Social 28 Mai 2009 01:18
Vitezele mici ale trenurilor nu justifica suplimentele tarifare pe care le platim odata cu biletul. Pe aproape toate rutele CFR circula trenuri cu rang inalt care nu ating media orara de viteza prevazuta de lege. Si totusi, calatoriile cu acestea domina topul preturilor.
In Anexa 1 a Ordinului Ministerului Transporturilor nr. 2.065/2004, trenurile sunt clasificate in functie de viteza medie orara pe care o realizeaza de-a lungul rutelor pe care le parcurg.

Astfel, pentru a avea rang de accelerat, un tren trebuie sa ruleze cu o viteza medie de cel putin 45 de kilometri pe ora, un rapid - cu 55 de km/h, iar un InterCity - cu minimum 65 de km/h. In functie de rangul trenului sunt stabilite si tarifele biletelor de calatorie, diferentiate si dupa gradul de confort, dar mai ales dupa criteriul vitezei.

Suplimentul de viteza reprezinta, de regula, intre 25% si 40% din pretul total al biletului, ceea ce denota importanta rapiditatii, atat pentru transportatorul feroviar, cat si pentru calatori.

Diferentierile tarifare intre categoriile de trenuri sunt destul de mari, insa acele limite minimale de viteza sunt adesea incalcate. Un calcul simplu, realizat chiar pe baza mersului trenurilor, releva, in unele cazuri, medii orare de viteza mai mici decat cele pe care trebuia sa le fi avut trenurile din rangul respectiv, mai ales pe tronsoanele de linii ferate cu „probleme“.

Concret, pe tronsoane de larga circulatie, unele trenuri InterCity nu ajung la limita minima de 65 de km/h viteza medie orara, iar unele rapide nu trec de 55 km/h. Cateva exemple sunt redate in tabelul alaturat.
Se intampla destul de des ca trenul sa nu realizeze media orara conforma cu rangul sau, din diverse motive (intarzieri, restrictii de viteza, starea liniilor etc.), insa acest fapt nu se regaseste si in costul biletului.

Incet si scump, spre disperarea calatorilor

In cazurile analizate de noi, trenurile rapide sau InterCity sunt predestinate inca din graficul orar al mersului trenurilor sa nu-si atinga media orara potrivita rangului. Si totusi, tarifele in plus, respectiv suplimentele de viteza, sunt percepute tocmai pe baza criteriului rapiditatii superioare. Iar in cazul trenurilor de rang inalt, biletele sunt semnificativ mai scumpe decat la personale si accelerate.

In principiu, limitele de viteza sunt impuse atunci cand liniile ferate sunt afectate de calamitati (inzapeziri iarna, canicula vara etc.). In rest, se pot impune unele restrictii de viteza pe tronsoanele pe care se executa lucrari de reabilitare sau modernizare, ne-au declarat reprezentantii Companiei Nationale CFR SA - administratorul infrastructurii feroviare.

Cat despre linia Bucuresti-Constanta, oficialii CFR precizeaza ca restrictiile vor fi impuse, si in acest an, din cauza lucrarilor de modernizare a liniilor, care ar trebui finalizate pana in 2010. „Totusi, in 2009 nu se mai circula pe ruta ocolitoare a Capitalei (n.n. - pe la Otopeni, in loc de Baneasa), astfel ca in acest an se va merge ceva mai bine“, au mai precizat reprezentantii CFR.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.