In economia globalizata a zilelor noastre, politicile financiare si economice ale unei tari pot avea reverberatii care depasesc frontierele statului respectiv. Fie ca vorbim de proliferarea inflatiei sau de impactul devalorizarii unei monede la peste
In economia globalizata a zilelor noastre, politicile financiare si economice ale unei tari pot avea reverberatii care depasesc frontierele statului respectiv. Fie ca vorbim de proliferarea inflatiei sau de impactul devalorizarii unei monede la peste o jumatate de planeta distanta, fortele economice globale pot avea efecte directe asupra existentei oricarei persoane. In asemenea circumstante, cooperarea internationala este esentiala pentru a asigura stabilitatea si cresterea economica, dar si pentru a preveni crize cauzatoare de disfunctionalitati. Dar, pentru ca o asemenea cooperare sa functioneze, comunitatea internationala are nevoie de instrumentele adecvate.
Fondul Monetar International (FMI) este unul din instrumentele cele mai importante. De o lunga perioada, FMI a inscris tarile membre pe orbita unui proces cunoscut ca "supraveghere", prin care monitorizeaza, analizeaza si consiliaza statele membre, atunci cand vine vorba de elaborarea de politici economice - inclusiv politica ratei de schimb si politicile relevante pe plan exclusiv intern. Aceste verificari regulate ajuta la identificarea unor potentiale vulnerabilitati si la mentinerea stabilitatii economice. Totusi, provocarile din ce in ce mai complexe pe care le comporta politicile economice intr-un sistem globalizat fac necesare o privire mai atenta asupra acestui proces si o noua optica.
In iunie 2007, comitetul executiv al FMI s-a conformat acestui imperativ. Actualizarea procesului de supraveghere, pentru a-l face mai concentrat si mai eficient, a intrunit un consens larg. Avem de-a face cu una dintre cele mai importante reforme ale activitatii FMI de la proiectarea initiala a procesului de supraveghere acum 30 de ani. Aceasta actualizare face parte dintr-un efort reformator pe scara mult mai larga, initiat pentru a intari FMI, iar implicatiile ei vor fi profunde, nu doar la nivelul salii de sedinte a comitetului executiv.
Noua reforma aduce trei schimbari majore. In primul rand, se afirma ca supravegherea ar trebui sa se concentreze asupra elementelor importante pentru stabilitate si se acorda o indrumare detaliata in acest domeniu. Consultanta FMI nu ar trebui sa fie o simpla activitate colaterala.
In al doilea rand, statele membre ale Fondului dispun acum de linii clare in legatura cu modul in care ar trebui sa-si gestioneze politicile ratei de schimb si in legatura cu ceea ce comunitatea internationala considera acceptabil din acest punct de vedere.
In fine, reforma a clarificat pentru prima data ceea ce se asteapta de la procesul supravegherii si, ca atare, ar trebui sa fie in masura sa asigure incredere si tratament echitabil pentru fiecare stat membru. Altfel spus, Fondul trebuie sa asigure un tratament egal pentru toate tarile, incluzand aici si transmiterea de mesaje clare si uneori neplacute legate de politicile pe care le analizeaza FMI, dar si impartasirea opiniilor cu comunitatea internationala.
Noua abordare a politicilor ratei de schimb reprezinta unul din cele mai semnificative progrese. Conform Articolelor de Constituire, statele membre trebuie sa colaboreze pentru a promova un sistem stabil de rate de schimb si pentru a evita manipularea in scopul obtinerii unui avantaj comercial incorect. In trecut, consultanta acordata in acest domeniu se limita la capitolele manipulare si evitare a volatilitatii pe termen scurt.
Consultanta ramane un factor important, dar acum am definit mai clar la ce ne referim cand vorbim de manipulare. Am acordat atentie acelor politici care au cauzat sistemului cele mai multe daune in ultimii ani, inclusiv nivelurilor de rate de schimb subevaluate sau supraevaluate din considerente interne.
Noile schimbari survin intr-un moment extrem de important pentru economia mondiala. Statele lumii trec printr-o faza de crestere economica, inflatia este la cote reduse, iar amenintarea unor crize s-a redus considerabil. Putine tari mai trebuie sa se imprumute de la FMI - iata o tendinta eminamente pozitiva!
Dar un proces de supraveghere imbunatatit este esential pentru a ne asigura ca economia globala se va mentine la nivelul de plutire. Prin clarificarea procesului, noile decizii ar trebui sa ajute FMI si tarile membre sa se edifice asupra rolului institutiei. Cei implicati in activitatea de supraveghere vor fi in masura sa se achite corect de sarcinile lor, iar Fondul va deveni mai responsabil in acest domeniu-cheie.
Reforma reprezinta o victorie a multilateralismului, o victorie care demonstreaza asumarea unei responsabilitati mai clare de catre FMI in sensul consolidarii supravegherii, dar si asumarea vointei tarilor membre de a respecta raspunderile lor in cadrul procesului. Desigur, este foarte important sa existe sustinerea semnificativa din partea statelor industrializate, economiilor emergente si tarilor in curs de dezvoltare.
Comunitatea internationala are nevoie de un spatiu de dezbatere a celor mai sensibilie chestiuni economice, inclusiv probleme ale ratei de schimb - dar, evident, nu limitat la ele. FMI ofera aceasta locatie. In acelasi timp, institutia poate furniza expertiza tehnica impartiala care le va permite guvernelor sa defineasca politici ce vor asigura stabilitatea economica prelungita. Obiectivul este sa sustinem politici in beneficiul fiecarei tari membre - dar si in cel al altor tari - prin metoda dialogului si a convingerii. Aceasta abordare este esenta cea mai pura a cooperarii internationale.

Rodrigo de Rato este director executiv
al Fondului Monetar International

Copyright: Project Syndicate, 2007.
www.project-syndicate.org


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.