Dl presedinte Basescu spune ca in Romania nu avem de-a face, cel putin deocamdata, cu o criza politica. E vorba doar de o disputa politica. E clar ca percepem diferit lucrurile. Poate pentru ca domnia sa a traversat oceanele lumii si s-a obisnuit s
Dl presedinte Basescu spune ca in Romania nu avem de-a face, cel putin deocamdata, cu o criza politica. E vorba doar de o disputa politica. E clar ca percepem diferit lucrurile. Poate pentru ca domnia sa a traversat oceanele lumii si s-a obisnuit si cu furtuni de mare intensitate, tangajul de-acum al vaporului numit Romania nici nu o resimte, sta fara griji pe punte. Ceilalti, insa, chiar si marinarii, darmite noi, biete fiinte de uscat, aflati prin cala sau saloane, fie suntem luati de ameteala, fie avem un rau de mare, de stam tot timpul cu capul aplecat peste bord si ne tinem de stomac. Pentru astazi, presedintele a invitat liderii partidelor politice pe puntea de comanda, la sfat de taina, pentru a vedea daca se gasesc solutii de navigare spre zone mai putin bantuite de turbulente, pentru a nu se ajunge in situatia in care nava sa esueze intre recife de corali.
Pe de alta parte, doi dintre ofiterii superiori, oameni cu mare influenta in randul echipajului dar si al pasagerilor, e vorba de d-nii Calin Popescu Tariceanu si Mircea Geoana, ne anuntau, nu cu mult timp in urma, ca exista mai multe solutii (chiar "n") de a gasi o formula de guvernare, chiar daca PD paraseste puterea executiva. Dl Geoana, nu doar ca doreste aceasta retragere, ci o considera o conditie minimala pentru sprijinirea unui "guvern minoritar" stabil.
Cred ca n-ar fi de prisos sa analizam aceste "multitudini" de solutii cu care suntem amagiti. Cu atat mai mult cu cat, cel putin asa se zvoneste in targ, si la Palatul Cotroceni s-a creat un tink-tank care sa-i puna presedintelui pe masa diverse variante, eventual surpriza, pentru a-ntampina pe sefii partidelor politice asa cum se cuvine.
O ipoteza adusa in discutie este aceea a unui "guvern de uniune nationala" sau, mai degraba, "de larga concentrare democratica", pentru ca nu cred ca PRM ar participa la alcatuirea lui. Problema este, pe de o parte, in ce sens va fi el de uniune natinala? Va avea ministri din partea tuturor partidelor parlamentare (babilonia e 100% garantata) sau toate partidele politice vor sprijini un guvern minoritar? Ambele variante mi se par utopice si nereclamate de realitatea politica din tara. Pe de alta parte, daca toti sunt la guvernare (intr-o situatie in care tara nu e nici in razboi, nici in fata unui pericol iminent care sa-i ameninte integritatea), atunci cine va mai fi in opozitie? Cine cu cine se va infrunta la alegerile din 2008? Sau renuntam la a mai alege un alt parlament, atat de multumiti si incantati suntem de acesta?...
A reaparut o formula pe care, practic, noi n-am prea exersat-o niciodata: guvern de tehnocrati. Teoretic e posibil. Dar cine-i asigura majoritatea parlamentara? Si ce forte politice vor compune aceasta majoritate? Noi am mai avut, pe ici, pe colo, cate un ministru tehnocrat, de la Daniel Daianu, Misu Negritoiu, Ilie Serbanescu si pana la Monica Macovei, dar fiecare a fost "asumat" de un partid politic. Am avut si prim-ministri tehnocrati, pe Theodor Stolojan si Mugur Isarescu si ei insa, "din partea unui partid politic". Eu am scris despre Mugur Isarescu, de exemplu (al carui nume se vehiculeaza si azi) inca in 1998, intr-o carte, ca eu il consider un fel de "rezerva nationala". Dar ca valoare, nu ca un jucator de fotbal care este vesnic rezerva si e "bagat in joc" doar pentru ultimele minute. Adica, in cazul nostru, pentru aproximativ un an si jumatate!
Dar un guvern in intregime tehnocrat, noi nu am avut si nici nu cred ca asa ceva ar avea sanse de trai prea indelungat. In toate societatile moderne, guvernul este, prin excelenta, expresia fidela a raportului de forte intre partidele politice din parlament! Nu este o solutie!
Raman variantele politice combinatorii, bazate pe protocoale, intelegeri, conventii, compromisuri. Necazul este ca la noi partidele accepta mai degraba sa se compromita decat sa faca compromisuri. Dar compromisuri care sa nu compromita nu s-ar putea face?
Sa vedem, insa, si aici ce variante politice ar exista? Una este aceea a unui guvern minoritar PNL (eventual si UDMR), deci, excluderea PD, lucru cerut cu insistenta de catre PSD si PC. Strict matematic, PSD, PNL, PC, UDMR; la care s-ar adauga si sprijinul nedeclarat al PRM, ar putea forma o majoritate parlamentara confortabila. UDMR nu ar avea prea multe de pierdut pentru ca se bazeaza pe acelasi electorat, cel al comunitatii maghiare din Romania. PC nici atat, caci el oricum n-o sa mai vada, dupa urmatoarele alegeri, fata parlamentului. Cred, insa, ca, pe termen mediu, PSD va suferi o hemoragie masiva, iar riscul pe care si-l asuma PNL, este, de asemenea, urias. Ar revigora PLD, ca loc de refugiu pentru liberalii, inclusiv din nucleul cel dur, nemultumiti. PNL ar fi la discretia totala a actualei opozitii. Sigur, PSD isi poate face calcule si pentru a prelua portofoliul primului ministru si sa incerce sa constituie in jurul sau o majoritate parlamentara suficienta. Nu ar fi sub nicio forma anticonstitutional acest demers. Cat despre moralitate, n-are sens sa discutam acum in societatea politica romaneasca. Daca va fi o guvernare cu folos pentru romani, nimeni nu va mai pune aceasta problema. Cred, insa, ca un astfel de demers ar produce o fractura in PSD. Pentru ca PSD nu este pregatit, in acest moment, sa preia intreaga responsabilitate a guvernarii. Mai ales pentru doar un an si jumatate si fara noi alegeri. Si nici celelalte forte politice nu sunt pregatite pentru o astfel de solutie.
Un lucru ar trebui de avut in vedere de catre cei care vor elabora viitoarea formula de guvernare. Anume ca daca e vorba de o echipa care n-a mai fost la Palatul Victoria, acestei echipe n-o sa-i ajunga timpul pana la viitoarele alegeri ca sa invete coridoarele guvernarii si sa-si aduca "oamenii lor". Ca sa nu mai vorbim de institutiile descentralizate (deconcentrate) ale statului. Ganditi-va doar cam cate sute de oameni ar trebui inlocuiti la ministere, agentii, departamente, in toate judetele tarii, in cazul eliminarii sau a retragerii PD de la guvernare! Ametesti, pur si simplu. Si, in tot acest timp, noi ar trebui sa cream zeci de structuri si mii de proiecte pentru absorbtia fondurilor structurale europene. Daca gradul de absorbtie este si va ramane de doar 4%, atunci mai bine sa ne cerem singuri nu activarea vreunuia din clauzele de salvgardare ci, nici mai mult, nici mai putin decat suspendarea noastra din UE.
Sigur, nu exista oameni de neinlocuit. Romania ar putea, la o adica, sa functioneze si cu un alt presedinte decat Traian Basescu si cu un alt prim-ministru decat Calin Popescu Tariceanu. Razboiul dintre ei a ajuns intr-un stadiu in care esti tentat sa spui ca el nu se poate sfarsi decat prin eliminarea fie a unuia dintre ei, fie a amandurora. Convingerea mea este ca asta este treaba opozitiei. Sa incerce sa-l elimine pe presedinte prin suspendarea in Parlament si apoi demiterea prin referendum (dupa ce lege va fi considerata corecta de catre Curtea Constitutionala), iar prin motiune de cenzura sa darame guvernul. Asta daca opozitia are formule mai bune de guvernare pentru tara. Daca nu, atunci, vorba domnului Iliescu, rostita candva, nu chiar asa demult, "sa stea in banca ei".
Nu cred, nicicum, ca ar fi de datoria presedintelui tarii de a-l schimba pe primul ministru, nici nu are acest drept constitutional si nici al premierului de a-l izola pe presedinte. Inca o "noapte de gandire" nu ar strica pentru niciunul dintre ei.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.