Directorul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca a adoptat aceasta forma de protest pentru a atrage atentia asupra modului in care se fac recrutarile pentru munca in Spania.

Directorul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca, Aurel Teodorescu, se afla, incepand de ieri, in greva foamei. "Consider ca este util sa adopt aceasta forma, in primul rand pentru a protesta si de a atrage atentia opiniei publice asupra modului defectuos, complice, in care autoritatile romane si spaniole - sesizate de mai bine de un an si sapte luni despre fapte ce contravin reglementarilor legale in materie de migratia fortei de munca - nu au intreprins masuri corespunzatoare, pentru a clarifica si pune totul in limitele legii", ne-a declarat Teodorescu.

El a inaintat o plangere penala, in urma cu mai bine de un an in care semnala implicarea unor persoane fizice, neindreptatite legal sa se ocupe de recrutarea de forta de munca in Romania. "Aceste persoane, in numar de 13, distribuie contracte de munca nominale, falsifica acte, retin fara drept pasapoarte. Toti se prezinta ca reprezentanti ai angajatorilor straini. In realitate,10 dintre aceste persoane au fost lucratoare in Spania in agricultura.

Problema este ca aceste persoane sunt acceptate de ambasada Spaniei. Din cate stiu eu si din cate scrie la lege, relatiile de punere vize, incasare taxe consulare si retinerea pasaportului sunt o atributie exclusiv a unora din autoritatile statului si a unor firme specializate pe astfel de activitati", spune Teodorescu.

Afaceri cu permise de munca

Un al motiv pentru care directorul Oficiului a intrat in greva foamei il constituie activitatile ilicite, "de tip mafiot", care au loc dupa procesul de selectie a romanilor care doresc un loc de munca in strainatate. Potrivit directorului, o adevarata "increngatura de interese obscure" a construit un sistem "cat se poate de ilegal" pentru a smulge bani din buzunarele romanilor. El a facut referire la activitatea post-selectie, respectiv la cea de obtinere a vizelor si permiselor de munca pentru Spania.

"De doi ani se intampla aceasta situatie. Aceasta activitate de dupa organizarea selectiei, cand sute, mii de oameni fac cozi in fata Ambasadei Spaniei, s-a transformat in mana cereasca pentru unii, care fac bani pe spatele amaratilor. Cum fac unii bani: peste drum de Ambasada Spaniei exista o intreprindere (intr-o ghereta) de facut bani din aranjarea dosarelor de viza. Adica, daca omul care a fost selectat si merge sa-si depuna dosarul la ambasada nu este primit fara chitanta prin care demonstreaza ca a trecut pe la firma de aranjat dosarul. O anomalie", spune Teodorescu. El ne-a spus ca cei selectati platesc pentru "aranjarea" dosarului intre 200.000 de lei vechi si un milion, "in functie de cum arata omul".

Ilie Carabulea, capul rautatilor

Teodorescu sustine ca ilegalitatile continua desi Oficiul a solutionat problema dosarelor de viza prin desemnarea a trei firme specializate, care sa le rezolve muncitorilor romani selectati dosarele de viza. "Sunt piedici puse inclusiv acestor firme de catre aceste persoane, cu concursul unora din Ambasada Spaniei", sustine Teodorescu. Una dintre persoanele acuzate de Teodorescu este patronul firmei ATLASSIB, Ilie Carabulea.

"Protestez fata de modul in care diverse persoane si institutii se prostitueaza in fata mormanelor de bani pe care le vehiculeaza si le utilizeaza in acelasi timp firma ATLASSIB si patronul acesteia pentru a camufla activitatile ilegale in care sunt implicati", ne-a spus directorul OMFM.

Intre Organizatia de intreprinderi Freshuelva, care reuneste patronii de plantatii de capsuni din provincia spaniola Huelva si Atlassib Spania SL s-a incheiat un contract prin care Atlassib trebuia sa asigure transportul romanilor intre granitele spaniola si romana. Problema semnalata de Teodorescu este ca pretul unui bilet este mult mai mare decat al altui transportator.

"Daca un muncitor nu vrea sa ajunga in Spania cu aceasta firma agreata de patronii spanioli, atunci risca sa i se anuleze contractul de munca. Si asta in conditiile in care exista posibilitati de transport, chiar si aeriene, mult mai ieftine", a mai declarat Terodorescu. Pe langa faptul ca pretul unui bilet de transport este umflat, am mai aflat de la Teodorescu ca firma de transport plateste patronului o cota parte din pretul biletului. "Asta in conditiile in care angajatorul ar trebui sa suporte o parte din cheltuilile de transport ale angajatului", a mai adaugat Teodorescu.

Teodorescu a precizat ca-si va inceta protestul in momentul in care autoritatile competente, adica parchetul, ii va da un raspuns cu privire la neregulile sesizate de el. "Acei procurori care ar fi trebuit sa ancheteze increngaturile mafiote din domeniul migratiei fortei de munca ar trebui sa stie ca am niste locuri de munca pentru ei la cules de struguri", a incheiat Teodorescu.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.