De unde intrebarea: care este relatia normala dintre politica si afaceri? In acest context, trebuie spus ca in Romania oamenii de afaceri nu au o buna reputatie; aceasta se rasfrange si in semantica termenului "afaceri", un neologism cu acceptie mai
De unde intrebarea: care este relatia normala dintre politica si afaceri? In acest context, trebuie spus ca in Romania oamenii de afaceri nu au o buna reputatie; aceasta se rasfrange si in semantica termenului "afaceri", un neologism cu acceptie mai negativa la noi decat in tarile de bastina. Explicatia e simpla. Omul de afaceri din actuala tranzitie (fara sfarsit!) cauta nu atat sa intreprinda ceva durabil, cat sa ajunga cu orice mijloace la bani. Exista, insa, si in Romania putini oameni de afaceri de tip occidental, priceputi in a combina factorii de productie, creand noi locuri de munca. Este nedrept ca ei sa fie pusi in aceeasi categorie cu smecherii si speculantii.
Si unii si altii cauta, insa, sa castige influenta politica, inclusiv prin mijloace mai putin oneste. Dar motive de alarma apar doar cand grupurile de presiune se dovedesc mai tari decat justitia. Este ceea ce spune, in esenta, domnul Dinu Patriciu, unul din motoarele economiei romanesti. Grupuri de interese (respectiv de presiune) exista demult in lumea capitalista; ar comite un act anti-sistem cel care ar cere desfiintarea lor. Ele concureaza, sanctionandu-se reciproc, aceasta constituind esenta liberalismului contrapus planificarii centralizate. Dinu Patriciu este astazi mai mult decat au fost Malaxa si Ausnit inainte de razboi. Sa ne para rau?
Dar romanul e mai preocupat sa moara capra vecinului si, in subsidiar, de progresul propriu. Iata si motivul principal al unei noi revarsari de invective impotriva celor bogati; de ea nu-i strain nici presedintele tarii, el insusi, de altfel, multimilionar contestat.
Principala afacere pusa pe picioare de Dinu Patriciu este marea intreprindere "Rompetrol", cu o cifra de afaceri de 7,5 miliarde de dolari in acest an, cu peste opt mii de angajati numai in Romania si cu o contributie la buget de circa 800 milioane de dolari pe an.
O fi calcat domnul Patriciu uneori si cu stangul dar, pana una-alta, este locomotiva pe care ar fi pacat ca oficialitatea romaneasca sa o trateze cu ostilitate doar pentru ca functioneaza bine. Mai curand sa ne para rau ca avem una singura...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.