Povestea incepe imediat dupa revolutie, cand, deindata ce euforia si confuzia momentului incep sa se risipeasca, intelighentia intelege ca noua putere e controlata de fosti comunisti, ca trecerea de la totalitarism la democratie se face cu aproape ac
Povestea incepe imediat dupa revolutie, cand, deindata ce euforia si confuzia momentului incep sa se risipeasca, intelighentia intelege ca noua putere e controlata de fosti comunisti, ca trecerea de la totalitarism la democratie se face cu aproape aceiasi oameni la conducere (de fapt cu secondantii predecesorilor). In atari imprejurari, anti-comunismul cvasi-generalizat in randurile populatiei inainte de 1989, inca mai radical in cazul intelectualilor, caci sustinut de o intelegere conceptualizata a istoriei, s-a transformat in 1990 in anti-neocomunism. Ion Iliescu, fost ministru in vechiul regim, apoi prim-secretar de judet s.a.m.d., relansat ca lider al revolutiei si apoi presedinte al Romaniei democratice, ales in mai 1990, a devenit simbolul acestei perpetuari la varf. Abuzurile noii puteri, tendintele autoritariste, mineriadele ca solutii de blocare a protestelor populare - toate au confirmat in epoca justetea atitudinii anti-neocomuniste ca noua forma de radicalism politic si moral. Pentru ca dupa aceea situatia sa evolueze foarte rapid: in primavara lui 1992 administratia din aproape toate marile orase a fost preluata de partidele anti-Iliescu, alegerile generale din acelasi an au condus la formarea unui Parlament foarte echilibrat, iar Iliescu insusi, castigator in 1990 cu 83%, a avut nevoie de un al doilea tur de scrutin pentru a obtine un nou mandat. Chiar daca presedintele a putut instala un guvern de orientare etatista si antireformista, lucrurile au mers inainte si tanara noastra democratie s-a stabilizat. In primavara lui 1995, un grup de patru formatiuni politice - PAC, PL '93, PSDR si UDMR - au simtit ca maniheismul viziunii bazate pe anti-comunism a devenit anacronic si au iesit din Conventia Democratica, "frontul" opus pana atunci FSN-ului "nascut in revolutie". Alegerile din 1996 au produs si prima rotatie la guvernare, proband faptul ca Romania progresase pana la statutul de democratie functionala.
De-atunci incoace, la retorica anti-neocomunista n-au mai recurs decat anumite grupuri intelectuale. Intre timp tara s-a schimbat, societatea romaneasca s-a transformat in profunzime, orientarile ideologice si politice s-au diversificat, anti-neocomunismul fiind folosit ca solutie de disimulare a conservatorismului radical in versiune "elitista", aflat in imposibilitatea de a-si recunoaste adevarata identitate, periculos de apropiata de extrema dreapta (nationalista, anti-occidentala, anti-globalista, anti-"corectitudine politica" etc.). Drept care grupurile in cauza, reprezentative doar pentru o parte - restransa dar foarte vocala - a intelighentiei autohtone, s-au reactivat ori de cate ori respectivul maniheism a revenit la ordinea zilei: in polemicile legate de fosta Securitate, cu ocazia condamnarii oficiale a vechiului regim, ca si - in ultima vreme - de partea lui Traian Basescu, atunci cand, din postura de sef al statului, acesta a propus inca o data o interpretare in alb si negru a societatii romanesti, erijandu-se in luptator pentru democratie impotriva restului clasei politice, care ar fi "neocomunista" si controlata de "securisti", de asta data deghizati in "oligarhi". Semnand petitii partizane politic, organizand actiuni de sustinere a presedintelui si de condamnare a Parlamentului, grupurile elitei radical-conservatoare se condamna singure la faliment moral, recunoscandu-si incapacitatea de a-si asuma rolul de instanta independenta pe care intelighentia il joaca in societatile democratice...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.