Doar doua probleme mai pot declansa clauza de salvgardare. Un esec al luptei contra coruptiei sau un esec in ce priveste securizarea frontierelor. Raportul de Monitorizare prezentat ieri de Comisia Europeana este, in premiera pentru Romania, unul care ne da sperante. "Romania a recuperat in mod impresionant" la justitie, concurenta si ajutoare de stat, a spus ieri comisarul Olli Rehn.

Dar raportul identifica un "numar limitat" de probleme care provoaca "ingrijorari serioase". O fraza din concluzii poate da fiori: "Fara actiune imediata, e foarte probabil ca Bulgaria si Romania sa nu isi poata indeplini obligatiile in aceste domenii specifice pina la 1 ianuarie 2007". Dar, adauga Raportul, "Bulgaria si Romania detin cheia aderarii lor la timp". Trebuie sa remarcam insa ca majoritatea domeniilor care produc ingrijorare nu pot antrena recomandarea aplicarii clauzei de salvgardare.

Un alt aspect ce da sperante il reprezinta atmosfera de ieri din Parlamentul European. Nu au mai fost acele dezbateri furtunoase, Romania nu a mai fost un subiect de controversa ca in trecut. De aceste dezbateri, reflectate in presa internationala, depinde atmosfera din cele 21 de state membre care vor trebui sa ratifice Tratatul de aderare a Romaniei. Tonul moderat al Raportului ii va priva de munitie pe cei care doresc aminarea aderarii, va usura ratificarea Tratatului de aderare a Romaniei in Parlamente din tari "dificile", precum Germania si Franta.

Judecatorii decid aderarea

Ramin deci marile probleme: securizarea frontierelor si coruptia. "Nu s-a obtinut nici un rezultat semnificativ in lupta coruptiei la nivel inalt", a spus Rehn. Dupa publicarea Raportului, presedintele Basescu a facut un "apel public" catre magistrati: "Judecatorii si procurorii au soarta Romaniei in miini". Asta pentru ca Raportul de Monitorizare prezentat ieri la Strasbourg, chiar daca "incurajator" cum il numea ambasadorul britanic Quinton Quayle, este si ultimul avertisment pentru Romania.

In aprilie sau mai 2006, aceeasi Comisie Europeana va lua in discutie posibilitatea recomandarii aplicarii clauzei de salvgardare pe coruptie si frontiere. Comisarul Olli Rehn a declarat ieri ca nu va ezita sa foloseasca el tot arsenalul pe care-l are la dispozitie, inclusiv de clauza. Si-a exprimat si "speranta ca vor fi luate toate masurile pentru a ne convinge ca nu va trebui sa aminam cu un an aderarea" in cazul Romaniei si Bulgariei.

Avertisment britanic

La Bucuresti, ambasadorul Quinton Quayle, care e si reprezentantul Presedintiei britanice a Uniunii Europene UE, declara ca e "convins ca acest mesaj va fi analizat cu toata seriozitatea pentru a se evita aminarea aderarii pina in 2008".

FRONTIERELE SI CORUPTIA

Doar securizarea frontierelor si rezultatele in lupta anticoruptie mai pot periclita aderarea Romaniei la 1 ianuarie 2007, a declarat ieri seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele.

"RAPORT ECHILIBRAT"

Raportul arata progresele la Concurenta si Justitie, dar si nevoia unor "pasi suplimentari pentru a asigura o baza solida pentru integrarea cu succes in 2007", a declarat ambasadorul britanic Quinton Quayle.

"Un raport exigent si obiectiv"

Traian Basescu: "Este un raport care trebuie sa ne tina reci, sa ne tina convinsi ca putem sa ne materializam sansa de intrare in UE la 1 ianuarie 2007. (...) Fac apel la aceia pe care nici guvernul, nici Parlamentul nu-i controleaza. Acestia sint judecatorii si procurorii. Au soarta Romaniei in miini, ce am vazut in ultimele zile arata ca Justitia inca nu si-a inteles responsabilitatile si cer in acest moment fiecarui procuror, judecator sau politist sa inteleaga ca e parte a unui sistem care trebuie sa functioneze, iar eventualul esec se poate constitui intr-un esec major al natiunii romane".

Calin Popescu Tariceanu: "Aderarea Romaniei la UE la 1 ianuarie 2007 e un obiectiv pe deplin realizabil. Romania a facut suficiente progrese de substanta in ultimele zece luni, pentru ca aderarea la 1 ianuarie 2007 sa fie mai mult decit o data certa".

Raportul ne vorbeste de bine

Cel mai gingas capitol al aderarii, Justitie si Afaceri Interne (JAI), este tratat in Raportul de tara intr-o maniera care, desi nu lipsita de critici, lasa putine arme in mina celor care nu sint de acord cu masurile de reforma adoptate in acest an.

Raportul apreciaza ca pachetul legislativ privind Justitia, adoptat asta-vara prin asumarea raspunderii guvernului, pastreaza suficiente garantii de independenta a magistratilor, dar noteaza si elementul de noutate introdus in ceea ce priveste conducerea Parchetelor: in centrul sistemului a fost plasata ideea de responsabilitate personala si manageriala a celor care conduc Parchetul General si Departamentul National Anticoruptie, astfel incit lipsa de rezultate sa poata duce la o destituire rapida a acestora de catre ministru, cu avizul CSM.

Raportul apreciaza, de asemenea, implementarea sistemului de distribuire aleatorie a dosarelor in instante si noile prevederi potrivit carora procurorii-sefi trebuie sa incredinteze dosarele pe criterii clare, fara a mai avea posibilitatea de a interveni discretionar in activitatea subordonatilor.

Cartonas la Curtea Constitutionala

In ce priveste CSM, Raportul apreciaza transferul de autoritate si de buget de la minister catre acest organism in privinta carierei magistratilor, dar critica faptul ca membrii CSM inca pot detine si functii de conducere in instante si Parchete. Se remarca faptul ca acest caracter dual poate duce chiar la conflict de interese, mai ales in chestiuni disciplinare. Amintim faptul ca, asta-vara, Curtea Constitutionala a blocat prevederea potrivit careia actualii membri CSM trebuie sa aiba statut permanent si sa renunte la alte functii administrative.

O critica severa a Raportului se refera la lungirea nepermis de mare a proceselor, mai ales in cauzele civile si comerciale, cauzata in principal de aminarile termenelor, pe motive insuficient justificate. La fel de criticate sint si conditiile de lucru din instante si inca slaba lor informatizare. "Nici un progres nu s-a constatat in ce priveste aplicarea sentintelor in cauzele civile", se mai arata in Raport.

Rolul SIPA, greu de explicat

Noua conducere a Institutului National al Magistraturii este apreciata ca fiind "orientata spre reforma" si este subliniat efortul acesteia de a acorda atentie sporita materiilor relevante in contextul integrarii, cum ar fi legislatia europeana, drepturile omului si cooperarea judiciara. Mai sint restante in perfectionarea magistratilor in activitate, mai ales in ce priveste criminalitatea fiscala si financiara. In finalul capitolului privind reforma judiciara, este mentionata schimbarea conducerii Directiei de Anticoruptie (fosta SIPA), "dar ramin intrebari privind ratiunea existentei acestui serviciu partial militarizat in Ministerul Justitiei".

Citeste si:

Lupta anticoruptie atrage in continuare cele mai severe critici ale Raportului, mai cu seama in privinta coruptiei la nivel inalt, desi este remarcata o vointa politica mai mare in combaterea fenomenului, inclusiv prin includerea coruptiei printre amenintarile la siguranta nationala. Raportul trece in revista incidentul de la Curtea Constitutionala, care a interzis PNA sa mai ancheteze parlamentarii, si remarca solutia gasita, anume transformarea PNA in departament autonom in cadrul Parchetului General.

Ingustarea sferei de actiune a DNA spre cazurile de mare coruptie este, de asemenea, salutata. In ce priveste nou infiintata Directie de Anticoruptie din MAI (asa-numita Afaceri Interne), Raportul mentioneaza ca primele rezultate in baza carora se poate face o evaluare sint asteptate la inceputul anului viitor.

Afacerea EADS, clarificare urgenta

In ce priveste Afacerile Interne, cea mai acuta remarca se refera la securizarea frontierelor si la contractul cu EADS: "Ingrijorari serioase planeaza asupra finantarii managementului frontierelor, cita vreme nu s-a luat o decizie definiva asupra dimensiunii contractului semnat, in august 2004, cu o companie ce urma sa ofere un sistem integrat de securizare a frontierelor. E necesara o actiune rapida pentru clarificarea acestei probleme".

BILA ALBA PENTRU MEDIA

"In privinta libertatii de exprimare s-a observat scaderea presiunii asupra media" arata raportul. Textul precizeaza si ca Puterea s-a abtinut de la a dicta numirea de noi sefi ai televiziunii si radioului public.

PROBLEMA MEDIULUI: POLUAREA APELOR

Deversarile de substante periculoase in ape, investitiile pentru scaderea gradului de poluare acestea sint domeniile la care Romania are inca probleme in ceea ce priveste mediul inconjurator. Nu scapam de cosmarul ajutoarelor de stat ilegale
Comisia Europeana cere autoritatilor romane sa recupereze ajutoarele de stat acordate ilegal. Pina la data redactarii raportului, Consiliul Concurentei a sanctionat patru companii, insa statul nu a recuperat nici un leu.

In textul raportului de monitorizare, la capitolul Concurenta, se spune ca toate institutiile guvernamentale sint din ce in ce mai constiente ca trebuie sa respecte regulile competitiei. Cu toate ca procedurile de acordare a ajutorului de stat se imbunatatesc in mod constant si rapid, se arata in document, structura si motivarea deciziilor au nevoie in continuare de imbunatatiri si asistenta din partea Comisiei. Institutia de la Bruxelles considera ca e devreme pentru a se putea pronunta daca procedura de acordare a ajutoarelor de stat a atins un nivel satisfacator.

Comisia atrage atentia in privinta recuperarii ajutoarelor acordate ilegal. Companiile Laminorul Braila, Aris Arad, Terom Iasi si Amitech Ductil Calan nu vor mai beneficia de ajutoarele de stat. Primele trei vor fi nevoite sa le returneze, iar institutiile care se vor ocupa de recuperare sint AVAS si Ministerul Finantelor, adica furnizorii respectivelor ajutoare. O noutate o constituie solicitarea Comisiei in ceea ce priveste recuperarea ajutoarelor de stat acordate pentru restructurare companiilor siderurgice care nu sint incluse in Programul National de Restructurare a industriei siderurgice.

In respectivul program sint incluse sapte companii, insa la nivelul intregii industrii siderurgice sint cuprinsi 31 de agenti economici. Romania mai are de dat cinci examene la integrare
Romania ramine sub presiune. Decizia privind aminarea sau nu a aderarii va fi luata in primavara lui 2006.

Comisia Europeana si cele 25 de state membre vor avea cuvintul decisiv in ce priveste data aderarii. Parlamentul European va avea un rol consultativ. Dar tonul dezbaterilor va influenta atmosfera din Comisie si opinia publica din statele membre. "Voi lua in serios pozitiile dumneavoastra fata de decizia de aminare sau nu a aderarii", le-a transmis ieri Olli Rehn europarlamentarilor de la Strasbourg.

Octombrie 2005 - scrisori de avertizare si ratificari ale Tratatului

"Imediat dupa adoptarea acestui Raport, Comisia va trimite scrisori de avertizare la nivel politic autoritatilor bulgare si romane, in care le va atrage atentia asupra intirzierilor principale identificate", a comunicat ieri Comisia Europeana.

In saptaminile ce urmeaza, mai multe parlamente ale statelor membre vor decide in ce priveste ratificarea Tratatului de Aderare cu Romania si Bulgaria. Dezbateri mai aprinse sint asteptate in Germania, Franta si Austria. Tonul rezervat optimist al Raportului va atenua insa virulenta unor potentiale contestari legate de aderarea in 2007.

Noiembrie 2005 - februarie 2006: misiuni de expertiza

Asa-numitele "peer reviews" sint misiuni ale expertilor din statele member, care vor raporta Comisiei despre progresele reale din diferitele domenii vizate.

Martie-aprilie 2006: intilniri la nivel inalt

Comisia va organiza intilniri la nivel inalt atit cu Bulgaria, cit si cu Romania, axate pe problemele stringente ale aderarii.

Aprilie sau mai 2006: recomandarea sau nu a aplicarii clauzei

In urmatorul Raport, Comisia va recomanda sau nu Consiliului European aminarea aderarii Bulgariei sau Romaniei. Clauza de salvgardare poate fi activata daca mai multe domenii importante sint "vizibil nepregatite" si, in cazul Romaniei, daca nu sint indeplinite cerinte speciale in domeniul Concurentei si al Justitiei si Afacerilor Interne. Decizia finala va apartine insa liderilor celor 25 de membre reuniti in Consiliul European ce se va desfasura sub presedintia Austriei.

Octombrie 2006: Un nou Raport de monitorizare

Indiferent daca aderarea va fi sau nu aminata, Comisia va mai prezenta un Raport de monitorizare. Daca aderarea va avea loc in 2007, raportul va servi ca baza de decizie privind posibile masuri de protectie ale UE: salvgardare, penalitati, blocarea fondurilor europene.

Click aici pentru a descarca varianta originala (.pdf) a raportului elaborat de Comisia Europeana