Americanii de la Lockheed Martin au ales Romaero Bucuresti pentru a incheia un contract de mentenanta (de service - n.r.) pentru aeronavele Hercules C 130, pe care aceasta firma le-a vindut in tarile din sud-estul Europei. Dupa ce au facut auditari si in Polonia si Bulgaria, americanii au ales fabrica romaneasca pentru ca au fost multumiti de felul in care muncitorii romani au pus pe picioare aeronavele Hercules C 130 cumparate de statul roman.

Un sfert suma prevazuta in buget

Anul trecut, fostul premier Nastase si fostul ministru al Economiei, Dan Ioan Popescu, si-au luat angajamentul in fata americanilor ca vor finanta de la buget retehnologizarea fabricii, pentru ca aceasta sa poata pune in aplicare contractul. D.I. Popescu spune ca a prevazut in proiectul de buget al Ministerului Economiei pe 2005 suma de 220 miliarde de lei, bani care trebuiau sa ajunga la Romaero pina la sfirsitul anului in curs, pentru ca din 2006 sa inceapa derularea contractului cu Lockheed Martin. Intre timp, s-a schimbat guvernul, iar la cirma MEC a fost numit Codrut Seres.

"In ianuarie 2005, prima transa de 92 de miliarde de lei care trebuia sa ajunga la Romaero a intrat in conturile Romarm, societate care la acea vreme era aproape falimentara. De la minister ni s-a explicat ca a fost vorba de o eroare umana si astfel banii pentru Romaero au fost redirectionati catre Romarm", ne-a declarat liderul sindical de la Romaero, Dan Chelaru. "In luna februarie 2005, Romaero avea buget zero alocat de MEC pentru retehnologizare, desi noi prezentasem un program prin care cheltuielile de investitie fusesera reduse la 192 de miliarde de lei, iar recuperarea banilor urma sa se faca in cinci ani", ne-a spus fostul director al Romaero, Viorel Manole. Potrivit intelegerii cu Lockheed Martin, americanii au venit in luna iunie a.c. in audit la Romaero, pentru a vedea cum decurg lucrarile de retehnologizare.

Conform unor surse din interiorul fabricii, americanii au ramas neplacut surprinsi sa observe ca romanii n-au demarat investitia prevazuta in contract. Dupa unele surse, ministrul Seres le-a promis celor de la Lockheed Martin ca in urma rectificarii bugetare va aloca banii necesari. In august 2005, dupa rectificare, MEC a eliberat catre Romaero 50 de miliarde de lei, de patru ori mai putin decit banii prevazuti in proiectul de buget. Pentru cumpararea aparaturii necesare liniilor tehnologice, Romaero a trebuit sa organizeze licitatii, demersuri care au durat peste trei luni de zile. Acum, in decembrie, cind totul trebuia sa fie gata, muncitorii de la Romaero abia se apuca sa monteze liniile tehnologice.

DIP explica

"Redirectionarea unor fonduri prevazute in bugetul ministerului nu o poate face decit ministrul, pentru ca el e ordonatorul principal de credite. Cineva propune, in acest caz Departamentul Industriei de Aparare (DIA), iar ministrul aproba", spune D.I. Popescu. "Nu poate fi luata in discutie o redirectionare a fondurilor de la Romaero la Romarm, fiecare companie primind bani pentru desfasurarea propriei activitati", ne-a raspuns ministrul Seres prin intermediul biroului de presa. Aurel Cazacu, seful DIA si presedintele CA al Romaero, isi confirma seful: "Nu stiu nimic de vreo redirectionare de fonduri. Cert e ca Lockheed Martin nu ne reproseaza nimic".

Citeste si:

Active vindute "din eroare"

La jumatatea acestui an, MEC a scos la privatizare printr-o HG toate fabricile din industria de aparare, cu exceptia a patru intreprinderi, printre care se afla si Romaero. "Nu stiu de ce n-a aparut si Romaero pe lista. Probabil dintr-o eroare. Eu le-am trecut pe toate pe lista. Eroarea a fost la tiparirea legii, nu la noi. Probabil a sarit vreo pagina", ne-a explicat Cazacu.

Conform legii, o fabrica trecuta pe lista de privatizare nu mai poate vinde nici un activ. In Adunarea Generala a Actionarilor Romaero de pe 24 octombrie 2005 s-a aprobat declansarea vinzarii prin negociere directa catre METAV SA a unor active Romaero, cu tot cu terenul aferent, si un schimb de terenuri intre ANL si Aeroportul International Bucuresti Baneasa, pe de o parte, si Romaero pe de alta parte. Iata o explicatie pentru eroarea din cauza careia Romaero n-a mai aparut pe lista de privatizare.

Terenul, la Popovici. Si la Voiculescu?

Patronul firmei METAV este Ioan "Puiu" Popovici, celebru in urma scandalului produs de asocierea firmei sale cu Facultatea de Agronomie, pentru a construi in Baneasa un urias complex de vile, blocuri de birouri si hipermarketuri.

Schimbul tripartit de terenuri dintre Romaero, ANL si Aeroportul Bucuresti Baneasa pare menit a rezolva situatia juridica a terenului pe care ANL construieste cartierul de locuinte "Henri Coanda". Insa, pe 10 august 2005, Aeroportul Bucuresti Baneasa a incheiat un protocol cu SC Baneasa Mall, fosta AIBB-Grivco SA, firma in care Aeroportul Baneasa este asociat cu Dan Voiculescu, patronul Grivco si seful de partid al ministrului Seres. In respectivul protocol, cele doua parti si-au "exprimat interesul nediminuat de a executa contractul de inchiriere mentionat, in vederea relansarii proiectului de dezvoltare a Centrului Comercial Baneasa".

Contractul de inchiriere se refera la afacerea pe care Dan Voiculescu a incheiat-o in februarie 2004, atunci cind a reusit sa inchirieze 20 de hectare ale Aeroportului Baneasa, pe o perioada de 15 ani, la pretul de doar un dolar metrul patrat. Un oficial al Romaero ne-a atras atentia ca schimbul de terenuri are drept scop si punerea in opera a protocolului incheiat intre aeroport si firma lui Dan Voiculescu, de relansare a proiectului Baneasa Mall.