"As fi preferat sa insist mai curand asupra substantei, decat a calendarului prestabilit, dar tarile membre erau dispuse sa incheie oricum negocierile", a declarat Rehn citat de BBC.

"Guvernele au dreptul sa incheie negocierile de aderare si fara asentimentul Comisiei Europene, si dupa mai multe discutii la nivelul ambasadorilor, majoritatea erau gata sa faca acest pas". Statele membre erau deci gata sa decida politic la Consiliul European peste capul Comisiei care invoca evidenta nepregatire a Romaniei. Comisia Barosso, abia instalata, putea suferi astfel o alta infringere dupa ce esuase in a-l impune pe Rocco Butiglione in postul de comisar pentru j! ustitie.

Compromisul gasit a fost instituirea unui mecanism dur de monitorizare-sanctionare dupa incheierea negocierilor, tocmai pentru a impaca lipsa reformelor privind Justitia si Afacerile Interne, lipsa rezultatelor anti-coruptie si dezastrul din domeniul Concurentei constatate de Comisie cu promisiunile deja facute Romaniei de liderii politici europeni cistigati in special prin acordarea de contracte fara licitatie.

Astfel a aparut faimoasa clauza de salvgardare ce putea duce la aminarea aderarii Romaniei cu un an. O astfel de clauza fusese prevazuta cu sase luni inainte si la incheierea negocierilor cu Bulgaria. Dar in cazul Bulgariei sanctiunea putea fi luata, la propunerea Comisiei, doar prin votul unanim al celor 25 de state membre, pe cind aderarea Romaniei putea fi aminata mult mai simplu, cu o majoritate calificata a statelor membre. Intrebat de corespondenta BBC la Bruxelles privind aplicarea clauzei de salvgardare, Olli Rehn a raspuns ca "este o posib! ilitate serioasa si e o posibilitate credibila". Era la inceputul lui decembrie 2004, si pe atunci Olli Rehn considera Bulgaria mai bine pregatita.