La nivel global, piata medicamentelor generice se afla intr-un proces de expansiune continua, iar analistii internationali sunt de parere ca acest trend va continua si in anii urmatori. Reprezentantii companiei Zentiva (fostul Sicomed) din Romania considera ca tendinta globala care se manifesta in cazul genericelor nu este specifica pietei farmaceutice autohtone. "Putem sa spunem chiar ca in Romania evolutia medicamentelor generice este mult mai inceata comparativ cu ceea ce se intampla pe alte piete, mai ales in ceea ce priveste tratamentele moderne generice de ultima generatie. Practic, ponderea vanzarilor de medicamente generice din totalul pietei produselor farmaceutice s-a mentinut aproximativ constanta in ultimii trei ani, inregistrand pentru anul 2006 o cota de 36,67% in valoare si peste 80% in volum, in timp ce medicamentele originale detin aproximativ 65% in valoare si numai 20% in volum", explica reprezentantii companiei pentru Curierul National.
Totusi, oficialii Zentiva sunt de parere ca lucrurile vor sta altfel in viitorul apropiat. "Atat noi, cat si ceilalti jucatori importanti de pe piata vom introduce o serie de produse generice care vor ajuta la eficientizarea bugetului de sanatate, insuficient in oricare colt de lume, care se traduce prin cresterea numarului de pacienti tratati modern cu aceiasi bani. Cresterea pietei de medicamente generice inseamna pentru romani accesul la tratamente moderne si de calitate, la preturi mici. Deja acest lucru este vizibil in piata, prin introducerea doar a catorva medicamente generice de succes la nivel international", declara reprezentantii Zentiva.

Piata romaneasca, lipsita de transparenta

Zentiva crede ca, din punctul de vedere al industriei farmaceutice, in Romania, lipsa transparentei si a criteriilor in luarea deciziilor sunt lucrurile care afecteaza activitatea jucatorilor pe aceasta piata. "Ca si nivel al consumului de medicamente pe cap de locuitor, s-a ajuns la aproximativ 70 de euro in 2006, fata de 57 de euro in 2005, dar suntem mult in spatele unor tari precum Ungaria, unde consumul de medicamente pe cap de locuitor atingea 138 euro in 2005, Cehia - 186 de euro, Polonia - 104 de euro sau Franta - 567 de euro", subliniaza reprezentantii companiei.

Piata romaneasca este foarte segmentata

In primul trimestru al anului 2007, Zentiva a avut o cota de piata de 5,1%, in scadere cu 0,1% fata de ultimele trei luni ale anului trecut, potrivit Cegedim Romania. Cu toate acestea, compania nu este alarmata.
"Nu se poate vorbi despre o scadere a cotei de piata in adevaratul sens al cuvantului. Practic, pozitiile intre 3 si 7 (companiile farmaceutice prezente in Romania - n.r.) se inscriu intr-un punct procentual de cota de piata, ceea ce arata ca piata romaneasca este foarte segmentata, cu o prezenta foarte accentuata a producatorilor importanti la nivel international. Ceea ce este insa foarte important pentru noi este faptul ca obiectivele pe care ni le-am propus pentru aceasta perioada sunt indeplinite si avem incredere ca activitatea din a doua parte a anului se va inscrie in acelasi trend, in special bazandu-se pe noile produse ce au fost si vor fi lansate pana la sfarsitul anului", afirma reprezentantii Zentiva.
Oficialii companiei sunt de parere ca atat timp cat este organizata in limite legale, concurenta este benefica pentru toti si, in primul rand, pentru pacienti, care beneficiaza de cele mai bune servicii la costuri scazute.

Citeste si:

Zentiva vrea sa domine pietele din regiune

Cehii de la Zentiva isi propun ca in urmatorii ani sa ajunga in topul companiilor farmaceutice din Europa Centrala si de Est, dupa ce au reusit sa detina pozitii fruntase in tari precum Cehia si Slovacia. Un ultim pas in acest sens a fost facut la inceputul lunii iulie, cand compania a finalizat achizitionarea a 75% din actiunile Eczacibasi Generic Pharmaceuticals din Turcia. Pretul tranzactiei a fost de 460 milioane euro, in numerar, excluzand datoriile. "Finalizarea achizitiei Eczacibasi Generic Pharmaceuticals, cea mai mare de pana acum, reprezinta un alt pas important inspre atingerea obiectivului nostru de a deveni lider in productia farmaceutica in Europa Centrala si de Est. In ultimii cinci ani, Zentiva a urmarit o strategie constanta de crestere profitabila care combina cresterea organica cu achizitiile selectate.
Compania detine pozitii de lider in Cehia si Slovacia si inregistreaza rate de crestere rapida in Polonia, Rusia, Bulgaria, Ucraina si Tarile Baltice", anunta oficialii Zentiva.
La inceputul lunii martie, Zentiva a intrat pe piata farmaceutica din Ungaria, prin preluarea unei serii de produse generice, a unor angajati si a altor active operationale de la Sanofi-Avensis.
In Romania, Zentiva a investit anul trecut 2,6 milioane euro in site-ul de productie a companiei. Din acest total, 600.000 euro au fost investiti in productie, 800.000 euro in mediu si 1,2 milioane euro in alte servicii. "In ceea ce priveste planurile pentru 2007, investitiile se vor ridica la 2,5 milioane euro", spun reprezentantii companiei.

Deocamdata, compania isi consolideaza pozitia. Exportul nu este prioritar

Beneficiind de afaceri de peste 242 milioane lei in 2006, Zentiva a preferat sa-si consolideze pozitia pe piata romaneasca, exportul nefiind prioritar. "Totusi, odata cu integrarea operatiunilor de la noi din tara, s-a trecut si la o atenta analiza a portofoliului de produse, in urma careia au fost identificate si o serie de medicamente care au o buna valoare de export. Este posibil ca, in curand, cel putin o marca de succes de pe piata romaneasca sa devina o poveste de succes si in Europa", anunta reprezentantii companiei.
Zentiva are inregistrate in Romania 178 de produse, alte 13 fiind in curs de inregistrare pe piata autohtona. La nivel european (Cehia, Slovacia, Romania, Polonia, Rusia, Bielorusia, Tarile Baltice, Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Turcia), grupul are inregistrate 280 de produse in 550 de forme farmaceutice.