Iulian Rusnac povesteste ce etape profesionale parcurge un pilot.

Capitanul Iulian Rusnac spune ca meseria
ii cere sa doarma obligatoriu opt ore pe noapte
si sa tina o dieta pentru sanatatea corporala Capitanul Iulian Rusnac, 39 de ani, este pilotul-sef al Tarom de trei luni. Zboara acum pe Airbus 318, cu 120 de locuri. Ride si spune ca ar vrea pe F35 (avion militar de asalt cu un singur loc, care poate executa misiuni de bombardament strategic si lupte aeriene), dar nu se poate. Are studiile obligatorii, Scoala Militara si Scoala Superioara de Ofiteri de Aviatie „Aurel Vlaicu" de la Buzau, plus niste cursuri speciale de aviatie in strainatate, la Toulouse. De ce merita sa fie pilot? „Fiecare porneste pe un drum pe care si-l alege din tinerete. In cazul meu, tata a fost pilot si el la Tarom si l-am copiat intr-un fel. M-a dus cu avionul, am zburat, m-a trimis la Scoala de Aviatie Sportiva cind aveam 16 ani, la Clinceni …", raspunde Rusnac, asezat comod in biroul lui din incinta Aeroportului „Henri Coanda". Sa zbori, sa fii liber merita. „Daca va ginditi la satisfactia materiala, e si asta, e umana, dar sint si alte lucruri care pot sa te satisfaca in meseria asta, care au o pondere mai mare", adauga el. Dintre calitatile native de care poti profita pentru a fi un bun pilot, ca sa ajungi la un nivel mai inalt, Rusnac numeste echilibrul si orientarea in spatiu.

Intrebat citi piloti are in subordine, Rusnac spune ca intre 200 si 250. Dispeceratul ii confirma ca sint 202 si 330 de insotitori de bord. Ce face concret pilotul-sef? „Orice companie are o organigrama obligatorie, conform normelor europene. Pilotul-sef raspunde de trainingul tuturor pilotilor din cadrul operatorului aerian - curs teoretic la clasa, antrenamentul pe simulator, antrenamentul in zbor -, de transportul lor, de situatia medicala a pilotilor. Este un compartiment in care trebuie sa ai grija ca pilotii sa fie la un anumit standard cerut de companie", vine raspunsul lui Rusnac.

Pe scurt, indatorirea lui este sa se ocupe de selectia lor profesionala pe anumite tipuri de avioane: verificari obligatorii din sase in sase luni la cunostintele teoretice, aplicarea procedurilor si tehnici de pilotaj. „Daca are vreo problema, nu-i nimic, il invatam si il evaluam mai tirziu." Pilotii de la Airbus, veniti in stagiu profesional, care ii pregatesc pe romani, sint foarte multumiti pentru ca la Tarom nivelul de pregatire este „above standards", spune Rusnac.

Situatii de urgenta, care sa puna in pericol siguranta pasagerilor, nu au fost, spune pilotul. „Situatii anormale, da: sa se strice un aparat care iti indica viteza si sa nu mai ai anumite protectii de viteza, maxime sau minime; defectiuni electrice, electronice; in rest, cele majore, de motoare, de controlul zborului, eu n-am avut."

La fiecare 12 luni, pilotii trec prin evaluarea medicala obligatorie, atit cea de neuropsihiatrie, cit si cea psihologica, desi „din ’86, de cind sint evaluarile acelea, medicii, cam aceiasi, au profilul tau medical foarte bine pus la punct". Mai sint si testele psihomotorii, cu intrebari ca dintr-un test oarecare de personalitate, de genul cit fumezi, cit dormi, daca te doare capul.

In ziua interviului, la Tarom se angajau zece piloti. Salariul de intrare pe aceasta functie, fara experienta, porneste de la 4.000 de lei net. Ca si soldatii, pilotii beneficiaza de asigurari de viata, incheiate in fiecare an. Valoarea politei de asigurare depaseste 300.000 de euro. „Depinde de ce ti se intimpla."

Pensie la 50 de ani Etapele profesionale prin care trebuie sa treci ca sa ajungi pilot includ Scoala de Aviatie Civila, care dureaza intre 18 si 24 de luni, de unde se obtine un brevet de pilot comercial. Apoi, examenul de copilot de linie la un operator aerian. In final, dupa cursuri si examene, urmeaza etapa pilot de linie - 1.500 de ore in total cariera si 500 de ore, comandant sub supraveghere -, dupa care se considera ca pilotul are experienta si poate sa intre in pregatire pentru comandant. Ultima treapta profesionala - instructor -, fie ca e de simulator, de zbor sau examinator. Virsta de pensionare la cerere - 50 de ani.

Detaliile tehnice ale avionului american de lupta F35 pe www.cotidianul.ro/select