecturii Bucuresti, prevad clar ca un autoturism nu poate fi radiat si inmatriculat temporar decit in prezenta proprietarului. Daca acesta totusi lipseste, el poate fi reprezentat de o alta persoana, dar numai daca aceasta are o procura autentificata de un notar. "In cazul in care detinatorul, nu se poate prezenta la ghiseu, acesta poate fi reprezentat de catre o alta persoana, pe baza unei procuri notariale speciale", prevede legea.

De asemenea, actele normative impun obligatia ca numele de inmatriculare a unei masini radiate sa fie retinute de catre Politie. Ceea ce, in cazul nostru, nu s-a intimplat. E adevarat, legea prevede si o exceptie. "Placile cu numere de inmatriculare nu se mai retin daca vehiculul se reinmatriculeaza la aceeasi formatiune teritoriala". Dar noi, cum deja am mentionat, voiam sa ducem masina in alt oras. Deci, ar fi trebuit sa ni se ceara numerele vechi.

In fine, legea mai cere "fisa de inmatriculare, cu viza circumscriptiei financiare pentru fostul proprietar si semnaturile fostului si actualului proprietar". Dar ce conteaza, insa, cind spaga merge? Statul ramine pagubit, ca nu mai apuca sa-si recupereze datoriile de la fostul proprietar, dar nu si samsarii de acte. Acestia incaseaza linistiti banii, iar amatori sint destui.

Nimic nu s-a schimbat

Practica nu este deloc noua. In urma cu doi ani, alti reporteri au realizat o incursiune asemanatoare in lumea samsarilor de acte de inmatriculare. De atunci, nimic nu s-a schimbat, doar tarifele s-au marit, in raport cu inflatia. Dar nici in 2004 nu a fost nevoie de prezenta fostului proprietar, nici de vreun act notarial si nici macar de buletinul de identitate pentru a vinde si a cumpara, fictiv, un autovehicul. Cind reporterii s-au interesat, atunci, cum rezolva cu semnaturile necesare pentru contractul de vinzare-cumparare, functionara le-a indicat sa semneze ei si la vinzator si la cumparator. Si totul s-a rezolvat.

Spre surpriza noastra, pe functionara care a comis toate aceste ilegalitati am gasit-o la acelasi birou de intocmire acte la care fusese surprinsa cu ocaua mica in urma cu doi ani. Asta, desi, actiunile sale au fost facute publice.

Asadar, nu doar ca nu a fost pedepsita, penal, dar nici macar nu si-a pierdut slujba. Mecanismul de eludare a legii a mers insa mai departe, pare-se, cu aceiasi oameni.