Construirea unor autostrazi pe baza unor Parteneriate Public-Private (PPP) si taxarea traficului pe acestea nu displac nici firmelor de transporturi rutiere si nici constructorilor de drumuri. Recent, Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, vorbea despre un nivel preconizat al taxei de 5 euro pe suta de kilometri. In Italia taxa pentru 100 de kilometri de autostrada este comparabila: in jur de 4 euro. Ungaria practica un alt sistem, vinieta anuala ajungind la 135 de euro pentru un vehicul de pina in 3,5 tone.

Dorinel Umbrarescu, patronul celei mai mari firme romanesti de constructii in domeniul infrastructurii de transport, Spedition UMB, spune ca proiectele de parteneriat reprezinta "singura solutie care poate da randament" pentru modernizarea infrastructurii noastre. "Este clar ca nu se mai poate merge ca pina acum", spune acesta. Intrebat daca firma sa, Spedition UMB, care a cistigat recent licitatia de realizare a portiunii de autostrada Moara Vlasiei - Ploiesti, alaturi de Euro Construct Trading si Pa&Co, va mai avea acelasi succes in licitatii, Umbrarescu spune ca deocamdata nu se poate pronunta, deoarece nu a vazut niciodata cum arata un caiet de licitatie la un proiect PPP. Dificultatea ar putea fi obligativitatea constructorului de a realiza autostrada din banii sai sau dintr-un imprumut bancar.

Taxa pe autostrada va fi mica si va fi usor de recuperat de firmele de transporturi si de automobilisti datorita avantajelor unei autostrazi, spune Ioan Lixandru, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). "Intr-un singur schimb, de noua ore, soferul unei firme de transport va putea ajunge pe autostrada de la Bucuresti la Budapesta. Aceasta inseamna costuri mai mici pentru firme, salarii mai mari pentru soferi", explica Lixandru. Taxarea nu va exista decit daca vor fi rute alternative gratuite, aceasta fiind o cerinta a UE referitoare la libertatea de miscare.