Bazandu-se pe marele sau succes la public, Voltaj e tentata sa devina prima trupa autohtona care sustine un concert cu bilete pe stadion. Deocamdata a incercat marea cu degetul, semnand contracte pentru "afara".

Jurnalul National: V-ati tinut departe de presa in ultima vreme. Care este motivul acestui "silenzio stampa"?

Calin Goia (Voltaj): E prea mult spus "silenzio stampa", mai ales raportat la presa scrisa. Am raspuns intrebarilor presei atunci cand ne-au fost adresate, mai putin la cele legate de viata noastra personala, pe care dorim s-o pastram cat mai personala. La televizor aparem cand avem ceva de anuntat: un album nou, un concert mai deosebit etc... Nu aparem doar ca sa ne vedem la televizor.

Cat de lung e drumul de la hard&heavy la pop-dance?

Cred ca nu e cea mai buna alegere sa-i spui pop-dance. Trupa Voltaj si-a creat un stil nou incepand cu 1998, a preferat sa cante o muzica avand un sound actual si nu sa ramana prinsa in trecut. S-au schimbat si componentii trupei, si vremurile. Muzica facila aduce castiguri mai mari, ridica sala in picioare?
Cantam despre ce ni se intampla si o facem asa cum simtim. Avem piese care se bucura si acum de acelasi succes ca acum sapte ani, cand au fost compuse. Si se pare ca da, ridica lumea in picioare, pentru ca probabil aceasta se regaseste in mesajele noastre si pentru ca este o muzica plina de energie.


Ati imbratisat diverse metode (nonconformiste pentru Romania) de promovare a muzicii voastre: pe telefonul mobil, pe Yahoo Messenger...

Ne-a placut intotdeauna sa venim cu lucruri noi. Credem ca cele enumerate de tine, acum, in 2007, sunt niste cai foarte bune de promovare. Lumea e intr-o viteza nebuna, e avida de informatii, foloseste la greu internetul si telefonia mobila, nu mai sta cuminte pe canapea cu telecomanda in mana.


Care-i povestea ultimului videoclip? A cui a fost ideea filmatului cu o camera foto?

Videoclipul surprinde un personaj, mai precis un roman, in diverse etape ale vietii. De la bebelus de 10 luni la omul matur de 30 de ani. Am cautat povesti mai putin cunoscute ale unor romani de succes. De Hagi, Nadia, Ilie Nastase a auzit oricine... dar poate lumea nu stie ca, de exemplu, cea mai inalta cladire din lume a fost proiectata de un roman. Incercam prin aceasta piesa sa mai recladim cat de cat sentimentul national grav afectat in ultimele doua decenii. Foarte multi vor sa fuga de aici si, cand ajung pe undeva prin Vest, le e rusine sa recunoasca faptul ca sunt romani. Noi vrem sa le aratam ca exista si motive pentru care ar putea fi mandri. Ideea folosirii unei camere foto in locul celei video a apartinut echipei care a realizat videoclipul: Dragos Buliga ­ regizor, Serban Ionescu ­ operator, Mihai Vasilache - grafica si montaj.


Se poate face un turneu "serios" in Romania fara a-ti asocia numele cu un brand comercial?

Destul de greu. Macar o parte din cheltuieli trebuie suportata de un sponsor. Bineinteles, vorbesc despre un turneu care sa aiba o scenotehnica deosebita, ca suse exista destule ,si astea pot fi sustinute doar din bilete. Noi, la ultimele doua turnee, am avut sprijinul unor sponsori, dar am pus in vanzare si bilete. Romanii s-au dezobisnuit sa plateasca un bilet la concert, avand o groaza de festivaluri de bere, zile de oras etc., la care participarea este libera. Se pare totusi ca situatia incepe sa reintre in normal poate si datorita cresterii numarului de spectacole cu trupe de afara, care toate sunt cu bilete.


Se aude ca va pregatiti iesirea pe piata vestica. Cat e adevar, cat e zvon?

Adevarat este ca avem doua contracte semnate cu doua case de discuri de afara. De aici si pana la a fi pe piata internationala e un drum foarte lung. Dar cel putin am facut un mic pas si am incercat marea cu degetul.
Care-i cel mai mare cosmar al vostru? Dar cel mai mare vis?
Cosmarul ar fi sa nu mai fim pe scena, iar visul sa fim pe scena multi ani de acum inainte.


Credeti ca aveti sansa sa umpleti un stadion cu platitori de bilete?

Avand in vedere ca la ultimele doua lansari de album am avut Sala Polivalenta plina si biletele vandute, am putea spera si la un stadion. La un moment dat trebuie sa incerce o trupa romaneasca si asta, sa renunte la Sala Polivalenta sau la Sala Palatului si sa iasa pe stadion. Nu stim daca vom fi noi aceia, vom vedea.


Ridicati anumite pretentii organizatorilor de spectacole?

Nu cred ca am avut vreodata pretentii exagerate. Dar in nici un caz nu acceptam orice conditii. Avem nevoie in primul rand de conditii tehnice foarte bune pe scena. Practic, cu acestea incepem orice discutie despre un spectacol.


Cat de repede compuneti o melodie?
Nu exista o regula. Exista piese care au suferit o groaza de modificari fata de varianta initiala, cum ar fi "Iarna", si care au fost terminate dupa un an. Exista altele care au iesit intr-o luna ­ muzica, text, imprimare, mixaj ­ cum ar fi "20".


Va considerati o fabrica de scos hituri?

Am fost catalogati asa. Pe noi insa ne bucura faptul ca foarte multe dintre piesele noastre au ajuns la sufletul publicului. Multi ne spun ca o anumita piesa i-a ajutat in momente grele sau ca s-au indragostit pe o alta. E foarte placut sa stii ca ai influentat pozitiv viata cuiva.


Cate acuzatii de plagiat vi s-au adus? Cat sunt ele de intemeiate?

S-a mai scris in presa sau pe diverse site-uri ca am fi plagiat anumite piese. Total nefondat si as zice eu si rauvoitor. Avem patru piese din peste 60 din ultimii opt ani care sunt cover-uri cu acte in regula ale unor piese internationale. Si pe discuri, si la Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania apar declarati compozitorii originali, si asta e foarte usor verificabil. Nu ne-am arogat niciodata calitatea de compozitori ai pieselor respective. Iar succesul formatiei Voltaj se bazeaza pe piese originale ca "20", "Scrisoare", "De maine", "Albinutza" s.a.m.d., de care nimeni nu poate spune ca ar fi plagiate.