>> Lucratorii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" au salvat de la moarte, in 2007, zeci de oameni, uneori cu propria viata.

>> La nivelul judetului exista o singura masina specializata in descarcerare.

>> Pentr
>> Lucratorii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" au salvat de la moarte, in 2007, zeci de oameni, uneori cu propria viata.

>> La nivelul judetului exista o singura masina specializata in descarcerare.

>> Pentru interventii eficiente, mai este nevoie de investitii masive.

Pentru inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" al judetului Constanta, 2007 a fost un an obisnuit, in care pericolul a fost, ca de obicei, datorie de serviciu. Momentul bilantului la aceasta institutie a fost umbrit insa de moartea lui Iulian Arusoaei, pompierul care si-a pierdut viata intr-o interventie, la inceputul lunii septembrie 2007. Conducerea ISU si-a exprimat inca o data regretul pentru tragedia produsa, atragand insa atentia ca, potrivit anchetei interne declansate (finalizate la finalul anului), vinovata este chiar victima. Potrivit lui Petre Trandafir, seful ISU "Dobrogea", acesta a folosit o coarda noua, pentru a cobori de pe acoperisul unui bloc la un etaj inferior, fara sa monteze insa cotul de protectie. "In aceste conditii, coarda s-a frecat de pervaz si s-a rupt. Am catalogat accidentul drept neglijenta in serviciu", a precizat seful institutiei. In ciuda acestui accident, bilantul ISU Dobrogea este plin de realizari. Inspectoratul a fost alertat, in 2007, pentru 1.696 de situatii de urgenta, ceea ce inseamna o medie de 5,93 de solicitari pe zi. Dintre acestea, 576 au fost incendii, 217 - interventii SIAMUD (Statia de Interventie pentru Asistenta Medicala de Urgenta si Descarcerare) si 375 transporturi periculoase. In tot anul s-au inregistrat si doua actiuni pentru protectia mediului. Cele mai multe incendii au fost localizate, cum era si firesc, in municipiul Constanta (116, adica aproape unul la trei zile), pe locul urmator fiind situata localitatea Medgidia, cu 72 de interventii. Circa un sfert dintre incendii au avut loc in locuinte particulare. Cele mai multe au fost declansate de la tigari nestinse. Au existat si interventii mai deosebite: in vara, pompierii au urmarit un... papagal vorbitor, scapat din cusca de stapan, pe care l-au prins dupa doua ore de alergat prin copaci, numai pentru ca pasarea... obosise.

Autospeciale invechite
Numarul mare de interventii la care este solicitat si participa ISU Dobrogea ridica o problema stringenta: aceea a echipamentelor de protectie si a autovehiculelor de interventie. In ceea ce priveste primul element, echipamentele de protectie, Petre Trandafir spune ca inspectoratul sta foarte bine. In opinia sa, ministerul de resort a alocat suficienti bani inspectoratelor pentru servicii de urgenta, bani cu care s-au cumparat echipamente moderne, extrem de necesare pe teren. Costurile au fost destul de mari, in conditiile in care, de exemplu, numai o masca folosita la incendii are un pret de achizitie de peste 300 de euro, si sunt sute de bucati. Problema grava se regaseste insa la parcul auto. "Circa 70% din autospecialele pe care le avem ar trebui casate", a declarat Niculae. Masura ar trebui luata pentru ca masinile sunt vechi, nu mai corespund parametrilor de functionare si pot fi chiar periculoase pentru ceilalti participanti la trafic. De asemenea, este nevoie de mai multe masini de descarcerare. In prezent, ISU Dobrogea detine o singura astfel de masina specializata, restul fiind autospeciale care au in componenta echipamente de descarcerare. In mod normal, ar trebui sa existe un autovehicul specializat pentru fiecare subunitate din judet, adica zece, in total, dar conducerea institutiei spune ca ar putea ajunge in timp util daca s-ar mai achizitiona macar patru. In ceea ce priveste autospecialele de interventie, necesarul ar fi de macar 20. Exista o frantura de veste buna in acest caz: in acest an, la nivel national, printr-o colaborare cu Banca Mondiala, se vor achizitiona cateva sute de autospeciale, dintre care cateva vor ajunge si la Constanta. Fara ajutorul statului, nu se poate face mare lucru, chiar daca la nivel local exista o colaborare excelenta intre ISU si autoritati. In acest sens, Petre Trandafir a dat ca exemplu relatia cu Consiliul Judetean Constanta, care a alocat, in 2007, 25 de miliarde de lei vechi ISU. "Pentru acest an, suma va creste la 35 de miliarde de lei vechi, in conditiile in care alte judete nu primesc nimic", a precizat acesta.
CONSECINTE
>> Controale tematice

Pe parcursul anului 2008, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" va realiza o serie de inspectii de prevenire la cele mai importante institutii publice si societati comerciale din oras. In aceasta luna, inspectiile vor avea loc la Spitalul Clinic Judetean Constanta, in februarie la Oil Terminal, in martie la CNE Prod Cernavoda. De asemenea, pe tot parcursul anului vor avea loc controale in domeniul protectiei civile la primariile din judet.

>> Soferii indisciplinati, o problema majora

Petre Trandafir a mai spus ca o alta problema cu care se confrunta ISU sunt soferii care nu lasa loc de trecere autospecialelor aflate in misiune. Desi legea ii obliga sa traga pe dreapta si sa opreasca, de cele mai multe ori constantenii nu reactioneaza la auzul sirenelor. Orice coliziune poate fi dezastruoasa, in conditiile in care o autospeciala cantareste circa 25 de tone, iar distanta de franare este mult mai mare decat la un autoturism personal. In cazul unui accident, soferul autospecialei poate raspunde chiar penal, pentru ca legea nu il exonereaza. sofatul este mai periculos iarna, cand drumurile sunt acoperite cu gheata.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.