Profit la negru - Peste 262 de milioane de pachete de tigari scapa de plata taxelor
Companiile producatoare de tigari estimeaza ca piata neagra a tigarilor este de 15% din 1,7 miliarde de pachete de tigari, adica peste 262 de milioan

Profit la negru - Peste 262 de milioane de pachete de tigari scapa de plata taxelor
Companiile producatoare de tigari estimeaza ca piata neagra a tigarilor este de 15% din 1,7 miliarde de pachete de tigari, adica peste 262 de milioane. Profiturile sunt enorme, in conditiile in care preturile in Romania sunt de cinci-sase ori mai mari decat in tarile vecine non-UE, prezenta magazinelor duty-free la aceste frontiere nejustificandu-se economic.

Tigarile pe care autoritatile le confisca se predau, conform Codului Fiscal, firmelor producatoare a caror cota de piata depaseste 5% pentru a fi distruse: SC JTI International Romania SRL, SC British American Tabacco Investment SRL si SC Philip Morris Romania SRL. Fiecare dintre aceste companii distruge pe cheltuiala proprie produsele de contrabanda din portofoliul sau de marci, dar si tigari ce nu apartin producatorilor legali din Romania. Cantitatea de tigari pe care fiecare o preia spre distrugere corespunde cotei de piata a fiecareia. Am incercat sa aflam de la cei trei producatori care sunt cauzele traficului cu tigari si ce se poate face pentru a-l combate. Reprezentantii Philip Morris Romania au declarat ca nu fac nici un comentariu pe aceasta tema. Atitudinea lor este cel putin bizara, avand in vedere faptul ca tigarile care urmeaza a fi distruse sunt proprietatea statului roman. Singurul lucru pe care l-au mentionat a fost ca se fac patru, cinci distrugeri anual la uzina Faur SA sau in alta parte.

PROCENT MIC. JTI a vandut circa 350 de milioane de pachete de tigari: Camel, Winston, Salem, ca marci globale, dar si marci regionale, ca More, Winchester, Monte Carlo, iar dupa achizitia Gallaher, o alta companie producatoare de tigari, in portofoliul JTI au intrat Benson & Hedges, Sobranie, LD, Ronson si Saint George. In perioada decembrie 2006 - septembrie 2007, JTI a primit pentru distrugere aproape 1,5 milioane de pachete, din care aproape 500.000 sunt propriile marci, iar restul, adica de doua ori mai multe, sunt branduri care nu apartin producatorilor legali din Romania. In urma achizitiei de catre JTI a Gallaher, s-a colectat in aceeasi perioada si marcile acesteia, peste 100.000 de pachete. Din punctul de vedere al JTI, contrabanda in Romania apare din cauza diferentelor de taxe dintre Romania si statele limitrofe care nu sunt membre ale Uniunii Europene, unde tigarile sunt de cinci sau sase ori mai ieftine decat in Romania. Pe de alta parte, la noi preturile sunt mult mai mari decat puterea de cumparare si de aceea tigarile de contrabanda cel mai des intalnite sunt cele ieftine: More, Saint George, Winchester, Ronson, dar si Marble, Doina, Plugarul, Fluieras sau Leana. Cantitatea pe care JTI a preluat-o spre distrugere a crescut in 2007 comparativ cu 2006, dar nu semnificativ. Este interesant ca cele mai multe marci de tigari distruse de JTI nu provin din portofoliul de branduri ale companiei. Conform JTI, totalul volumului pietei romanesti de tigari este de 1.7 miliarde de pachete din care 262.500.000 sunt de contrabanda, adica o cota de 15% din aceasta cantitate. Volumul tigarilor confiscate de autoritati reprezinta un mic procent, fiind scoase din circuitul contrabandei anul trecut aproximativ 7.000.000 de pachete.

PROCEDURI. Pentru distrugerea acestora, autoritatile care confisca tigari trimit o instiintare in scris catre JTI - sau o alta societate producatoare, dintre cele trei - in care se precizeaza locul si cantitatea marfii confiscate, pentru ca reprezentantii companiei sa le poata ridica. In functie de cantitatea confiscata, un delegat al JTI sau Cargus, o companie de transport cu care JTI are contract, se prezinta la autoritati si preia tigarile pe baza unui proces-verbal in care se mentioneaza caror marci apartine marfa confiscata si cantitatea. Ulterior, tigarile se depoziteaza si se pastreaza in spatii din incinta JTI unde nu intra in contact cu cele produse legal, pentru a evita pericolul infestarii dar si datorita regimului fiscal special al antrepozitului. Periodic, compania informeaza Ministerul de Finante in legatura cu cantitatea de tigari existenta si solicita aprobare pentru distrugerea acesteia. Dupa ce se primeste aceasta aprobare, reprezentantii ministerului stabilesc o zi in care tigarile urmeaza a fi distruse. La data stabilita, oficiali de la Finante si de la Interne confrunta la sediul JTI cantitatea de tigari din depozit cu cea care apare in documentele autoritatilor care le-au confiscat si impreuna cu reprezentanti ai companiei asista la distrugerea acestora. Pachetele se ardeau tot in cuptoarele uzinei Faur, insa acum locul de distrugere este groapa de gunoi Iridex de la Glina. Ovidiu Cernei, reprezentantul JTI, a aratat ca procedura de distrugere a tigarilor confiscate a fost greoaie si a trebuit actualizata: "Pentru noi a fost o dificultate majora sa convingem autoritatile, acum cinci, sase ani, sa nu mai valorifice tigaretele de contrabanda si pe cele contrafacute, mai ales ca o faceau la preturi inferioare celor legale, asa ca am preluat sarcina distrugerii pe propria cheltuiala. In prezent insa contrabanda a crescut, confiscarile sunt mai mari, mai ales de cand Vama a imbunatatit regimul contraventional, iar dificultatile noastre logistice si costurile au crescut substantial. Avem oameni special angajati sa se ocupe de colectarea tigaretelor confiscate si platim servicii de curierat. In plus, distrugerea in sine e o problema. Distrugerea la Groapa Glina nu e tocmai ecologica si igienica, iar distrugerea la cele cateva incineratoare particulare existente costa enorm. Insa autoritatile au motivat permanent ca nu dispun de mijloace si resurse pentru distrugerea tigaretelor confiscate, asa cum se procedeaza in toate tarile".

SCUMPIRI. O problema pentru autoritatile care confisca tigari, dar si pentru producatorii care le primesc pentru distrugere, o reprezinta lipsa spatiilor de depozitare, avand in vedere ca se aduna cantitati tot mai mari de tigari. Si convocarea comisiei care supervizeaza distrugerea acestora a fost pana la sfarsitul anului trecut un procedeu anevoios, pentru ca un sinfur reprezentant al Finantelor trebuia sa se ocupe de distrugeri pentru toti producatorii. In decembrie 2007 a avut loc o intalnire la care a participat ministrul Economiei si Finantelor, Daniel Chitoiu de la ANAF, reprezentanti ai Vamii, Garzii Financiare si ai companiilor producatoare. S-a stabilit ca nu este necesara modificarea legislatiei, ci flexibilizarea procedurilor si distrugerile se pot face si pe plan local fara ca tigarile confiscate sa fie aduse la Bucuresti. S-a hotarat si cresterea numarului inspectorilor de la finante care urmeaza sa supravegheze distrugerile. Potrivit companiei, contrabanda cu tigari de toate tipurile in zona frontierei cu Ucraina, Moldova si Serbia este foarte evidenta, atat in complexele en-gross, cat si in cele de vanzare cu amanuntul. "In structura de pret, cea mai importanta componenta o constituie taxele. In Romania, nivelul taxelor, accize, taxa pentru sanatate si alte taxe reprezinta circa doua treimi din pretul unui pachet. In prezent, valoarea accizei este de 41,5 euro pe mia de tigarete, urmand ca in 2010 sa ajunga la 74 de euro, nivelul minim negociat cu UE, plus taxa de viciu. Romania este in proces de aliniere la nivelul taxelor din Uniunea Europeana, iar preturile vor creste din ce in ce mai mult. In acelasi timp, Romania are cea mai mare granita comuna cu tari non-UE, in care taxele sunt mult mai mici. De aceea, Romania reprezinta atat o destinatie pentru produsele de contrabanda, cat si o tara de tranzit a acestora catre tari UE, in care preturile sunt si mai ridicate. Contrabanda cu tigarete produse legal in tari non membre UE, guvernate de niveluri mult mai scazute ale taxelor, genereaza profituri uriase pentru contrabandisti, iar fenomenul trebuie combatut cu toata seriozitatea", a mentionat Cernei.

BRITISH AMERICAN TOBACCO. Este cel de-al treilea producator care depaseste cota de cinci procente de piata. Conform lui Adrian Popa, director Corporate, Legal and Regulatory Affairs, in 2007, BAT Romania a preluat pentru distrugere 1.940.000 pachete de tigari, cu aproape 700.000 mai multe deca in 2006. Alte 75.000 sunt in curs de preluare, marcile cel mai des primite spre distrugere fiind Viceroy - marca a BAT - Plugarul, Marble sau Super Kings. Pana la demararea procedurii de distrugere, tigarile confiscate de autoritati si alocate BAT in vederea distrugerii sunt depozitate la fabrica de tigarete a companiei din Ploiesti, in containere sigilate. Distrugerea se face in prezenta unei comisii care este convocata la sediul companiei. Este formata din reprezentantii companiei si cate un reprezentant de la Finante si un politist de la IPJ Prahova. Pentru distrugerea tigarilor se foloseste un utilaj de tocare pe care firma l-a cumparat special pentru aceasta activitate, rezultand deseuri de tutun amestecate cu bucati mici de ambalaj si filtre. In acest mod se asigura denaturarea produselor, astfel incat sa nu mai poata fi folosite. Tocatura se transporta la groapa de gunoi a Ploiestiului.

CORUPTIE. Din punctul de vedere al companiei, contrabanda cu tigari are forme variate, profiturile din comertul ilicit cu tigari alimentand coruptia, dar si traficul de droguri, armament si carne vie. Adrian Popa a aratat ca: "In anul 2006, magazinele duty-free ajunsesera sa alimenteze cam 55% din piata ilegala din Romania. De aceea, in iunie 2006, Guvernul a adoptat o hotarare de inchidere a acestora. Ulterior, printr-o alta prevedere legislativa aparuta in aproximativ doua saptamani dupa hotararea mentionata, acestora li s-a permis in continuare sa functioneze. De la 1 ianuarie 2007 au fost inchise pentru ca, printr-o lege adoptata si promulgata in mai 2007, sa se permita functionarea in continuare a acestor magazine de pe granitele non-UE. Nu intelegem justificarea economica a acestor magazine duty-free. Un pachet de Kent costa in magazinele duty-free 0,9-1 euro/pachet, pe cand in Ucraina 0,75 euro/pachet, iar proportia se pastreaza si in cazul celorlalte branduri". Directorul mai considera ca s-a facut un pas important in ceea ce priveste decizia Guvernului de a nu mai comercializa tigarile confiscate si atat timp cat diferentele de pret dintre tigarile vandute in Romania si cele din Ucraina, Moldova si Serbia vor fi semnificative, iar legislatia nu va fi foarte aspra pentru a-i descuraja pe traficanti, contrabanda va lua amploare.

Pierderi enorme la buget Din cauza faptului ca nu se iau masuri drastice impotriva traficantilor si contrabandistilor, companiile producatoare de tigari pierd cota de piata estimata la 15%, detinuta in prezent de piata neagra. Acest lucru duce la reducerea locurilor de munca directe si indirecte si, pe de alta parte, Guvernul pierde importante venituri la buget din evaziunea fiscala aferenta acestor cantitati. In 2006, conform estimarilor JTI, statul roman a pierdut peste 72.000.000 euro numai din accizele neplatite pentru partea de piata detinuta de comertul ilicit. Pe de alta parte, JTI este in deplin acord cu autoritatile statului ca pe granita de vest se face cel mai mult contrabanda cu produse din magazinele duty-free si ca prezenta acestor magazine nu are nici o justificare economica, pentru ca ele exista pentru destinatii in care pretul tigaretelor este mai mic decat cel din Romania. De altfel, aceste date au fost intarite si de Adrian Cucu, comisarul-sef al Garzii Financiare din Romania, care a si prezentat in fata unei comisii parlamentare situatia legata de functionarea acestor magazine. Din punctul de vedere al lui Adrian Popa, director BAT: "In Romania se introduc tigarete pe fasie, cu camionul, cu vaporul, prin porturile de la Marea Neagra, precum si cu autoturisme sau chiar individual, de persoanele care trec granita. Statul pierde venituri la buget de sute de milioane de euro/an. Profitabilitatea industriei tutunului, inclusiv a BAT Romania, este la randul sau afectata pe termen scurt si lung, si anume faptul ca la consumator pot ajunge tigarete produse in medii mai putin controlate, fapt ce poate afecta increderea consumatorilor in marca preferata. Este cunoscut faptul ca metodele de transport, depozitare si manipulare folosite de catre contrabandisti nu tin cont de standardele care ar trebui aplicate in aceste procese, astfel incat calitatea tigaretelor ajunse la consumator este afectata".


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.