In timp ce noi, europenii, navigam cateva ore in fiecare zi pe Internet, cautand in marea majoritatea a timpului noi informatii sau citind si scriind e-mail-uri, in China oamenii stau chiar si 12 ore pe zi in fata calculatorului distrandu-se, pentru
In timp ce noi, europenii, navigam cateva ore in fiecare zi pe Internet, cautand in marea majoritatea a timpului noi informatii sau citind si scriind e-mail-uri, in China oamenii stau chiar si 12 ore pe zi in fata calculatorului distrandu-se, pentru ca ei vad lumea www ca pe o permanenta sursa de continut multimedia (filme, muzica, aplicatii pentru telefoanele mobile, image si video sharing etc.). Se stie deja ca Beijingul este unul dintre cei mai mari cenzori din lume, cenzura aplicandu-se si in cazul unor site-uri populare in lumea intreaga - de la unele de stiri, pana la cele mai accesate "retele sociale" (de exemplu, myspace.com), insa acest lucru nu a impiedicat dezvoltarea retelelor de comunicatii - telefonie mobila si fixa, transfer rapid de date - si piata produselor electronice. De la doua milioane de utilizatori in 1997 (la un an dupa aparitia primelor servicii de Internet in China) la 22 de milioane in 2000 si aproximativ 130 de milioane de utilizatori web in 2007, China a inregistrat cea mai mare crestere la nivel mondial in ceea ce priveste populatia care navigheaza constat pe net, o crestere de aproximativ 650 la suta. La o populatie de aproximativ 1,4 miliarde de oameni, numarul de utilizatori web de anul trecut inseamna doar un 10 la suta, dar guvernul chinez doreste ca, pana la sfarsitul lui 2012, 50% dintre chinezi sa aiba acces la Internet.
Desi, la prima vedere, China nu este luata in seama (cel putin la capitolul web), de marile puteri mondiale, cred ca mai toata lumea va trebui sa-si indrepte atentia catre acest gigant asiatic si ar mai trebui sa inceteze sa rada la auzul sintagmei "Made in China". De ce? Pentru simplul fapt ca aceasta tara ar putea impune noul standard mondial in materie de transmitere a datelor - fara fire si ultra-rapid - WiMax-ul. China si-a anuntat intentia de a dezvolta o retea WiMax prin 2002, dar a renuntat la inceputul lui 2004 pentru a folosi spectrul pentru transmisia datelor in cadrul unui alt proiect. Insa s-a razgandit la inceputul lui 2006. Se pare ca Beijingul a realizat importanta crearii acestei retele, notandu-si intr-un caiet atuurile pe care China le are: este in momentul de fata una dintre cele mai mari consumatoare de "content multimedia" disponibil pe Internet, are un potential urias in ceea ce priveste cresterea numarului de utilizatori, are atat centre de cercetare, cat si oameni gata sa participe la dezvoltarea proiectului si nu in ultimul rand are influenta in regiune si nu numai. Companii de telecomunicatii si servicii Internet din China si-au deschis birouri in tari precum Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan si Tajikistan, iar China Telecom a cumparat actiuni la cei mai mari operatori din Africa de Sud si Brazilia, pe lista tranzactiilor viitoare mai figurand si un operator nigerian si unul european. China se misca incet, dar nu pentru ca nu are putere ci doar pentru ca vrea sa faca lucrurile in asa fel incat avantajul sa fie de partea ei. Care avantaj? Evident vorbim de cel financiar, pentru ca pana la urma Beijingul adopta sintagma americana "money talks". si pentru ca banii vorbesc, "zidul" cenzurii ar putea sa dispara si el, dar nu in viitorul foarte apropiat. Pana la urma web-ul aduce bani si pentru ca acestia sunt importanti China va trebui sa ofere populatiei accesul la site-urile profitabile, care in momentul de fata sunt foarte profitabile. Nu diversele organizatii internationale care militeaza pentru drepturile omului sau americanii care sustin aplicarea democratiei in toate tarile lumii vor elibera Internetul chinez, ci simtul afacerilor profitabile care sunt pe agenda de lucru a conducatorilor chinezi.
(continuarea in numarul viitor)


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.