Intre 27 si 29 noiembrie, Teatrul Odeon a jucat la Budapesta si Debrecen "joi. megaJoy", spectacolul lui Radu Afrim pe textul "Joisarbatoare" al lui Katalin Thuroczy. O saptamana mai tarziu, pe 5 decembrie, la Residence Palace din Bruxelles avea loc o reprezentatie extraordinara cu "Portretul lui Dorian Gray", o productie a Odeonului in regia lui Dragos Galgotiu, pentru decorul careia Andrei Both a primit acum doi ani Premiul Uniter.
Spectacol puternic vizual, dramatizare extrem de indrazneata a romanului lui Oscar Wilde, in care Razvan Mazilu (un Dorian Gray fara cuvinte, creand un adevarat poem al miscarii) electrizeaza prin emotie, "Portretul..." a fost adaptat special pentru turneul in Belgia. Decorul a suferit modificari (sala, aflata in cladirea ce functioneaza ca centru al presei internationale, are cu totul alte dimensiuni decat cea a Odeonului), fragmente de text au fost abandonate, reprezentatia durand cu o ora mai putin decat versiunea bucuresteana. Paradoxal, a fost ca si cum ar fi fost un alt spectacol care pastra esenta concentrata a "originalului".
Ca si discursul sefului Misiunii Romaniei la UE, Lazar Comanescu (care a tinut sa aminteasca din nou aportul cultural si artistic al tarii noastre la comunitatea europeana), care a precedat reprezentatia, "Portretul lui Dorian Gray" s-a jucat la Bruxelles intr-o alternanta de franceza si engleza, cu inserturi pastrate din originalul in romana.
Printre spectatorii care au umplut sala de 400 de locuri de la Residence Palace (multi dintre ei, membri ai Misiunii romanesti si alti romani angajati sau aflati in "training" pe langa institutiile europene) s-au aflat numerosi diplomati si oficiali europeni, dar probabil ca cea mai emotionanta participare a fost cea a fostului sef al Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele, venit impreuna cu sotia (amandoi apreciind in mod deosebit reprezentatia).
Cu totul in raspar fata de "traditia" turneelor artistice romanesti, destinate primordial diasporei nostalgice, "Portretul lui Dorian Gray" (ca, de altfel, mare parte din campania culturala a MAE), ales sa "reprezinte Romania" pentru statura sa... europeana, s-a dovedit o nesperata dovada ca se poate si altfel: ca exista o cultura romaneasca inalta (fara a fi elitist-ermetica), exportabila de-a lungul meridianelor UE fara a inceta sa fie autentic-locala. Si a fost un succes pentru ca ne-a aratat, nesperat, Romania asa cum am vrea sa fie (nu numai cultural). "Portretul lui Dorian Gray" a fost insotit la Bruxelles de expozitia cu fotografii din spectacol a Mihaelei Marin.
Prezenta Odeonului la Bruxelles s-a datorat initiativei MAE si a Misiunii diplomatice a Romaniei la Uniunea Europeana.