Antena 2 si-a facut loc in grila abonatilor RCS-RDS dind la o parte VH1. De altfel, un loc bun pe telecomanda aduce audienta, iar noile posturi se lupta cum pot pentru a-l cistiga.

Cind se lanseaza, noile televiziuni au o grija speciala: locul in care vor ajunge pe telecomanda telespectatorilor. „Cotidianul" arata care sint criteriile de care depinde „intrarea" posturile noi in grila romanilor.

Strainii stau pe muchie

„Publicul roman primeste cu entuziasm aparitia canalelor romanesti si de aceea incercam sa introducem aceste canale in grilele noastre", explica Ionut Tarcea, director de marketing RCS&RDS, adaugind totusi ca procedura este destul de dificila. „In sistemul de transmisie analog, problema numarului limitat de frecvente e bine cunoscuta. Publicul a devenit in ultimii ani foarte sensibil si pretentios la programele tv. Asa ca urmarim atit statisticile de audienta, cit si realizarea de studii interne pentru cercetarea preferintelor abonatilor nostri", arata oficialul RCS&RDS. Si rivalii de la UPC tin cont tot de audienta si de preferintele spectatorilor. „Canalele straine care nu au nici un fel de localizare (comentarii sau subtitrare in limba romana) sint primele candidate la inlocuire. Criteriile sint legate si de tematica noului canal (cele mai solicitate sint „filmele" si „sportul", urmate de „stiri" si emisiuni gen „documentare" si „reality shows"), dar si de notorietatea producatorului canalului", spune Diana Segarceanu, manager de produse UPC Romania. „Inainte de a emite, am semnat contracte cu toti marii operatori de cablu. Am solicitat un segment de frecvente care sa permita receptionarea semnalului de catre toate tipurile de televizoare, chiar si cele alb-negru", a raspuns Departamentul de Programe Kanal D. Intrebati daca au negociat „locul pe telecomanda", oficialii postului turc au spus ca „pozitia pe care este asezat Kanal D pe telecomanda ramine la latitudinea telespectatorului".

Si rating, si indispozitii

Locul postului pe telecomanda influenteaza ratingul televiziunii respective, crede analistul media Iulian Comanescu. „Daca sint bine plasate, le inghiti pe nemestecate. Eu am fost destul de indispus pentru faptul ca m-am trezit cu Antena 2 in loc de VH1. Asta e efectul contrar", explica acesta. Comanescu povesteste despre importanta frecventei si din experienta lui ca senior editor la „TVmania": „La un ghid tv, scoaterea sau intrarea unui post in zona de sus a paginii e foarte atent planuita. Cel mai rau era cind o lansare promitatoare nu se lasa cu publicul scontat. Era mai greu atunci sa dai inapoi si sa scoti postul din partea de sus a paginii, lumea incepea sa se zapaceasca". Analistul da exemplu cazul B1 TV: „Arata foarte promitator prin deal-ul cu News Corp, dar nu a confirmat in masura in care ma asteptam eu".

Unu pe unu, doi pe doi

„Exista doua tipuri de public telespectator in povestea asta: unul care are o privire foarte clara asupra ofertei si pe care nu-l afecteaza mutarile cablistilor, pentru ca isi gaseste ragaz sa caute canalul pierdut si sa-l mute in topul personal, si inca unul - consumatorul de cablu, care face, pur si simplu, zapping. Acesta din urma reprezinta majoritatea, si in rindul lui, cu siguranta, televiziunile «mutate» vor pierde", spune si Dorothea Ionescu, analist la Dadamedia. „Nr. 9 pe care i l-am alocat pe telecomanda e prea mult", posteaza in acest sens userul Antena, pe forumul de la softpedia, referindu-se la Kanal D. De altfel, un studiu realizat de MarketPlus si citat de revista „Capital" arata ca posturile au locurile bine stabilite pe telecomanda romanilor: TVR 1 este pe butonul 1, in peste 50% din cazuri, TVR 2 se afla cel mai des pe 2, iar Antena 1 si PRO TV se bat pe 3 si 4.