Printul Charles si-a anuntat intentia sa repuna pe sine, prin Fundatia ''Mihai Eminescu Trust'', mocanita care lega cetatile Sibiu si Sighisoara, dupa ce Ministerul Culturii a clasat ca monument istoric linia ferata ingusta dintre cele doua orase cet
Printul Charles si-a anuntat intentia sa repuna pe sine, prin Fundatia ''Mihai Eminescu Trust'', mocanita care lega cetatile Sibiu si Sighisoara, dupa ce Ministerul Culturii a clasat ca monument istoric linia ferata ingusta dintre cele doua orase cetati, a declarat Vasile Crisan, directorul Directiei judetene pentru cultura, citat de Rompres. ''Ne bucuram foarte mult ca am reusit sa anuntam ca ministerul a clasat ca monument istoric Linia ferata ingusta Sibiu - Agnita - Sighisoara, cu ramificatia Cornatel - Vurpar, aceasta fiind prima linie ferata din judetul Sibiu declarata monument istoric si a doua din Romania, dupa cea din judetul Alba. Printre cei interesati sa investeasca si sa ajute acest monument istoric este si fundatia Printului Charles'', a declarat directorul Vasile Crisan.
Mostenitorul tronului Marii Britanii are o serie de proprietati si afaceri in nordul judetului Sibiu. Mai mult, conform europarlamentarului Ovidiu Gant, printul Charles ar urma sa viziteze pana la sfarsitul anului Capitala Culturala Europeana.
Proiectata in noiembrie 1892, aceasta cale ferata a fost inaugurata sase ani mai tarziu, cand a fost dat in functiune tronsonul Sighisoara. A urmat in 1910 tronsonul Agnita - Sibiu si Cornatel - Vurpar. Linia a fost nationalizata in anul 1948, iar in 1963, tronsonul Sighisoara - Agnita a fost inchis. Tronsonul Cornatel - Vurpar a fost, si el, inchis in iunie 1997.
Dupa o absenta de 15 ani de pe sine, mocanita care lega Sibiul cu localitatea Cornatel si Vurpar va fi din nou adusa la viata. Dezafectata in 1992, celebra mocanita are sanse sa transporte din nou localnici, dar mai ales turisti pe una din cele mai celebre linii ferate inguste din Romania, cea care leaga Sibiul de cetatea Sighisoara, inclusa in patrimoniul UNESCO.
Linia ferata declarata monument istoric va fi protejata de hotii de fier vechi, mai ales ca la Sibiu in depoul CFR exista locomotiva si vagoanele care au compus mocanita de odinioara. Urmatorul pas va fi gasirea celui mai bun proiect economic si turistic care sa conserve si sa repuna mocanita pe sine.
In timp ce la Sibiu linia ferata a mocanitei locale este declarata monument istoric, in judetul vecin, Alba, o alta mocanita care facea legatura intre orasele Zlatna, din judetul Alba, si Turda, din judetul Cluj, a fost repusa in circulatie, la initiativa unui om de afaceri austriac.
Linia de cale ferata ingusta din Muntii Apuseni a fost construita la sfarsitul secolului al XIX-lea - inceputul secolului XX, in timpul Imperiului Austro-Ungar. Garnitura de tren care circula pe linia in cauza a fost numita ''mocanita'', datorita faptului ca localnicii din zona respectiva sunt cunoscuti si sub numele de mocani.
La sfarsitul anilor '90, mocanita a fost desfiintata din motive economice.
Un om de afaceri austriac, Georg Hocevar, a reabilitat in urma cu cativa ani linia de cale ferata ingusta pe tronsonul respectiv, Abrud - Campeni, investind mii de euro. Austriacul considera ca o astfel de initiativa poate constitui un punct de atractie pentru turisti, indeosebi pentru cei straini, si, in fiecare an, din 2005, periodic, pune in functiune ''mocanita'', transmite Rompres.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.