Norul de cenusa degajat miercuri de vulcanul islandez Eyjafjallajokull a perturbat traficul aerian in numeroase tari europene, dar nu prezinta pericole pentru sanatatea oamenilor, potrivit expertilor citati de BBC.
Eruptia vulcanica a proiectat norul, format din particule fine de piatra, pana la 11 kilometri altitudine in atmosfera. "Norul se misca in prezent, impins de curentii de la altitudine mare", care sunt puternici, a explicat David Rothery, vulcanolog la Open University din Marea Britanie. "Masa principala (a norului - n.red.) este deasupra Scandinaviei, dar este si deasupra nordului Marii Britanii si probabil ca se va extinde spre sud, deasupra intregii insule, pana la sfarsitul zilei" de joi, a precizat el.

Norul de cenusa vulcanica nu este nici vizibil, nici periculos pentru persoanele de la sol, dar in Marea Britanie apusul de joi ar putea fi spectaculos, a dat asigurari expertul. Principala sursa de ingrijorare in privinta acestui nor este pericolul pentru avioane.

"Materialele eruptive, care sunt incarcate cu gaze, incep sa se dilate pe masura ce ajung la suprafata. Acest lucru duce la eruptii explozive si la cenusa fina care este imprastiata in atmosfera. Daca este aruncata suficient de sus, cenusa poate ajunge la curentii de mare altitudine si dispersata pe tot Globul, de exemplu din Islanda in Europa. Acesti curenti sunt exact cei pe care ii folosesc avioanele", a afirmat Dougal Jerram, geofizician la Universitatea britanica Durham.

"Daca particule de cenusa vulcanica sunt prinse in motorul avionului, acestea se acumuleaza, se topesc si infunda motoarele"
, potrivit lui Rothery.

In 1982, avioane ale British Airways si Singapore Airways si-au stricat toate motoarele atunci cand au zburat printr-un nor de cenusa vulcanica, deasupra Indoneziei. Potrivit informatiilor existente, cenusa a zgariat parbrizele avioanelor pana le-a matuit complet si a blocat motoarele. Acestea au repornit abia cand suficienta cenusa topita s-a solidificat si s-a desprins de pe ele. Acelasi lucru s-a intamplat deasupra Alaskai in 1989.

Stewart John, membru al Academiei Regale de Inginerie si fost presedinte al Societatii Regale de Aeronautica, a explicat ca cenusa vulcanica poate provoca pagube grave. "Este extrem de fina si intra in motorul avionului, blocheaza gurile de ventilatie. (...) Motoarele avioanelor opereaza la circa 2.000 de grade Celsius, iar metalele nu rezista. Motorul se opreste pur si simplu", a spus el.

In cazul incidentului in care a fost implicata in 1982 o cursa a British Airways, Stewart John a explicat ca, dupa ce avionul a iesit din nor, pilotul a incercat de multe ori sa reporneasca motoarele fara sa reuseasca. "Pierdeau si pierdeau altitudine si aproape acceptasera ca trebuie sa renunte. Dar, in ultimul moment, un motor a pornit. Prin rotirea iar si iar a motorului si pentru ca intra un flux de aer curat, a reusit sa sufle cenusa afara", a afirmat el.

In urma acestui incident, companiile au modificat manualele cu proceduri de urgenta pentru piloti. "Inainte, cand incepeau sa cedere motoarele, practica standard era sa li se creasca puterea. Acest lucru agrava problema in cazul cenusei", a afirmat el. In prezent, pilotul incearca sa ajunga "sub norul de cenusa cat mai repede. Fluxul de aer rece, curat, este de obicei suficient pentru a debloca motoarele. Chiar si asa, parbrizul ar putea fi matuit atat de tare incat sa devina nefolositoare, iar avionul trebuie sa aterizeze bazandu-se pe instrumentele de la bord", a spus expertul.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.