"Metodologia cercetarii stiintifice (elaborarea lucrarilor de licenta, masterat, doctorat)", cartea semnata de Mihaela St. Radulescu si aparuta la Editura Didactica si Pedagogica anul trecut, se adreseaza studentilor, masteranzilor, doctoranzilor si
"Metodologia cercetarii stiintifice (elaborarea lucrarilor de licenta, masterat, doctorat)", cartea semnata de Mihaela St. Radulescu si aparuta la Editura Didactica si Pedagogica anul trecut, se adreseaza studentilor, masteranzilor, doctoranzilor si cercetatorilor in vederea realizarii unei lucrari de profil, de factura stiintifica. Cuprinsul volumului apare si in limbile franceza si engleza (autoarea este specializata in prima dintre ele), "Metodologia... " continand un index de nume - avizate in domeniu, un glosar cu termeni de baza, o lista cu abrevieri utile in redactarea si lectura unei lucrari stiintifice, o alta anexa cuprinzand cuvinte si locutiuni latine, o anexa si cu sigle utilizate in cercetare, invatamant superior si bibliologie, dar si o bogata biografie - cu cel putin un model extern de anvergura: Umberto Eco si a sa "Cum se face o teza de licenta". Mihaela St. Radulescu atinge in cartea de fata un varf al muncii sale din ultimii ani, fiind un expert in materie si prin prisma numeroaselor cercetari, cum ar fi: volumul "Pedagogia Freinet. Un demers inovator" (Iasi, 1999) sau articolele si studiile "Aspecte epistemologice si metodologice ale unor abordari neconventionale in didactica limbilor straine" (2003), "Expression libre et communication" (2002), "Personalizarea invatarii - conditie a legarii scolii de viata" (1999), "Tatonarea experimentala ca teorie a invatarii" (1998). Metodologia cercetarii stiintifice devine o disciplina de studiu ca oricare alta, de sine statatoare, orice lucrare implicand in prealabil o cunoastere si niste metode (inductiva, deductiva, analogica etc.). Exista anumite etape ale elaborarii unei lucrari de diploma, un rol important jucandu-l si conducatorul disertatiei sau tezei. Autoarea discuta aici abordarea subiectului, exigentele lucrarii, dimensiunile si durata de elaborare ale acesteia, dar si sursele de documentare, inregistrarea datelor (cum si cat trebuie citit pentru pregatirea unei teze), redactarea, dar si "capitolul" esential al "imprumutului de idei"/ citatele - stim foarte bine cate scandaluri de plagiat au aparut in zilele noastre. Redactarea implica si concizie si claritate, iar la final ni se dau si grile de evaluare, etapele sustinerii lucrarii de profil, rolul comunicarii non-verbale in expunerea ei. Practic prin acest volum Mihaela Radulescu ajunge la un echilibru intre dimensiunile teoretice si practice ale cercetarii, dar si la punerea in tema intr-un mod obiectiv a regulilor ce au devenit clasice, norme un3anim acceptate in practica, fara de care exista riscul respingerii oricarei lucrari amintite mai sus ca nefiind "de factura stiintifica". Asadar, urmarind cu atentie etapele prefigurate in "Metodologia" autoarei, vom putea intelege ca pana a ajunge la capatul drumului, la scopul in sine al oricarei teze, sunt necesare niste minime etape, pe care trebuie sa le parcurgem profesionist, cu rabdare si strictete. Saltul peste aceste etape nu poate duce decat la tratarea cu superficialitate si ne-academic a unui subiect, adica la ratarea temei, superficialitatea fiind una din "bolile" lumii stiintifice moderne (si) la noi.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.