CSAT va dezbate astazi si modificarea legilor de organizare si functionare ale serviciilor secrete. Miza modificarilor se refera la sporirea atributiilor presedintelui si slabirea autoritatii premierului in raport cu serviciile de informatii. Potrivit unor surse, CSAT ar putea propune Parlamentului ca si numirea directorilor serviciilor de informatii din MApN si MAI sa fie facuta de presedinte si nu de premier ca pina acum. Mai precis, surse CSAT sustin ca premierul va avea drept de contra-semnatura, insa propunerea va veni de la CSAT prin presedinte. Presedintele ii numeste pe directorii SIE, STS si SPP, precum si pe cel al SRI, dar, in acest ultim caz, numai cu aprobarea Parlamentului. SPP s-ar putea sa nu mai reprezinte o problema daca va fi cooptat ca departament special in cadrul MAI asa cum este cazul in mai multe tari din UE, precum Germania. Va fi discutata si demilitarizarea celor doua servicii secrete, dupa modelul politiei si al structurilor similiare din Occident.

Pac, la razboiu’

Strategia va cuprinde si noul concept al Doctrinei de Aparare, mai precis cel ofensiv care il va inlocui pe cel defensiv. Cu alte cuvinte, Romania va avea reglementate liniile generale ale implicarii in razboaie in afara granitelor tarii si respingerii agresiunilor numai in interiorul frontierelor nationale, asa cum este in prezent. Adoptarea noii Strategii este importanta datorita faptului ca in baza acesteia si a Constitutiei se pot modifica legile din domeniul apararii si securitatii nationale in vederea alinierii Romaniei la cerintele aliantelor politice si militare din care face parte sau in care urmeaza sa fie cooptata.

Lista amenintarilor

Citeste si:

Ca vectori de amenintare la adresa securitatii nationale, pe linga coruptie, au mai fost introduse in noua Strategie proasta guvernare, iresponsabilitatea politica, abuzul de putere, lipsa de transparenta si deviationismele spre dictatura spre guvernari autoritariste de orice fel. Specialistii explica introducerea noilor vectori de amenintare la adresa securitatii nationale prin faptul ca aceste tipuri de amenintari pot conduce la dizolvarea statului si la razboi civil sau, in cel mai "fericit" caz, la instabilitate locala si regionala. Au ramas in continuare cuprinse in Strategia de Securitate amenintarile si riscurile traditionale si tactice. Astfel, documentul va defini ca amenintari si riscuri, in special pe cele din domeniul criminalitatii organizate care nu vizeaza doar segmentul national, ci si pe cel regional, transfrontalier, cum sint traficul de droguri, de arme, de moneda falsa, de persoane.

Bazindu-se pe tristele experiente ale atentatelor din SUA, Marea Britanie si Spania, noua Strategie de Securitate va defini drept amenintare la adresa securitatii Romaniei "terorismul international structurat". Traficul cu arme de distrugere in masa, precum cele nucleare, bacteriologice si chimice reprezinta o alta forma de atentat la adresa securitatii nationale. In plan strategic, conflictele regionale si "conflictele inghetate", dar care nu sint chiar in imediata vecinatate a tarii, sint cuprinse printre amenintarile la adresa Romaniei. Analistii din domeniu ofera si citeva exemple: manifestarile extremiste si luptele interetnice din arealul ex-URSS si al fostei Iugoslavii.

Ploaia, pericol national

Un capitol inedit, introdus dupa catastrofele naturale de anul trecut cind inundatiile le-au dat bataie de cap serioasa autoritatilor, este cel al amenintarilor reprezentate de fenomenele naturale. Se au in vedere efectele naturale care, considera specialistii, pot fi similare cu cele ale unui razboi, precum schimbarile de clima, interventiile artificiale asupra mediului prin intretinerea incalzirii globale. La toate acestea se are in vedere si lipsa unor investitii strategice, cum ar fi mai multe baraje, ridicarea de diguri mult inalte pe albiile riurilor, regularizarea acestora etc.