Initial, proiectul parlamentarilor s-a lovit de opozitia presedintelui Basescu, care a refuzat sa promulge legea, cerand reexaminarea acestui act normativ. Deputatii au hotarat, astfel, sa adopte legea pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice fara a se conforma dorintei presedintelui. Potrivit amendamentului, toate constructiile si orice forma de comert stradal sunt permise daca nu afecteaza circulatia.

Presedintele Traian Basescu s-a opus initial promulgarii legii la sfarsitul lunii iunie, pentru ca pe 4 iulie sa inainteze Camerei Deputatilor o cerere de reexaminare. In aceasta cerere, Presedintia a prezentat o serie de amendamente, printre care s-a aflat si cel referitor la introducerea in cadrul actului normativ a interdictiei de amplasare a constructiilor de orice fel, cu exceptia celor autorizate de difuzare a presei si a cartii. De asemenea, presedintele Basescu a sustinut interzicerea comertului pe trotuare, avand ca argument faptul ca acesta afecteaza circulatia. Parlamentarii au luat act de propunerile lui Basescu si au votat o varianta de mijloc a amendamentului. "Pana la urma s-a ajuns la o formulare foarte buna care cuprinde orice fel de comert, fara discriminare, (...) dar se conditioneaza de a nu afecta circulatia, intelegand prin aceasta ca lasam la latitudinea autoritatilor locale sa hotarasca de la caz la caz", a declarat presedintele Comisiei Juridice, Sergiu Andon.

Parlamentarii spun ca aceasta lege este buna in forma sa actuala pentru ca nu va permite amplasarea ilegala a buticurilor in parcarile amenajate sau pe trotuare, mai ales daca acestea impiedica circulatia. Amendamentul adoptat de parlamentari da castig de cauza comerciantilor stradali, care si-au castigat din nou dreptul de a impanzi strazile Capitalei. Inca din 2000, fostul primar al Capitalei, Traian Basescu, a inceput o ampla campanie de starpire a buticarilor. Primarul de atunci a demolat mai multe chioscuri pentru ca majoritatea comerciantilor isi desfasurau activitatea ilegal. Metodele primarului cu suvita au fost contestate la vremea respectiva de unii primari de sector.

Dupa aproape cinci ani, acesta a realizat ca demolarile pe care le-a comandat in majoritatea sectoarelor Bucurestiului nu au avut prea mult succes.

Citeste si:

Criterii arbitrare

Pana la noi ordine, deputatii au realizat ceea ce poate primarii de sector si-ar fi dorit cel mai mult. Varianta actuala a legii permite acestora sa elibereze autorizatii de constructie chioscarilor si sa incurajeze comertul stradal in unitatile lor administrative, fara prea multe ingradiri. "Masura nu e rea, dar nu vom accepta orice fel de comert stradal, pentru ca ar insemna sa ne intoarcem la numarul enorm de buticuri de acum cativa ani. Nu putem transforma Bucurestiul intr-un bazar", a spus primarul sectorului 1, Andrei Ioan Chiliman. Acest lucru ar insemna mai multi bani la bugetele primariile de sector, sume de care consiliile locale au mare nevoie. Fiecare primarie are reglementari proprii de autorizare a comertului stradal, care trebuie aprobat numai in baza unui regulament stabilit de consiliile locale. Prea putin se stie in functie de ce criterii se acorda spatiile pentru chioscuri si de cata suprafata are nevoie un chioscar pentru a nu impiedica circulatia. Amendamentul parlamentar, care nu prevede ingradiri in ceea ce priveste specificul comertului stradal, ar putea deschide calea eliberarii de autorizatii pe spranceana.

La primariile de sector vor curge, astfel, sume considerabile pentru ca orice comerciant are pretentii de mare patron. "Noi speram ca nu ne vom intoarce la mizeria din perioada anterioara. Daca mergeti prin Bucuresti, veti vedea ca mai sunt cateva bazaruri dintr-astea in perimetrul pietelor. Nu cred ca cineva va autoriza un comerciant care vinde seminte", a precizat Andrei Ioan Chiliman.

Parlamentarii din Comisia Juridica spun ca pana acum comerciantii nu si-au putut desfasura activitatea si din cauza faptului ca autoritatile locale nu le pun la dispozitie suficient spatiu pentru chioscuri si tarabe. Acestia sunt de parere ca micii comercianti stradali nu pot fi desfiintati doar pentru ca au un amplasament pe un trotuar. "In viitor va fi permis orice fel de comert care nu incurca circulatia, si asta inseamna si un pas spre o viziune a autonomiei locale. Lasam la latitudinea fiecarui organism local care da autorizatie de comert sa aprecieze", a conchis deputatul PC Sergiu Andon. Pana atunci, comerciantii stradali nu vor renunta la spaga cea de toate zilele pentru a obtine autorizatii de functionare sau isi vor intinde, ca si pana acum, paturile pe trotuare.