Fiindca tot se apropie scoala, n-ar strica sa reluam putin lista materiilor care lipsesc pe nedrept. Orarul scolar a cam ramas batut in cuie mai bine de jumatate de secol, cu foarte mici modificari. Poate n-ar strica sa inventam, macar in joaca, noi materii pentru programa scolara.

Media si publicitate. Decit sa ne vaitam toata ziua ca ne sint stricati copiii de televiziune si ca sint agresati de publicitate, mai bine le-am oferi lectii despre mecanismul complicat al produselor din domeniu. Ne plingem ca sint manipulate masele, dar poate ar trebui sa facem ceva, sa predam algoritmii de baza ai unui sumar de stiri, felul in care se culeg informatiile, cum se fabrica o campanie de presa, cum se vinde publicitatea, cum se vind ziarele sau emisiunile tv.

Cinematografie. Nu poti pretinde o mare industrie cinematografica si nici entuziasm pentru scoala din partea elevilor daca eviti sistematic o intreaga lume artistica. Cum ar fi ca in scoala generala sau in liceu sa se vizioneze filme clasice sau doar celebre, iar apoi sa fie comentate cu specialisti la ore, sa fie predate amanunte tehnice, sa se faca cronologia inovatiilor in domeniu? Nu cred ca poate nega cineva utilitatea unor astfel de ore.

Actorie si retorica. Mai mult de jumatate dintre copiii nostri viseaza sa fie artisti sau macar vedete de televiziune. Poate am avea un divertisment sau un spatiu public de calitate daca i-am invata de mici regulile minime ale unui discurs public, mici trucuri retorice pentru captatio si toate celelalte.

Politica si ideologii. Ar intra, bineinteles, sub umbrela foarte mare numita „Istorie". Dar macar un an in care copiii sa fie pusi in tema cu dezbateri ideologice, cu motivele pentru care se lupta, in principiu, partidele politice n-ar strica nimanui.

Toate cele patru propuneri ar contribui ceva mai mult la intelegerea lumii din jur - nu era si acesta rolul scolii? E o chestie pe care am uitat-o complet, dominati fiind de tirania materiilor „folositoare" si de paranoia numita „sa construim viitorul inca din gradinita". Cit timp unii dezbat o lege aiuritoare a invatamintului, n-ar strica sa ne gindim la chestiuni mai serioase. Ce vrem sa invete copiii nostri?